Skąd biorą się zanieczyszczenia w paliwie?
Zasadniczo można rozróżnić czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Do tych pierwszych zaliczamy zatankowanie zanieczyszczonego paliwa – najczęściej zdarza się to na stacjach paliw o wątpliwej renomie. Wewnętrzne czynniki to zanieczyszczenia, które znajdują się w układzie paliwowym w wyniku korozji oraz wytrącają się z paliwa i gromadzą w postaci osadu na dnie zbiornika. Niezależnie od tego skąd pochodzą, ostatecznie trafiają do filtra paliwa, który ma za zadanie je zatrzymać, zanim trafią do silnika.
Filtry paliwa — rodzaje i budowa
W zależności od rodzaju paliwa, jakie mają oczyszczać, filtry muszą mieć różną konstrukcję. Benzynowe przypominają metalową puszkę z dwoma króćcami na przeciwległych końcach. Paliwo wpływa jednym nich, przechodzi przez materiał filtrujący, który zatrzymuje zanieczyszczenia, a następnie opuszcza filtr drugim króćcem. Taka budowa wymaga, by filtry w samochodach z silnikami benzynowymi były montowane poziomo.
Filtry paliwa używane w silnikach zasilanych olejem napędowym mają inną konstrukcję, bo oprócz zatrzymywania zanieczyszczeń mają za zadanie wytrącić wodę i parafinę, które wytrącają się z paliwa. Dlatego filtry do oleju napędowego mają dodatkowo odstojnik, a montuje się je pionowo. Ze względu na tendencję oleju napędowego do mętnienia oraz do wytrącania się z niego parafiny i wody, filtry do diesla mają znacznie krótszą żywotność niż filtry benzyny.
Jakie są objawy zapchanego filtra paliwa?
Do najczęstszych oznak zapchanego filtra paliwa należą:
- kłopoty z uruchomieniem silnika,
- długi czas rozruchu,
- nierówna praca silnika,
- spadek mocy,
- nadmierne dymienie z rury wydechowej.
Zlekceważenie tych objawów oraz brak regularnych wymian filtra może skończyć się uszkodzeniem wtrysków, co będzie skutkowało drogimi naprawami.
Kiedy wymienia się filtry paliwa?
Wymiana filtra paliwa to jedna z niezbędnych czynności eksploatacyjnych. Wymienia się je zgodnie z zaleceniami producenta, ale przez lata wykształciły się pewne uniwersalne rady, które doskonale się sprawdzają. W przypadku silników benzynowych filtr paliwa powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata lub 50-60 tys. km, w zależności, co wystąpi pierwsze. Natomiast w przypadku oleju napędowego zaleca się wymianę co rok lub co 20-30 tys. km, w zależności, co zdarzy się wcześniej.
Filtry paliwa znanych producentów, takich jak Bosch, Filtron, czy Febi-Bilstein, można kupić w m.in. sklepie Inter Cars. W razie wątpliwości warto skonsultować się z pracownikami infolinii, którzy doradzą, jaki model będzie odpowiedni do danego samochodu.
Dodaj komentarz