Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony zimowe
opony zimowe

Samochody

Jakie opony zimowe wybrać i gdzie je kupić?

Opony zimowe stanowią część oferty niemal każdego liczącego się na rynku producenta. Zima w Polsce może trwać dość długo, a warunki na drodze diametralnie odbiegają od tych letnich. Czy warto zatem zakładać zimowe opony? Przeczytaj!

Za pierwszą na świecie oponę zimową, która była seryjnie produkowana, uznawana jest Nokian Kelirengas sprzed ponad 85 lat. Od tego czasu takie ogumienie zyskało sporą popularność i jest wręcz niezbędne.

Budujące jest, że ogromna większość kierowców zdaje sobie sprawę, że musi dostosować ogumienie do warunków na drodze. Ponad 90% konsumentów pytanych przez jedną z firm oponiarskich deklaruje potrzebę zmiany na opony zimowe i letnie. Jednak jeden z przedstawicieli firm ubezpieczeniowych zaznacza, że niedostosowanie ogumienia do warunków stanowi spory procent przyczyny wszystkich wypadków. Jakie powinny być zimowe opony, aby uniknąć ryzykownych sytuacji na drodze? Sprawdź!

Zimowe opony i ich zmiana – kiedy?

Odwiecznym problemem kierowców jest wyznaczenie odpowiedniego momentu na zmianę ogumienia. Jedni czekają do przymrozków, inni zaś robią to na jesieni. Jeszcze inni jeżdżą na letnich oponach aż do pierwszych opadów śniegu. Kto ma rację? Kluczową rolę odgrywa temperatura. Opony letnie notują spadek swoich właściwości i wydłużenie drogi hamowania podczas jazdy poniżej 7 oC i wówczas powinieneś pomyśleć nad zmianą na opony zimowe. Najlepiej jest zmienić opony, gdy temperatura zaczyna utrzymywać się na poziomie zbliżonym do opisywanego lub jest niższa.

Czy opony zimowe są obowiązkowe?

Krótko mówiąc – nie. Dlaczego więc ogromna większość kierowców je zakłada? Świadomi kierujący chcą dostosować poziom bezpieczeństwa do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. To jest jednak nie tylko przejawem rozsądku, lecz również już obowiązkiem kierowcy. Każdy kierujący pojazdem jest zobowiązany do utrzymywania go w stanie technicznym, który umożliwia bezpieczne poruszanie się bez względu na warunki. Obejmuje to również ogumienie. Opony zimowe nie są obowiązkowe, ale zdecydowanie warto je mieć.

Zobacz też:
Wysprzęglik – niezbędny element sprzęgła
Czy opony zimowe są obowiązkowe?

Tak sytuacja ma się oczywiście w Polsce. Wybierając się gdziekolwiek za granicę należy koniecznie zapoznać się z prawodawstwem kraju, do którego się wybieramy. Szczególnie, że wszyscy nasi sąsiedzi (poza Ukrainą) obowiązek wymiany opon na zimowe wprowadzili.

Przy niskich temperaturach należy zmienić koła letnie na zimowe w:

Niemczech,

Czechach,

Słowacji.

Natomiast na Litwie i Białorusi opony należy wymienić po określonej dacie.

Jakie opony zimowe wybrać do auta?

Wybór jest spory i można wydzielić kilka kategorii. Jedną z nich jest stan danego modelu. Ogumienie może być:

  • nowe;
  • używane;
  • bieżnikowane.
Jakie opony zimowe wybrać do auta?

Ze względów bezpieczeństwa nie polecamy jednak wybierania używanych opon. Nawet jeśli ich bieżnik jest jeszcze głęboki, to ze względu na wiek guma może zrobić się twarda. A to wiąże się z mniejszą przyczepnością na śliskiej nawierzchni.

Nowe opony zimowe – jaki typ wybrać?

Zimówki różnią się też od siebie pod względem przystosowania do warunków. W tej klasie są dwa podstawowe typy:

  • opona alpejska;
  • opona nordycka.

Czym różnią się od siebie i w jakich miejscach będą optymalne?

Opona typu alpejskiego – tradycyjne rozwiązanie na zimę

Takie opony zimowe projektowane są z myślą o łagodnych zimach. Dodatkowo, bardzo dobrze radzą sobie z:

  • wgryzaniem się w śnieg;
  • odprowadzaniem błota pośniegowego;
  • jazdą po śliskiej nawierzchni. 

Jednym z krajów, do których trafiają opony alpejskie, jest Polska. Producenci dostosowują ogumienie do tras odśnieżonych, na których jednak jest także błoto pośniegowe. Takie produkty dobrze poradzą sobie również na mokrej i chłodnej nawierzchni.

Opona typu nordyckiego – coś na prawdziwe zimy

Dzięki takiemu ogumieniu nie musisz szukać kolców do jazdy po śniegu. Opony nordyckie na zimę są przystosowane do bezpiecznej jazdy na ubitych śniegiem trasach. Nie dziwi zatem ich nazwa, która sugeruje, że będą odpowiednie dla kierowców z krajów nordyckich. Sprawdzają się też w Kanadzie, Rosji i wszędzie tam, gdzie nie ma co liczyć na czarny asfalt w zimie.

Tanie opony zimowe czy dobre opony zimowe?

W branży oponiarskiej w dużej mierze płaci się za produkt, czyli opony zimowe, a nie za sam znaczek. W wielu przypadkach cena ma więc związek z jakością. Poznasz ją np. po widniejących na ogumieniu oznakowaniach. Jakich? Kluczowe dla rozszyfrowania ogumienia są znaki „3PMSF” i „M+S”. Pierwszy z nich przedstawia płatek śniegu zamknięty w obrysie góry z trzema wierzchołkami. Drugi to skrót od angielskiego „mud + snow”. Które z oznaczeń sugeruje, że to zimówki?

Zobacz też:
Skuteczne zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą, czyli jakie?
Tanie opony zimowe czy dobre opony zimowe?

Płatek śniegu czy błoto i śnieg?

Zdecydowanie tylko pierwszy ze znaków, czyli „3PMSF”, oznacza, że oponę możesz traktować jako pełnoprawną zimówkę. Drugi symbol to w tłumaczeniu „błoto i śnieg”. Opona z takim znaczkiem w zasadzie nie gwarantuje jakości w zimie. Dowiadujesz się jedynie, że producent przeprowadzał testy w warunkach zimowych. Jeśli już decydujesz się na najtańsze opony zimowe, szukaj takich ze znaczkiem płatka śniegu w górach. Mimo że będą one nie najwyższych lotów, to jednak pamiętaj, że dostosowano je do jazdy po błocie pośniegowym i śniegu lepiej niż te ze znaczkiem „M+S”.

Opony zimowe – ceny na rynku

Poznałeś już kilka rodzajów opon zimowych, które możesz kupić do swojego pojazdu. Teraz przedstawimy kilka poziomów cen oraz ciekawe modele opon. Gdzie kupić opony zimowe? Najprościej będzie to zrobić w sklepie internetowym. Za przykład niech posłuży jeden z bardziej popularnych rozmiarów, czyli 195/65 R15.

Najtańsze nowe opony zimowe – ceny

Jedne z tańszych, ale nowych opon na zimę to Lanvigator Snowpower. Kosztują one ok. 460 zł za komplet. To bardzo niska cena, biorąc pod uwagę, że są to pełne zimówki. Jednak, gdy już przyjrzysz się im dokładniej, zauważysz, dlaczego nie mają wygórowanej ceny. Jedną z przyczyn jest to, że te opony zimowe są dosyć głośne. Emitują hałas na poziomie 72 dB. Poza tym, w kategorii ekonomii otrzymały niską kategorię E, a podobna nota została wystawiona za zdolność jazdy po mokrej nawierzchni.

Dobrej jakości nowe opony zimowe – ceny

Podczas poszukiwań możesz trafić na niezwykle ciepło przyjętą przez kierowców oponę marki Dębica o oznaczeniu Frigo 2. Koszt kompletu to nieco ponad 730 zł. Jeśli chodzi o poziom hałasu, jest niższy od poprzednio opisanego Lanvigatora i wynosi 69 dB. Lepsza jest również klasa oporu toczenia (C). Na tym samym poziomie pozostaje przyczepność na mokrej nawierzchni (E). Według użytkowników to jeden z lepszych produktów klasy średniej.

Najtańsze opony bieżnikowane zimowe – ceny

Oczywiście, najmniej zapłacisz za opony anonimowych producentów. Cena za cały komplet nie powinna przekraczać 350-400 zł. Oczywiste jest, że na fotografii prezentują się bardzo przyzwoicie, jednak jakość ich wykonania pozostaje niewiadomą. Trudno też oczekiwać deklaracji producenta na temat klas oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu.

Zobacz też:
Instalacja LPG w samochodzie – oszczędności czy dodatkowy kłopot?

Dobrej jakości zimowe opony bieżnikowane – ceny

Polecane przez użytkowników opony bieżnikowane nie należą do najdroższych. Dlatego wielu kierowców sięga właśnie po ogumienie, które zostało zregenerowane. Ciekawe egzemplarze możesz znaleźć w cenie od 550 do 600 zł za komplet. W takiej cenie zazwyczaj ujrzysz już nazwę marki, typ bieżnika i podstawowe informacje na temat produktu. Bieżnikowane opony zimowe nie są złym wyborem, jeśli tylko pochodzą od sprawdzonego producenta.

Jakie ciśnienie w oponach zimowych stosować?

Tutaj zdania są mocno podzielone, ale z pomocą przychodzą prawa fizyki. Ciśnienie gazu jest zależne od jego objętości i temperatury. I to właśnie ten ostatni parametr w zimie ma decydujący wpływ na poziom nabicia kół. Zimą częściej dochodzi do nagłych wahań ciepła, dlatego najlepiej napompuj koła o 0,2 bara więcej niż radzi producent. Pamiętaj, że wraz ze spadkiem temperatury spada również ciśnienie gazu.

Są osoby, które zastanawiają się, co będzie lepsze – opony zimowe czy całoroczne. Jak szybko rozwiązać ten problem? Opony zimowe są przeznaczone dla tych, którzy w zimie pokonują znaczne dystanse i mieszkają w miejscach, gdzie spada sporo śniegu. Natomiast egzemplarze całoroczne mogą być spokojnie używane przez tych, którzy często podróżują w miastach i na trasach, gdzie zaśnieżenie nie jest aż tak intensywne. Zimowe opony warto jednak mieć, bo Polska nadal jest krajem, gdzie zima może zaskakiwać kierowców…

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....