Nazwa trasy pochodzi od jej inicjatora Edwarda Gierka, I sekretarza KC PZPR. Koszt budowy wyniósł 3 mld zł.

A1: „Gierkówka” odchodzi w zapomnienie

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oświadczyła, że dzisiaj historia popularnej „gierkówki” dobiegła końca. 13 sierpnia do użytku została oddana droga o długości 6,7 km między miejscowościami Wygoda i Parzniewice. To z kolei przekłada się na nową nawierzchnię na 25 km trasy pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Obecnie w tym miejscu panuje układ ruchu 1+1, ale jeszcze w wakacje ma zacząć obowiązywać układ 2+2 (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach), jaki od końca ub. roku obowiązuje na pozostałych odcinkach budowanej A1.

„Gierkówka” pochłonęła 3 mld zł

To nie koniec prac na autostradzie A1. Z informacji GDDKiA wynika, że jeszcze w 2021 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji cztery z pięciu odcinków realizacyjnych budowanej autostrady A1, od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. Według dyrekcji, na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego budowa jest na zaawansowanym poziomie, a betonowa nawierzchnia została położona już na obu jezdniach.

Łączny koszt modernizacji starych odcinków autostrady A1 szacuje się na ponad 2,8 mld zł. Prawie 1,7 mld zł pochodzi z dotacji ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

„Gierkówka” początkowo miała łączyć Warszawę z Katowicami. Droga została otwarta w 1976 r., natomiast w 1984 r. powstał nowy odcinek trasy S86, który połączył Będzin z Katowicami. Zarówno ta, jak i inne drogi, które pojawiły się z czasem traktowano jako przedłużenie „gierkówki”.

Archiwum: sierpień 2021