Czas pracy kierowcy

 

Zgodnie z przepisami czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 8 godzin w wymiarze dobowym i przeciętnie 40 godzin w ramach pięciodniowego tygodnia pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym, który wynosi 4 miesiące. W równoważnym systemie pracy można wydłużyć czas pracy jednego dnia, skracając go innego dnia lub równoważąc udzieleniem dni wolnych. Dla kierowców transportu drogowego dobowy wydłużony czas pracy nie może wynosić więcej niż 10 godzin, a okres rozliczeniowy powinien wynosić miesiąc (w uzasadnionych przypadkach można wydłużyć go do 3 miesięcy). Wydłużenie pracy do 10 godzin może mieć miejsce do 2 razy w tygodniu. Zależnie od czasu pracy kierowcy przysługują określone przepisami przerwy.

 

Planowanie czasu pracy

 

W planie rozkładu pracy należy uwzględnić tygodniowy czas pracy kierowcy i dwutygodniowy czas pracy kierowcy. Tygodniowy czas pracy kierowcy wynosi 56 godzin. W ciągu dwóch tygodni kierowca nie może przepracować więcej niż 90 godzin.

 

Czas pracy a czas jazdy kierowcy

 

Czas pracy kierowcy jest pojęciem szerszym niż czas jazdy kierowcy. Do czasu pracy zalicza się również:

 

  • załadunek i rozładunek lub nadzór nad tymi czynnościami,
  • pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym z pojazdu,
  • czynności z zakresu obsługi spedycyjnej,
  • obsługę przyczep i naczep,
  • czynności o charakterze administracyjnym,
  • prace związane z utrzymaniem pojazdu w czystości.

 

Co to jest tachograf cyfrowy

 

Tachograf cyfrowy jest elektronicznym urządzeniem, które zapisuje drogę, jaką przebył dany pojazd. Rejestruje prędkość pojazdu i pozwala weryfikować, czy kierowca korzystał z przerw i ile one trwały.  Zamontowany jest w kabinie pojazdu. Dane zapisuje na karcie kierowcy oraz wbudowanym nośniku pamięci. Tachograf cyfrowy wyposażony jest w wyświetlacz, łącze do przesyłania danych oraz drukarkę. Tachografy cyfrowe montowane są między innymi w autokarach turystycznych oraz pojazdach ciężarowych, które służą do przewozu różnego rodzaju ładunków.

 

Legalizacja tachografu – co ile

 

Firmy, które działają w zakresie transportu drogowego, mają obowiązek poddawać tachograf kalibracji i legalizacji. Kalibracja tachografu polega na potwierdzeniu lub aktualizacji parametrów, które są magazynowane w jego pamięci. Legalizacja stanowi zaś potwierdzenie prawidłowego przebiegu kalibracji. Kalibrację i legalizację tachografu trzeba przeprowadzić w ciągu 14 dni od daty rejestracji pojazdu. Każdą kolejną kalibrację (oraz legalizację) przewoźnik musi wykonywać co 2 lata. Wcześniejsza kalibracja wymagana jest w przypadku uszkodzenia tachografu lub jego nieprawidłowego działania.

 

PWPW – karta kierowcy

 

Każdy kierowca, który prowadzi pojazd wyposażony w tachograf cyfrowy, musi posiadać kartę kierowcy. Karta jest wydawana przez PWPW (Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych). Wniosek o jej wydanie można składać online za pośrednictwem platformy www.info-car.pl. Jest to serwis internetowy, który należy do PWPW.  Karta jest ważna 5 lat od daty wydania, a przewoźnik ma obowiązek pobierać ją od pracownika co 28 dni.

 

Karta do tachografu

 

W każdym tachografie cyfrowym znajdują się cztery rodzaje kart. Są to:

 

  • karta kierowcy – omówiona powyżej;

 

  • karta przedsiębiorcy – służy do zabezpieczenia danych z tachografu pojazdu zarządzanego przez firmę; przy jej pomocy można odblokować dane tachografu;

 

  • karta warsztatowa – służy do montażu, serwisu i regulacji tachografu cyfrowego;

 

  • karta kontrolna – służy do dokonywania odczytów przez służby kontrolne (np. Policję); przy jej pomocy można odblokować dane tachografu.

 

Czytnik kart kierowcy – jak sczytać tachograf

 

Czytnik kart kierowcy to urządzenie, które przeznaczone jest do odczytywania danych zapisanych na karcie kierowcy za pomocą komputera lub telefonu komórkowego. Czytniki są wyposażone we wtyki kompatybilne z gniazdami USB typu C i micro USB.

 

Artykuł powstał przy współpracy z giełdą prilo.com – transport samochodów

 

Archiwum: lipiec 2022