Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony zimowe
opony zimowe

Samochody

Jakie opony zimowe wybrać i gdzie je kupić?

Opony zimowe stanowią część oferty niemal każdego liczącego się na rynku producenta. Zima w Polsce może trwać dość długo, a warunki na drodze diametralnie odbiegają od tych letnich. Czy warto zatem zakładać zimowe opony? Przeczytaj!

Co ciekawe, Nokian Kelirengas sprzed ponad 85 lat uznawana jest za pierwszą na świecie seryjnie produkowaną oponę zimową. Od tego czasu takie ogumienie zyskało sporą popularność i jest wręcz niezbędne. Budujące jest, że ogromna większość kierowców zdaje sobie sprawę, że musi dostosować ogumienie do warunków na drodze. Ponad 90% konsumentów pytanych przez jedną z firm oponiarskich deklaruje potrzebę zmiany na opony zimowe i letnie. Jednak jeden z przedstawicieli firm ubezpieczeniowych zaznacza, że niedostosowanie ogumienia do warunków stanowi spory procent przyczyny wszystkich wypadków. Jakie powinny być zimowe opony, aby uniknąć ryzykownych sytuacji na drodze? Sprawdź!

Zimowe opony i ich zmiana – kiedy?

Odwiecznym problemem kierowców jest wyznaczenie odpowiedniego momentu na zmianę ogumienia. Jedni czekają do przymrozków, inni zaś robią to na jesieni. Jeszcze inni jeżdżą na letnich oponach aż do pierwszych opadów śniegu. Kto ma rację? Kluczową rolę odgrywa temperatura. Opony letnie notują spadek swoich właściwości podczas jazdy poniżej 7 oC i wówczas powinieneś pomyśleć nad zmianą na opony zimowe. Moment na to jest optymalny, gdy temperatura zaczyna utrzymywać się na poziomie zbliżonym do opisywanego lub jest niższa.

Czy opony zimowe są obowiązkowe?

Krótko mówiąc – nie. Dlaczego więc ogromna większość kierowców je zakłada? Świadomi kierujący chcą dostosować poziom bezpieczeństwa do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. To jest jednak nie tylko przejawem rozsądku, lecz również już obowiązkiem kierowcy. Każdy kierujący pojazdem jest zobowiązany do utrzymywania go w stanie technicznym, który umożliwia bezpieczne poruszanie się bez względu na warunki. Obejmuje to również ogumienie. Opony zimowe nie są obowiązkowe, ale zdecydowanie warto je mieć.

Jakie opony zimowe wybrać do auta?

Wybór jest spory i można wydzielić kilka kategorii. Jedną z nich jest stan danego modelu. Ogumienie może być:

  • nowe;
  • używane;
  • bieżnikowane.

Ze względów bezpieczeństwa nie polecamy jednak wybierania używanych opon. Nawet jeśli ich bieżnik jest jeszcze głęboki, to ze względu na wiek guma może zrobić się twarda. A to wiąże się z mniejszą przyczepnością na śliskiej nawierzchni.

Nowe opony zimowe – jaki typ wybrać?

Zimówki różnią się też od siebie pod względem przystosowania do warunków. W tej klasie są dwa podstawowe typy:

  • opona alpejska;
  • opona nordycka.

Czym różnią się od siebie i w jakich miejscach będą optymalne?

Opona typu alpejskiego – tradycyjne rozwiązanie na zimę

Takie opony zimowe projektowane są z myślą o łagodnych zimach. Dodatkowo, bardzo dobrze radzą sobie z:

  • wgryzaniem się w śnieg;
  • odprowadzaniem błota pośniegowego;
  • jazdą po śliskiej nawierzchni. 

Jednym z krajów, do których trafiają opony alpejskie, jest Polska. Producenci dostosowują ogumienie do tras odśnieżonych, na których jednak jest także błoto pośniegowe. Takie produkty dobrze poradzą sobie również na mokrej i chłodnej nawierzchni.

Opona typu nordyckiego – coś na prawdziwe zimy

Dzięki takiemu ogumieniu nie musisz szukać kolców do jazdy po śniegu. Opony nordyckie na zimę są przystosowane do bezpiecznej jazdy na ubitych śniegiem trasach. Nie dziwi zatem ich nazwa, która sugeruje, że będą odpowiednie dla kierowców z krajów nordyckich. Sprawdzają się też w Kanadzie, Rosji i wszędzie tam, gdzie nie ma co liczyć na czarny asfalt w zimie.

Tanie opony zimowe czy dobre opony zimowe?

W branży oponiarskiej w dużej mierze płaci się za produkt, czyli opony zimowe, a nie za sam znaczek. W wielu przypadkach cena ma więc związek z jakością. Poznasz ją np. po widniejących na ogumieniu oznakowaniach. Jakich? Kluczowe dla rozszyfrowania ogumienia są znaki „3PMSF” i „M+S”. Pierwszy z nich przedstawia płatek śniegu zamknięty w obrysie góry z trzema wierzchołkami. Drugi to skrót od angielskiego „mud + snow”. Które z oznaczeń sugeruje, że to zimówki?

Płatek śniegu czy błoto i śnieg?

Zdecydowanie tylko pierwszy ze znaków, czyli „3PMSF”, oznacza, że oponę możesz traktować jako pełnoprawną zimówkę. Drugi symbol to w tłumaczeniu „błoto i śnieg”. Opona z takim znaczkiem w zasadzie nie gwarantuje jakości w zimie. Dowiadujesz się jedynie, że producent przeprowadzał testy w warunkach zimowych. Jeśli już decydujesz się na najtańsze opony zimowe, szukaj takich ze znaczkiem płatka śniegu w górach. Mimo że będą one nie najwyższych lotów, to jednak pamiętaj, że dostosowano je do jazdy po błocie pośniegowym i śniegu lepiej niż te ze znaczkiem „M+S”.

Opony zimowe – ceny na rynku

Poznałeś już kilka rodzajów opon zimowych, które możesz kupić do swojego pojazdu. Teraz przedstawimy kilka poziomów cen oraz ciekawe modele opon. Gdzie kupić opony zimowe? Najprościej będzie to zrobić w sklepie internetowym. Za przykład niech posłuży jeden z bardziej popularnych rozmiarów, czyli 195/65 R15.

Najtańsze nowe opony zimowe – ceny

Jedne z tańszych, ale nowych opon na zimę to Lanvigator Snowpower. Kosztują one ok. 460 zł za komplet. To bardzo niska cena, biorąc pod uwagę, że są to pełne zimówki. Jednak, gdy już przyjrzysz się im dokładniej, zauważysz, dlaczego nie mają wygórowanej ceny. Jedną z przyczyn jest to, że te opony zimowe są dosyć głośne. Emitują hałas na poziomie 72 dB. Poza tym, w kategorii ekonomii otrzymały niską kategorię E, a podobna nota została wystawiona za zdolność jazdy po mokrej nawierzchni.

Dobrej jakości nowe opony zimowe – ceny

Podczas poszukiwań możesz trafić na niezwykle ciepło przyjętą przez kierowców oponę marki Dębica o oznaczeniu Frigo 2. Koszt kompletu to nieco ponad 730 zł. Jeśli chodzi o poziom hałasu, jest niższy od poprzednio opisanego Lanvigatora i wynosi 69 dB. Lepsza jest również klasa oporu toczenia (C). Na tym samym poziomie pozostaje przyczepność na mokrej nawierzchni (E). Według użytkowników to jeden z lepszych produktów klasy średniej.

Najtańsze opony bieżnikowane zimowe – ceny

Oczywiście, najmniej zapłacisz za opony anonimowych producentów. Cena za cały komplet nie powinna przekraczać 350-400 zł. Oczywiste jest, że na fotografii prezentują się bardzo przyzwoicie, jednak jakość ich wykonania pozostaje niewiadomą. Trudno też oczekiwać deklaracji producenta na temat klas oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu.

Dobrej jakości zimowe opony bieżnikowane – ceny

Polecane przez użytkowników opony bieżnikowane nie należą do najdroższych. Dlatego wielu kierowców sięga właśnie po ogumienie, które zostało zregenerowane. Ciekawe egzemplarze możesz znaleźć w cenie od 550 do 600 zł za komplet. W takiej cenie zazwyczaj ujrzysz już nazwę marki, typ bieżnika i podstawowe informacje na temat produktu. Bieżnikowane opony zimowe nie są złym wyborem, jeśli tylko pochodzą od sprawdzonego producenta.

Jakie ciśnienie w oponach zimowych stosować?

Tutaj zdania są mocno podzielone, ale z pomocą przychodzą prawa fizyki. Ciśnienie gazu jest zależne od jego objętości i temperatury. I to właśnie ten ostatni parametr w zimie ma decydujący wpływ na poziom nabicia kół. Zimą częściej dochodzi do nagłych wahań ciepła, dlatego najlepiej napompuj koła o 0,2 bara więcej niż radzi producent. Pamiętaj, że wraz ze spadkiem temperatury spada również ciśnienie gazu.

Są osoby, które zastanawiają się, co będzie lepsze – opony zimowe czy całoroczne. Jak szybko rozwiązać ten problem? Opony zimowe są przeznaczone dla tych, którzy w zimie pokonują znaczne dystanse i mieszkają w miejscach, gdzie spada sporo śniegu. Natomiast egzemplarze całoroczne mogą być spokojnie używane przez tych, którzy często podróżują w miastach i na trasach, gdzie zaśnieżenie nie jest aż tak intensywne. Zimowe opony warto jednak mieć, bo Polska nadal jest krajem, gdzie zima może zaskakiwać kierowców…

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Dokumenty

Skąd masz wiedzieć, czy leasing operacyjny jest lepszy od finansowego? W jakich sytuacjach skorzystanie z niego jest opłacalne? Z czym wiąże się wzięcie na...

Przepisy

Bezpieczeństwo na drogach publicznych zapewnia głównie przestrzeganie przepisów. Prawo jazdy AM ma na celu wyszkolenie najmłodszych amatorów jazdy na jednośladach z silnikami. Jak je...

Przepisy

Dla kierowcy podróżującego międzynarodowymi trasami zielona karta staje się obowiązkiem. Nie zawsze jednak istnieje konieczność jej wyrabiania. Sprawdź, ile kosztuje taka opcja, gdzie się...

Przepisy

Niektórym kierowcom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny kojarzy się z kontrolowaniem terminowości opłacania OC. Jednak to nie jedyna jego funkcja. UFG zapewnia też duże wsparcie poszkodowanym....

Ciekawostki

Każdy posiadacz samochodu raz w roku zobowiązany jest wykupić dla niego ubezpieczenie. Ponieważ zazwyczaj jest to spory wydatek siłą rzeczy większość kierowców wolałaby, aby...

Naprawy

Układ hamulcowy musi być w pełni sprawny, bo inaczej może być przyczyną wypadków. Musisz wiedzieć, jak jest zbudowany i w jaki sposób o niego...

Wiadomości

Grand Prix Danii. W sobotę (tj. 11 września) w Vojens najlepszy był Artiom Łaguta, który wyprzedził Bartosza Zmarzlika i Emila Sajfutdinowa. Dzięki temu zwycięstwu...

Wiadomości

Grand Prix Włoch. Dublet McLarena na torze Monza! Wczorajszy wyścig padł łupem Daniela Ricciardo, który na mecie wyprzedził Lando Norrisa i Valtteriego Bottasa. Zmagania...

Wiadomości

Grand Prix na żużlu. Bartosz Zmarzlik i Artiom Łaguta w najbliższą sobotę (tj. 11 września) na torze w Vojens będą rywalizować o indywidualne mistrzostwo...

Wiadomości

Grand Prix Włoch to dla Roberta Kubicy wyjątkowy tor. To właśnie na Monzy Polak stanął po raz pierwszy na podium powtarzając ten wyczyn w...

Zobacz także

Naprawy

Regeneracja rozrusznika lub jego wymiana czeka niemal każde auto. Jak przebiega taki proces? Czy możesz wziąć się za to samodzielnie? Ile trzeba za zapłacić...

Wiadomości

Grand Prix Holandii padło łupem Maxa Verstappena. Kierowca Red Bulla pewnie zwyciężył wczoraj (tj. 5 września) przed własną publicznością wyprzedzając duet Mercedesa. Na Zandvoort...

Naprawy

Końcówka drążka kierowniczego to część, która odbiera spore siły i wibracje. Odgrywa ważną rolę podczas skręcania kołami. Kiedy końcówka układu kierowniczego nadaje się do...

Samochody

Vacum to rozwiązanie obecne w jednostkach napędowych Diesla. Jest to pompa odpowiedzialna jest za wytworzenie koniecznego podciśnienia użytkowego. Dlaczego pompa vacum ulega uszkodzeniu? Jak...

Wiadomości

Opole ulica Katowicka. Drogowcy kończą pierwszy etap remontu pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Ozimską i Orląt Lwowskich. Utrudnienia mają potrwać do jutra 7 września. To...

Naprawy

Osuszacz klimatyzacji może czasem być przyczyną problemów z całym układem. Co wskazuje na problemy z tym elementem? Jak się go wymienia i w jakich...

Samochody

Hamulce bębnowe nadal są wykorzystywane i to z dużym powodzeniem, choć mogłoby się wydawać, że tarczówki zdominowały rynek. Z artykułu dowiesz się, jakie są...

Naprawy

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów jest niezbędna podczas wykonywania napraw i pewnych czynności serwisowych. Nie musisz się jednak martwić, bo jest to zwykle dosyć proste....