Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

e36 silniki
e36 silniki

Samochody

E36 – silniki i auta z tymi jednostkami od BMW. Informacje, które warto znać

W trakcie dystrybucji modeli z serii skonstruowano aż 24 odmiany jednostek napędowych E36. Silniki zaprojektowano zarówno w wersji benzynowej, jak i wysokoprężnej. Dowiedz się więcej na temat aut i najpopularniejszych jednostek montowanych w E36!

Pomimo upływu lat jednym z najczęściej spotykanych aut na polskich ulicach jest BMW E36. Silniki montowane w pojazdach zapewniały dużą dawkę motoryzacyjnych emocji – za sprawą dynamiki i osiągów, a wiele z modeli jest w dobrym stanie do dziś. Przedstawiamy informacje o samochodach z serii E36 i silnikach, które warto znać.

Produkcja modeli z serii E36 – silniki i ich odmiany

Modele z serii 3 trzeciej generacji zostały wprowadzone na rynek w sierpniu 1990 roku – auta zastąpiły E30, a ich produkcja trwała przez 8 lat – do 1998 roku. Warto nadmienić, że E36 stanowiło odniesienie dla projektantów BMW Compact i Z3, które zostały stworzone na podstawie zastosowanych wcześniej rozwiązań. Ich produkcja została zakończona, kolejno we wrześniu 2000 i grudniu 2002 roku.

Modele z serii E36 cieszyły się dużą popularnością – niemiecki koncern wyprodukował ponad 2 mln egzemplarzy. Ze względu na to, że powstało aż 24 odmian jednostek napędowych do tego auta, warto zwrócić nieco większą uwagę na te najbardziej znane użytkownikom. Zacznijmy od wersji podstawowej, czyli M40. 

M40 B16/M40 B18 – dane techniczne

Jeśli chodzi o model E36, silniki M40 B16/M40 B18 warto omówić na początku. Były to dwuzaworowe, czterocylindrowe jednostki napędowe, które zostały wprowadzone w miejsce M10 pod koniec lat 80. Miały żeliwną skrzynię korbową, a rozstaw cylindrów wynosił 91 mm.

Wstawiono odlewany wał korbowy z ośmioma przeciwwagami, a także pięciokrotnie łożyskowany wałek rozrządu napędzany paskiem zębatym z chłodzonego żeliwa. Obsługiwał za pomocą dźwigni palcowych po jednym zaworze ssącym i wydechowym na cylinder, które były pochylone pod kątem 14°. 

Eksploatacja

Podstawowe modele jednostek były dość wadliwe. Działo się to z tego powodu, że dźwignia zaworowa przesuwała się bezpośrednio na wałku rozrządu. Ze względu na to część była podatna na tzw. docieranie.

Zobacz też:
Młodociany kierowca, czyli o czym musisz pamiętać, wsiadając do samochodu, gdy masz niewielkie doświadczenie w prowadzeniu auta

M42/B18 – specyfikacja jednostki

Zdecydowanie bardziej dopracowaną jednostką okazała się M42/B18. Czterozaworowy, benzynowy silnik z łańcuchem rozrządu DOHC produkowano od 1989 do 1996 roku. Jednostka była montowana w nie tylko w BMW 3 E36. Silniki montowano także w E30. Różniły się od poprzedniej inną głowicą cylindra – z czterema, a nie dwoma zaworami. W 1992 roku motor wyposażono w układ kontroli spalania stukowego oraz przełączany kolektor dolotowy.

Usterki

Do słabych punktów M42/B18 należała uszczelka głowicy cylindrów. Ze względu na jej wadliwość głowica przeciekała, co powodowało usterki. Niestety, jest to przypadłość większości jednostek M42/B18.

M50B20 – charakterystyka motoru

M50B20 to benzynowy motor z 4 zaworami na cylinder i podwójnym wałkiem rozrządu DOHC, zapłonem typu cewka na świecy oraz czujnikiem spalania stukowego i lekkim kolektorem dolotowym z tworzywa sztucznego. Projektując silnik M50 B20, zdecydowano się również na blok żeliwny i głowicę ze stopu aluminium.

Awaryjność

Jednostki M50B20 można z pewnością zaliczyć do najlepszych, które były montowane w E36. Silniki cechowały się niezawodnością, a ich eksploatacja nie generowała dużych kosztów. Pilnowanie terminowego wykonywania prac serwisowych w zupełności wystarczało do korzystania z motoru przez setki tysięcy kilometrów.

BMW E36 bardzo dobrze nadaje się do tuningu

Silniki do BMW E36 bardzo dobrze się sprawdzały w tuningu. Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie ich mocy było dokupienie zestawu turbo. Do sprawdzonych rozwiązań zaliczają się turbosprężarka Garrett GT30 z blow-offem, wastegate, intercooler, kolektor wydechowy, regulator ładowania, downpipe, pełny układ wydechowy, sonda MAP, szerokopasmowa sonda lambda, wtryskiwacze 440 cc, kolektor dolotowy, korpus przepustnicy, regulator paliwa i rura dolotowa z filtrem.

Jak rozpędzało się to BMW po modyfikacjach?

Po dostrojeniu go poprzez ECU Megasquirt jednostka po tuningu mogła zapewniać moc rzędu 300 KM na tłokach z zapasu. Auto z takim turbodoładowaniem mogło rozpędzać się do 100 km w zaledwie 5 sekund.

Zwiększanie mocy dotyczyło każdego pojazdu, niezależnie od typu nadwozia – wersji sedan, coupe, cabrio czy kombi. Jak widać, w przypadku E36 silniki można było naprawdę solidnie podrasować!

Właśnie za taką uniwersalność i właściwości jezdne BMW E36 jest tak lubiane przez fanów motoryzacji, a auta z silnikami benzynowymi są wciąż obecne na drogach. Jednostki, które opisaliśmy, na pewno należą do jednym ze źródeł ich sukcesu.

Zobacz też:
Skuteczne kamery samochodowe – poradnik kupującego

Diagnosta samochodowy z zawodu i pasji. Świat motoryzacji nie ma dla niego tajemnic. Uważa, że starsze auta mają duszę, dlatego w jego kolekcji znajduje się kilka perełek „starszej daty”. Miłośnik zlotów youngtimerów i podróży po Polsce.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...