Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony do skutera
opony do skutera

Motocykle

Opony do skutera – jak wybrać odpowiednie?

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć? Odpowiadamy na te pytania i radzimy w różnych sprawach. Przeczytaj!

Jeśli kupujesz opony do skutera, powinieneś przestrzegać zaleceń producenta. W przypadku aut osobowych kierowcy modyfikują wielkość kół. Zakładają np. inne felgi, szerokie i niskoprofilowe ogumienie. W motocyklach i skuterach tego nie zrobisz i możliwości jakichkolwiek modyfikacji są ograniczone. To jednak sprawia, że zasady dotyczące opon skuterowych są bardziej uniwersalne. Co powinieneś wiedzieć przed ich zakupem? Sprawdź!

Jakie opony do skutera wybrać – najważniejsze parametry

Po pierwsze – rozmiar. Tutaj wybór nie powinien być trudny. Podstawowe wartości opisywane są na profilu opony do skutera w formie trzech ciągów liczbowych. Weźmy na tapet np. oznaczenie 130/70/12. Pierwsza z liczb oznacza szerokość bieżnika wyrażoną w milimetrach. Druga jest wartością procentową szerokości i oznacza wysokość profilu. Nie używa się do tego oznaczenia w miarach metrycznych, ale w stosunku do miary szerokości. W tym przypadku jest to 70% ze 130 mm, czyli 91 mm. Ostatnia wartość to rozmiar felgi w calach.

Opony do skutera diagonalne czy radialne?

Aby zdecydować o wyborze, trzeba najpierw zapoznać się z cechami takiego ogumienia. Opony do skutera wykonane w technologii diagonalnej sprawdzają się przede wszystkim w offroadzie. W przypadku skuterów trudno jest mówić o wyczynowej jeździe poza szosami, jednak warto wiedzieć o istnieniu takiego ogumienia. Opony diagonalne są bardzo odporne na uszkodzenia, wytrzymałe i świetnie tłumią nierówności. Opony radialne natomiast:

  • zapewniają większą przyczepność również na łukach;
  • mają niskie opory toczenia;
  • nadają się też do jazdy na mokrej nawierzchni i nie przegrzewają się tak szybko, jak diagonalne. 

Nie wiesz, z jakim typem opon masz do czynienia? Możesz je rozpoznać po oznaczeniu – R to radialne, D to oczywiście diagonalne.

Opony do skutera a data produkcji

W produktach zaakceptowanych przez Ministerstwo Transportu w USA i Kanadzie znajdują się oznaczenia „DOT”. Zaraz po tych trzech literach widnieje oznaczenie liczbowe, które wskazuje na datę produkcji opony do skutera. Jeśli zależy ci na nowych egzemplarzach, nie powinny być one starsze niż 3 lata od bieżącej daty. Taki jest bowiem limit czasu decydujący o tym, czy opona jest nowa lub nie. Zapis liczbowy informuje o tygodniu produkcji i roku. Jakiś przykład? 1721 oznacza 17 tydzień 2021 roku.

Zobacz też:
Najszybsze motory na świecie i ich rekordy prędkości. Który jest najlepszy?

Dętkowe czy bezdętkowe opony do skutera?

Jeśli bierzesz pod uwagę jedynie cenę, opony do skutera dętkowe wypadają korzystniej. Jednak mają to do siebie, że podczas eksploatacji częściej zawodzą. Dlaczego? Główną przyczyną jest fakt, że są bardziej podatne na zmiany ciśnienia wewnątrz. Dlatego motocyklista jest zmuszony do częstszego kontrolowania poziomu ich nabicia. Poza tym, po przebiciu ogumienia powietrze bardzo szybko ucieka, przez co nie da się dojechać do punktu wulkanizacji i od razu wyeliminować problemu.

Opony bezdętkowe do skutera i ich zalety

Na drugim biegunie znajdują się bezdętkowe opony do skutera. Chociaż są droższe, to w zdecydowanej większości motocykli znajdują dla siebie miejsce. Dlaczego? Nie są podatne na zmiany ciśnienia, są zdecydowanie łatwiejsze w montażu i pozwalają na kontynuowanie podróży po przebiciu (oczywiście nie na długo). Riderzy chętniej wybierają je do swoich motocykli i skuterów, mimo że to ogumienie więcej kosztuje.

Opony skuterowe a indeksy nośności i prędkości

Oba parametry mają wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Indeks nośności mówi o tym, ile kilogramów mogą przyjąć na siebie opony do skutera podczas jazdy z prędkością maksymalną. Zakres to od 20 do 89, jednak wartość wagowa nie oznacza takiej samej liczby w kilogramach. Dlatego „20” to nie 20 kilogramów, ale 80 kg.

Podobnie jest w przypadku indeksu prędkości. To parametr mówiący o maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla opony zamontowanej w skuterze. Najmniejsza wartość J oznacza 100 km/h. Warto szukać tabeli z rozpisanymi wszystkimi wartościami i dobrać opony, uwzględniając parametry swojego motocykla.

Opony do skutera – ile powietrza powinny mieć?

Bagatelizowanie poziomu nabicia opon w jednośladzie może mieć opłakane skutki. Pamiętaj, że masz do dyspozycji 2 koła, a nie 4. Opony do skutera muszą być napompowane do wartości widocznych na profilu ogumienia. Ile powietrza w oponach skutera powinno więc być? Jeśli jakimś sposobem masz problem z odczytaniem liczb, to postaraj się trzymać wartości 1,9-2,5 bara. Mniejsze ciśnienie powinno być w przednim kole, większe na tyle. Nie powinieneś przekraczać tych wartości, a tym bardziej bagatelizować nadmiernego spadku ciśnienia. Dlatego częsta kontrola (raz na tydzień) jest jak najbardziej wskazana.

Zobacz też:
Motocykl dla niskich riderów – TOP najciekawszych propozycji

Opony zimowe do skutera – czy to ma sens?

Weź pod uwagę fakt, że opony do skutera określane jako zimowe nie są przeznaczone do jazdy po śniegu. Są raczej dla osób poruszających się po asfalcie w niskich temperaturach. Jazda na dwóch kołach jest specyficzna i nawet najlepsze ogumienie do jednośladu nie da rady na lodzie czy ubitym śniegu. Dlatego pomyśl, jak często używałbyś skutera w zimie i czy jest sens takie opony zakładać. Plus jest taki, że do zimówek do skuterów jest sporo. Pamiętaj jednak, że nie możesz oczekiwać od nich tego, co dają opony zimowe do auta.

W skuterach i motocyklach nie ma miejsca na eksperymenty z wymiarami opon. Dlatego trzymaj się tego, co zalecił ci producent i postaw na sprawdzone rozwiązania. Opony do skutera powinieneś także regularnie sprawdzać pod kątem ciśnienia. Nie zapominaj o tym, ponieważ niedostateczne nabicie może mieć fatalne konsekwencje.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Akumulator często odmawia posłuszeństwa po mroźnej nocy. Warto jednak wiedzieć o tym, że problemy sygnalizuje dużo wcześniej. Zazwyczaj w postaci drobnych oznak. Jak je...

Dokumenty

Zbliża się koniec Twojego ubezpieczenia komunikacyjnego? Pewnie w popłochu szukasz najlepszego rozwiązania. Niekiedy będzie to niższa opłata, innym razem poszerzenie zakresu ubezpieczenia. W każdym...

Wiadomości

Kolbuszowa – Mielec. Do śmiertelnego wypadku doszło we wtorek 25 stycznia po godz. 9.00 na drodze wojewódzkiej nr 875. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika,...

Wiadomości

Lamborghini powoli zaczyna podążać w kierunku elektryfikacji marki. 2022 rok ma być ostatnim, w którym włoski producent planuje oferować jedynie samochody wyposażone w silnik...

Wiadomości

Kraków. Autobus elektryczny Irizar IE Tram kursuje po ulicach miasta. Hiszpański pojazd wyjechał na linie 169, a niebawem obsłuży również linie 124 i 424....

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Naprawy

Filtr gazu jest jednym z najważniejszych elementów instalacji LPG w pojeździe. Gaz wciąż jest popularnym paliwem. Zawdzięcza to głównie swojej niskiej cenie. Co powinieneś...

Naprawy

Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego? Przyglądając się olejom silnikowym, zauważysz, że mają one na opakowaniach specjalne oznaczenia. Zrozumienie ich znaczenia jest niezbędne, by wybrać...

Zobacz także

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Samochody

Przestronny, komfortowy, bezpieczny – idealny dla licznej, wielopokoleniowej rodziny. Kiedyś samochód 7-osobowy pozostawał w sferze marzeń, dziś coraz więcej producentów oferuje realną, ciekawą alternatywę...

Wiadomości

Dacia 2021 rok niewątpliwie zaliczy do udanych. Producent ten sprzedał w sumie 537 095 egzemplarzy co jest rekordowym rezultatem w historii marki. To z...

Samochody

Zmiana samochodu stanowi dla każdego kierowcy duże wydarzenie. Zgłoszenie nabycia pojazdu to procedura, którą musi przejść każdy kupujący. Poniższy poradnik sprawi, że wszystkie formalności...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Dobrze byłoby nie musieć myśleć o tym, jak wyjechać z zaspy. Jednak śnieżna zima „zaskakuje” kierowców tak samo, jak drogowców. Zapoznaj się z tym...