Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

interfejs diagnostyczny
interfejs diagnostyczny

Wiedza

Interfejs diagnostyczny czy skaner diagnostyczny – co wybrać?

Dlaczego interfejs diagnostyczny jest uznawany za praktyczne narzędzie w aucie? Powodów jest wiele, ale najważniejsze jest to, że pomaga ustalić przyczyny usterki, monitorować parametry silnika i sprawdzać aktualne wskazania komputera. Co musisz wiedzieć o interfejsach diagnostycznych?

Pomimo tego, że najnowsze auta są naszpikowane elektroniką, a ich budowa jest bardziej skomplikowana niż kiedyś, zdiagnozowanie usterki nie musi być trudne. Potrzebny jest do tego nawet podstawowy interfejs diagnostyczny, który można wykorzystać do odczytania błędów w jednostce sterującej. Takich urządzeń jest jednak dosyć sporo, niektóre z nich oferują minimalną ilość opcji, inne z kolei wręcz wszystko, co możliwe. Co więc trzeba o nich wiedzieć? Jaki wybór będzie trafny?

Jak działa samochodowy interfejs diagnostyczny?

Tajemnica leży w gnieździe OBDII („On-Board-Diagnostics”). Odpowiada ono za przekazywanie sygnałów z centralki samodiagnostycznej pojazdu do urządzenia wyjściowego. Obowiązek montażu gniazda tego rodzaju został wprowadzony w pojazdach produkowanych od roku 1996 w USA, natomiast w Europie od 2001 roku. Dlatego wszystkie pojazdy, których roczniki mieszczą się w przedziale 2000 wzwyż, mają zwykle na wyposażeniu takie złącze. Jednak samo gniazdo nie wystarczy do odczytywania sygnałów.

Diagnostyka samochodowa przy wsparciu testera

Sprzętem, dzięki któremu można odczytać sygnały wysyłane do gniazda OBDII, jest interfejs diagnostyczny, wykorzystujący protokół ELM327. To niewielka kostka w kształcie trapezu, którą wpina się do gniazda. Zarówno samo złącze, jak i wtyczka, są wykonane w taki sposób, by nie pomylić stron wpinania sprzętu. Dlatego żaden użytkownik pojazdu nie powinien mieć problemu z jego instalacją.

Kolejnym potrzebnym urządzeniem jest smartfon, tablet, laptop lub inne urządzenie odbierające sygnał Bluetooth wysyłany przez elm327. Na nim natomiast konieczne jest umieszczenie oprogramowania, które będzie odczytywało sygnały i informowało kierowcę o błędach widocznych w komputerze pojazdu. Nie jest to jednak jedyne narzędzie, dzięki któremu można diagnozować pojazdy.

Zobacz też:
Oznaczenia opon – jak je rozszyfrować?

Czym jest protokół ELM327? 

Protokół ELM327 to podstawowy i dość uniwersalny typ urządzenia, który sprawdza się jako skaner diagnostyczny. Wyświetla podstawowe informacje, takie jak kody błędów lub dane dotyczące jednostki napędowej. Żeby jednak uzyskać więcej wiadomości i mieć większy wpływ na diagnostykę pojazdu, możesz zdecydować się na inne interfejsy. Najczęściej są one dedykowane do konkretnych marek lub koncernów.

Jaki tester samochodowy warto wybrać?

Jeżeli chcesz mieć wgląd w najdrobniejsze szczegóły, zdecyduj się na dedykowany interfejs diagnostyczny. 

  1. I tak np. do aut grupy VAG, czyli Audi, Seat, Skoda, Volkswagen przyda ci się spersonalizowany moduł. 
  2. Do aut marki BMW jest to np. Carly i K+DCAN. 
  3. Jeżeli jesteś właściciele auta koncernu FCA, najlepszym wyborem będzie OBD2 VAG KKL lub FIATECUSCAN.

Co sprawdzisz przez interfejsy diagnostyczne?

Rozszerzone możliwości płatnych programów diagnostycznych i dedykowanych interfejsów przekraczają możliwości uniwersalnych rozwiązań. Wykorzystując skaner diagnostyczny, możesz m.in.:

  • obserwować parametry pracy silnika np. temperaturę płynu chłodzącego, temperaturę oleju, ilość wtryskiwanej mieszanki paliwowo–powietrznej, ciśnienie doładowania turbosprężarki, wskazania sondy–lambda czy napięcie akumulatora;
  • zapoznać się z listą błędów spowodowanych nieprawidłowościami wychwytywanymi przez czujniki i kasowanie ich;
  • zmierzyć osiągi jednostki napędowej – moc, moment obrotowy, chwilowe zużycie paliwa;
  • zdiagnozować działanie poszczególnych układów np. klimatyzacji.
  • dopasować działanie niektórych systemów – czas świecenia świateł po zamknięciu drzwi, wrażliwość czujników deszczu;
  • zapisać osiągi silnika podczas jazdy.

Jaki rodzaj połączenia wybrać do diagnostyki samochodu?

Wybór nie jest zbyt duży, bo na rynku są urządzenia działające w systemie Bluetooth, Wi-Fi i przy udziale kabla. Te bezprzewodowe wykorzystuje się najczęściej do podstawowego realizowania prac diagnostycznych. Są wygodne i łatwe w obsłudze, nie wymagają też okablowania. Opinie o interfejsie diagnostycznym bezprzewodowym są na ogół dobre i kierowcy wykorzystujący go na co dzień wyrażają zadowolenie.

Zobacz też:
Kontrola trakcji – skuteczna ochrona przed poślizgiem!

Jednak wersje kablowe często pozwalają na jeszcze szybsze odczytanie danych, a w niektórych przypadkach uzyskanie dodatkowych informacji, niedostępnych dla bezprzewodowych uniwersalnych wersji. Dlatego jeżeli chcesz rutynowo dokonywać analizy pracy silnika i podstawowych informacji, w zupełności wystarczy ci model bezprzewodowy. Do poważniejszej diagnostyki wybierz egzemplarze kablowe.

Jakim programem obsłużyć tester diagnostyczny?

Aplikacji, dostępnych na systemy Android, iOS czy Windows jest sporo. Można je podzielić na bezpłatne i płatne. Bardzo często są to te same typy programów o jednakowych nazwach, np. Torque, Car Scanner, Piston, Dash Command, OBDeleven, OBD Mary, OBD Harry Scan. W bezpłatnych aplikacjach interfejs diagnostyczny wyświetli niewiele informacji, jednak najczęściej pozwoli na wykasowanie błędów pojawiających się w sterowniku i ich dokładną weryfikację. Płatne. Rozszerzone wersje są przeznaczone do pomiaru większej liczby parametrów i możliwości analizowania drobiazgowego.

Dlaczego warto zainwestować w interfejs i przeprowadzać diagnostykę samochodu samodzielnie?

Przede wszystkim posiadanie interfejsu diagnostycznego jest bardzo praktyczne. W dowolnej chwili, jadąc samochodem, możesz monitorować zachowanie silnika i wyłapywać przyczyny ewentualnych usterek. 

Interfejsy diagnostyczne sposobem na oszczędności? 

Interfejs diagnostyczny pozwoli ci zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy. Wyobraź sobie sytuację, w której pojawi się na desce rozdzielczej ikona „check engine”. Może oznaczać różne problemy i błędy. Najprościej podjechać do najbliższego warsztatu samochodowego, gdzie za usługę podpięcia komputera diagnostycznego i wykasowanie błędów zapłacisz 50-100 zł. Co wtedy, gdy po tygodniu lub dwóch, a najgorzej jeszcze tego samego dnia po ponownym uruchomieniu silnika problem wróci? Po kilku takich wizytach, koszt interfejsu się zwraca.

Osobisty interfejs diagnostyczny pozwoli ci na samodzielne wykasowanie błędu. Możesz też za jego pośrednictwem stale monitorować zachowanie silnika, jego osiągi i kalibrować systemy samodzielnie bez wizyty u mechanika. Oczywiście dobrze jest mieć przynajmniej podstawową wiedzę mechaniczną i elektromechaniczną, by zmieniać ustawienia w samochodzie w ten sposób.

Zobacz też:
Odcinkowy pomiar prędkości – bat na kierowców przekraczających prędkość

Skanery diagnostyczne a interfejsy

Dla mechaników i wymagających osób stworzono car skannery, czyli skanery diagnostyczne. Czym różnią się od interfejsów diagnostycznych?

Przede skanery diagnostyczne wyposażone są w:

  • samodzielne zasilanie;
  • możliwość odczytu danych z dowolnego pojazdu;
  • wtyczki do ogromnej większości aut
  • i umożliwiają szeroką ingerencję w systemy danego pojazdu. 

Bardzo często car skannery posiadają również rozbudowane oprogramowanie, pełną i stale aktualizowaną bazę danych dotyczących kodów błędów i innych informacji o pojazdach. Dzięki skanerom diagnostycznym masz szersze możliwości wykrycia i ustalania usterek. Jednak wadą jest zdecydowanie wyższa ceną zakupu i niejednokrotnie konieczność dalszego przedłużania abonamentu.

Który interfejs wybrać – ELM327 czy inny?

Jeżeli nie interesuje cię zagłębianie się w zakamarki sterownika komputera, odpowiednim wyborem będzie uniwersalny tester diagnostyczny ELM327. Zapewni ci podstawowe informacje o błędach i głównych parametrach silnika. Cena takiego urządzenia to kilkadziesiąt złotych, jeśli mowa o najtańszych wersjach. Do tego darmowa aplikacja na telefon i możesz prawie za darmo diagnozować błędy w samochodzie.Jeżeli podstawy nie są dla ciebie satysfakcjonujące i poszukujesz bardziej rozbudowanych możliwości, to sięgnij po dedykowany skaner diagnostyczny i płatną dobrze rozbudowana aplikację. Wtedy będziesz mógł poznać wiele dodatkowych informacji o swoim pojeździe i co ważniejsze, sporo też w nim zmieniać. Dla mechaników polecane są profesjonalne interfejsy diagnostyczne.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Sprawdź także

Wiadomości

Mieszkańcy Łodzi mogli dziś oglądać nietypowy wypadek. Kierowca pod wpływem alkoholu nie zapanował nad niezwykle mocnym silnikiem Ferrari 488 na śliskiej nawierzchni i rozbił...

Wiadomości

Kierowcom na ulicach dużych miast dosyć często puszczają nerwy. Przeważnie jednak kończy się to energicznym wciskaniem klaksonu, żywą gestykulacją czy używaniem słów powszechnie uważanych...

Wiadomości

W piątkowy poranek doszło do dramatycznego w skutkach wypadku, jaki miał miejsce na jednym z odcinków trasy S1. Niestety, zginęły w nim dwie osoby....

Wiadomości

Tym razem nie powiodła się próba bezczelnej kradzieży auta na myjni. Nagrania z monitoringu pokazują trzeźwość umysłu kobiety, która ani myślała oddawać auta bez...

Wiadomości

Euro NCAP sprawdził bezpieczeństwo nowej Dacii, Volkswagena oraz Skody. O ile niemieckie i czeskie auto dostały bardzo oceny, Dacia wypadła po prostu fatalnie. Nowe...

Wiadomości

Po Polsce jeździ coraz więcej samochodów. Wygląda na to, że z roku na rok nasz rynek motoryzacyjny staje się coraz bardziej potężny. Do Niemiec...

Wiadomości

Tragiczny wypadek na Dolnym Śląsku. Za zabicie pieszego kierowca może trafić do więzienia na długie lata. On jednak twierdzi, że to ofiara wtargnęła na...

Wiadomości

Niezwykle niebezpieczne zachowanie kierowców trzech ciężarówek zarejestrował jeden z kierowców pod Poznaniem. Wszystkie trzy pasy autostrady A2 były zablokowane przez sześć kilometrów

Wiadomości

Już w najbliższą sobotę odbędzie się pogrzeb zmarłego w ubiegłym tygodniu księcia Filipa. Trumnę z jego ciałem przewiezie specjalnie przygotowany model Land Rovera

Wiadomości

Kierowcy podróżujący jedną z włoskich autostrad w zeszłą sobotę musieli doznać szoku. Wprost na nich jechała... ciężarówka. Aż trudno uwierzyć, że nikt nie ucierpiał...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Porady

Jazda samochodem to czysta przyjemność. Warto, jednak żebyś pamiętał o tym, które podzespoły pojazdu są niezbędne dla jego funkcjonowania. To, co można znaleźć pod...

Porady

Młodzi kierowcy zastanawiają się często, ile czeka się na prawo jazdy. Oczekiwanie trwa zwykle kilkanaście dni, a postępy w wyrabianiu dokumentu można sprawdzić przez...

Porady

Mycie silnika samochodu jest prostsze, niż się wydaje. Potrzebujesz jedynie myjki ciśnieniowej lub zwykłego węża i odpowiedniego detergentu. Możesz też zdecydować się na oddanie...

Porady

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie może być mylone z wyrejestrowaniem samochodu. To czynność konieczna, jeżeli auto zmienia właściciela. Możesz zrobić to osobiście albo przez...

Porady

Niska transparentność rynku pojazdów używanych to wciąż problem, o którym wie niewiele potencjalnych klientów aut. Zrozumienie patologicznych sytuacji i schematów rządzących nadal tą szczególną...

Prawo jazdy

Chcesz poczuć wiatr we włosach i adrenalinę szybciej krążącą w żyłach? Marzysz o jeździe na własnym motocyklu? Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić, żeby prowadzić...

Porady

Zakup auta poprzedzony jest wieloma rozważaniami co do marki i modelu pojazdu, jego wielkości, a później poszukiwaniami odpowiedniej oferty sprzedaży nowego lub używanego auta....