Posiadaczom samochodów diesel zakaz wjazdu do miast nie spędza jeszcze snu z powiek. Jednak wydaje się, że będzie on nieunikniony, kiedy rynek zdominują nowoczesne samochody elektryczne i auta hybrydowe. Troska o lepszą jakość powietrza i ekologię może być przecież wdrażana poprzez ograniczenie spalin, a te są wydzielane przez diesle. Czy zakaz wjazdu dla diesli może uratować planetę przed skażonym powietrzem? Kiedy można się go spodziewać?

Zakaz wjazdu dla diesli do miast w Polsce – czy to potrzebne?

Zakaz wjazdu aut z silnikiem diesla do miast ma przede wszystkim zmniejszyć wydzielanie spalin oraz zachęcić ludzi do przemyślanego wyboru podczas kupna auta. Na rynku są coraz to nowsze auta hybrydowe, które wydzielają mało spalin. Za uruchomienie samochodu hybrydowego odpowiada silnik elektryczny. A to właśnie podczas odpalania pojazdu przedostaje się najwięcej zanieczyszczeń. Samochody, które nie wydzielają wiele spalin z pewnością będą miały pozytywny wpływ na środowisko. W dużych ośrodkach nadal jest wiele samochodów diesel. Zakaz wjazdu do miast dla nich nie będzie drastyczny i nagły, ale stopniowy, co pozwoli się przygotować na zmianę auta.

Samochody diesel – zakaz wjazdu do miast na mocy ustawy

Do projektu ustawy trafiły obowiązkowe strefy czystego transportu. To przepis, którego intencją jest troska o środowisko oraz społeczeństwo. Takie ograniczenia w postaci zakazu wjazdu dla diesli to w Polsce nowość, jednak w Europie funkcjonują one od dawna. Słowo „zakaz” nie jest może najlepsze. Rządzący nie zakażą wjazdu do miast samochodom z silnikiem diesla, ponieważ wyznaczone zostaną strefy czystego transportu. Nikt nie lubi ograniczeń, jednak będzie to korzystna zmiana.

Zakaz wjazdu aut z silnikiem Diesla, czyli co konkretnie?

Pojazdy z silnikiem spalinowym nie będą mogły wjeżdżać do strefy czystego transportu. Takie miejsca powstaną w 37 miastach w Polsce. Będą to ośrodki miejskie, które liczą więcej niż 100 tys. mieszkańców. Ustawa o elektromobilności na razie określa, że miasta mogą wyznaczyć strefy, jednak nie jest to obowiązkowe. Jeżeli ustawa bez problemu przejdzie przez kolejne etapy legislacji, to miasta będą musiały wyznaczyć taką strefę. Tego typu miejsce powstało już nawet na Kazimierzu w Krakowie, jednak z powodu braku szczegółowych przepisów, kto może wjeżdżać w tę strefę, szybko z niej zrezygnowano.

Samochody diesel zakaz wjazdu do miast – potrzebne są jasne przepisy

Jak widać, kierowców samochodów diesel zakaz wjazdu do miast jeszcze nie objął – choćby częściowy. Aby zasady te mogły wejść w życie, przepisy muszą jasno sugerować, jakie pojazdy mają wstęp do strefy czystego transportu. Władze jednak nie rezygnują z tego pomysłu. Strefy mają powstać w tych miastach, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest wysokie. Jeśli stężenie dwutlenku azotu (źródła smogu) przekracza normę, miasto będzie miało obowiązek, aby w 12 miesięcy utworzyć taką strefę.

Samochody diesel – zakaz wjazdu do stref czystego transportu. Czy to ma sens?

Jeżeli przepisy będą jasno określały, które samochody będą mogły przebywać w strefie transportu publicznego, to taki przepis ma sens. Dzięki niemu poprawi się jakość powietrza, co wpłynie nie tylko na klimat, lecz również na nas. Gdyby jakaś strefa powstała teraz, mogłyby się w niej poruszać samochody elektryczne oraz pojazdy napędzane wodorem lub gazem ziemnym. Odświeżenie ustawy dodało do listy samochody napędzane gazem płynnym LPG oraz autobusy zeromisyjne. Jednak ograniczenia pozostają, a ich wejście w życie zostało rozłożone – potrwa od kilku do kilkunastu lat. Kiedy zakaz wjazdu dieslem do miast będzie faktem?

Kiedy zakaz wjazdu dieslem do miast i dla jakich aut? Normy euro

Oto szczegóły. Samochody diesel zakaz wjazdu do miast obejmie w kilku etapach:

  • 2021-2025 – diesle, które nie spełniają normy Euro 4;
  • 2026-2030 – diesle, które przekraczają normę Euro 5;
  • 2031-2035 – diesle przekraczajace normę 6. 

Nakaz utworzenia stref miałby obowiązywać dopiero od początku 2030 roku. Dlaczego przepisy o zakazie wjazdu aut diesel do miast mają wejść dopiero za 9 lat? Zgodnie z założeniami, do 2025 roku miasta liczące do 25 tys. mieszkańców będą musiały zapewnić przynajmniej 25% autobusów zeroemisyjnych. Transformacja musi być zatem stopniowa.

Normy emisji spalin, czyli zakaz wjazdu dieslem do polskich miast

Wymienione wcześniej strefy Euro wyznaczają normę wytwarzanych spalin. Strefa Euro 4 dopuszczała produkcję 1 g CO2/km dla silników benzynowych i 0,5 g CO2/km dla silników typu Diesel. W latach 2026-2030 wyłączone z użyty strefy czystego transportu zostaną auta z homologacją Euro 5, czyli wyprodukowane przed 2011 rokiem. W kolejnych latach będą to samochody z kręgu Euro 6, czyli wyprodukowane przed rokiem 2015. 

Ustawa o zmniejszeniu emisji szkodliwych spalin samochodowych – brak sprzeciwu

Żadne z miast nie było przeciw zaplanowanej ustawie o zmniejszeniu emisji szkodliwych spalin samochodowych. Będzie to ograniczenie, które pozwoli lepiej zadbać o naszą planetę. W tej chwili miasta mogą wprowadzić w życie taką strefę, jednak za jakiś czas nie będą miały wyboru. Dzięki wyznaczonym strefom zmiana może zostać wprowadzona bez większego chaosu i sprzeciwu kierowców.

Samochody, które nie wjadą do strefy czystego transportu

Jak widzisz, kierowców samochodów diesel zakaz wjazdu do miast nie zaskoczy i będą się mogli do niego przygotować. Zmiany nastąpią stopniowo, aby do panujących zasad mógł przyzwyczaić się każdy kierowca. Przykładowe pojazdy, które jako pierwsze nie będą mogły poruszać się po strefie to te wyprodukowane do 2005 roku np.:

Wszyscy, którzy mają diesel, zakazem wjazdu do miast nie muszą się jeszcze martwić, ale powinni wiedzieć, kiedy wejdzie w życie. Dzięki takiemu rozwiązaniu miasta ograniczą emisję szkodliwych spalin. Wpłynie to pozytywnie na planetę i nasze zdrowie. Jest to przepis, który nie powstał, aby utrudniać kierowcom poruszanie się po mieście, ale po to, by poprawić jakość powietrza.

Archiwum: czerwiec 2021