Unia Europejska zapowiedziała już zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi po roku 2035, natomiast już w 2025 r. w życie wejdzie nowa norma Euro 7.

Ferrari i Lamborghini daleko od wprowadzenia elektrycznego samochodu. Włoski rząd rozmawia z UE

Włoscy producenci supersamochodów mają spore zaległości w kwestii elektromobilności. Co prawda Ferrari i Lamborghini eksperymentują z hybrydowymi wariantami, aczkolwiek elektryczne modele obu marek powstaną najwcześniej w połowie obecnej dekady. Nieco szybciej może zadebiutować w pełni elektryczne Maserati. Coraz surowsze przepisy dotyczące emisji spalin sprawiają, że o przyszłość tych firm obawia się włoski rząd. Roberto Cingolani, minister odpowiedzialny za transformację ekologiczną, w rozmowie z Bloomberg TV powiedział, że rząd wspiera działania Unii Europejskiej zmierzające do coraz bardziej ekologicznych silników, lecz jak podkreślił na rynku motoryzacyjnym istnieją pewne nisze i o nich Włosi rozmawiają z UE. Warto podkreślić, że Cingolani do niedawna piastował wysokie stanowiska w Ferrari.

Ferrari, Lamborghini i Maserati tworzą niszę

Tę niszę stanowią właśnie sportowe marki, które są wyposażone w widlaste silniki, które mają nawet dwanaście cylindrów. Argumentacja rządu wydaje się być zasadna. W poprzednim roku na całym świecie wyprodukowano 78 mln samochodów, zaś w latach 2017-2018 liczba ta sięgała nawet 97 mln. Tymczasem Ferrari w rekordowym pod tym względem 2019 r. skonstruowało łącznie 10 tys. pojazdów, zaś Maserati 19 tys. Lamborghini z kolei wypuściła na rynek jedynie 7430 aut. Roberto Cingolani sugeruje, aby dla takich niszowych marek wprowadzić inne przepisy dotyczące emisji niż w przypadku producentów masowo wprowadzających nowe samochody.

Powyższy argument nie przekonuje za to prezesa Porsche – Olivera Blume, który podkreśla możliwości techniczne aut z elektrycznym napędem. Jak to zwykle bywa punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Porsche Taycan notuje świetne wyniki sprzedażowe. W jego ślady prawdopodobnie pójdzie także model Macan, którego następna generacja ma być w pełni elektryczna.

Archiwum: maj 2023