Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.0 ecoboost
silnik 1.0 ecoboost

Samochody

Silnik 1.0 EcoBoost od Forda – specyfikacja techniczna i użytkowanie

Silnik 1.0 EcoBoost od Forda był montowany m.in. w modelach takich jak Focus, C-Max i B-Max z 2012 roku. Za sprawą niewielkiego rozmiaru jednostka zapewnia dużą oszczędność paliwa, a także sporą wydajność. Dowiedz się o niej więcej z naszego artykułu!

Atuty, którymi cechuje się silnik 1.0 EcoBoost od Forda, zostały potwierdzone licznymi nagrodami – w tym 6 razy z rzędu International Engine of the Year w kategorii jednostek o pojemności do 1.0 l. Pomimo dobrych opinii, a także dość udanego projektu, motor ma też wady. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat lepszych i gorszych stron jednostki, a także kwestii związanych z użytkowaniem silnika.

Rodzina silników EcoBoost od Forda – podstawowe informacje

Na samym początku warto powiedzieć nieco więcej o samej rodzinie EcoBoost. Jest to seria czterosuwowych silników benzynowych. Ich dystrybucja w Europie rozpoczęła się wraz ze startem sprzedaży modelu Ford Iosis Max w 2009 roku. Rok później jednostka pojawiła się w modelach takich jak Ford Mondeo, Ford S-MAX i Ford Galaxy.

Specyfikacja jednostek EcoBoost

Jaka jest specyfikacja techniczna motorów z rodziny EcoBoost? Są to trzycylindrowe lub czterocylindrowe silniki rzędowe, które wyposażono w cztery zawory na cylinder oraz w podwójne wałki rozrządu DOHC. Do jednostek z rodziny EcoBoost zaliczają się również sześciocylindrowe odmiany w układzie V przeznaczone na rynek północnoamerykański.

Ciekawostką jest to, że motory z rodziny EcoBoost stosuje się też w różnych modelach producenta Volvo. Jednostki są znane pod nazwą GTDi – Gasoline Turbocharged Direct injection.

Silnik 1.0 EcoBoost – informacje ogólne

Silnik 1.0 EcoBoost został stworzony przy współpracy ośrodków rozwojowych Forda w Kolonii-Merkenich oraz Dunton. Początkowe etapy były również wspomagane przez firmę FEV GmbH w zakresie projektowania, CAE i rozwoju spalania. 

Niektórzy mogą się zastanawiać, w jaki sposób tak nieduża jednostka zapewnia całkiem dobre osiągi. Projektanci Forda osiągnęli ten efekt przy pomocy downsizingu. Kluczowe było wyposażenie motoru w:

  • bezpośredni wtrysk benzyny;
  • turbodoładowanie;
  • układ Ti-VCT – zmienne sterowanie dwoma wałkami rozrządu górnego.

Dane techniczne jednostki napędowej 1.0 EcoBoost

Silnik 1.0 EcoBoost był dostępny w czterech wersjach 74 kW (101 KM), 88 kW (120 KM), 92 kW (125 KM) i 103 kW (140 KM). Cechuje się całkiem dobrym spalaniem. Jest to 4,8l/100 km a emisja dwutlenku węgla wynosi 109 g/km – przykładowe dane dotyczą Forda Fiesty.

Zobacz też:
Silnik 1.5 TSI 150 KM – co to za jednostka napędowa? Jak działa nowy silnik 1.5 TSI benzynowy? W jakich samochodach można go spotkać?

Jednostkę stosowano w modelach takich jak B-MAX, C-MAX, Grand C-Max i Ford Focus. Silnik 1.0 EcoBoost montowano też w Fieście i w serii Mondeo EcoSport, Transit Courier, Tourneo Courier, Transit Connect oraz Tourneo Connect.

Konstrukcja jednostki – czym się charakteryzuje?

W silniku 1.0 EcoBoost zastosowano blok cylindrów o konstrukcji otwartej, który wykonano z żeliwa szarego. Ma on większą wagę niż odmiana aluminiowa, ale swoim działaniem zmniejsza zapotrzebowanie na energię do jego rozgrzania nawet o 50%. Właśnie dzięki temu nie generuje aż tak dużej ilości spalin. Z żeliwa wykonano również wał korbowy z 6 przeciwwagami i 4 łożyskami górnymi.

Jakie rozwiązania zastosowano w tym motorze?

Trzeba także zauważyć, że w silniku 1.0 EcoBoost zrezygnowano z wałka wyrównoważającego. Zastosowano natomiast niewyważone koło zamachowe i przednie koło zapasowe, dzięki czemu kultura pracy jednostki jest bardzo wysoka, a silnik nie zużywa energii na obrót wałka wyrównoważającego.

Konstrukcja zawiera również odlewane z aluminium i powlekane tłoki o niskim współczynniku tarcia, a także kute korbowody. Inżynierowie Forda udoskonalili też układ smarowania po to, aby zwiększyć wydajność silnika. Całość uzupełnia zastosowanie elektronicznie sterowanej pompy olejowej o zmiennej objętości skokowej.

Eksploatacja silnika 1.0 EcoBoost 

W jednostce zastosowano wyłącznie bezpośredni wtrysk paliwa i nie ma go w kanałach dolotowych. Ze względu na to, że działa ono jako naturalny środek czyszczący, zbyt mała ilość skutkuje osadzaniem się brudu i warstw węgla na trzonkach zaworów dolotowych. Ogranicza to przepływ powietrza przez porty. 

Jakie problemy mogą się pojawić?

Zabrudzone zawory dolotowe nie mogą się często szczelnie domknąć i efektem jest stopniowa utrata mocy silnika, a nieraz i poważne uszkodzenia zaworów oraz ich gniazd. Ten problem pojawia się w szczególności w przypadku motorów o dużym przebiegu.

W jednostkach produkowanych przed 2014 rokiem może pojawiać się też problem z dolnym wężem układu chłodzenia. Do czasu, aż Ford nie zamienił tej części, komponent silnika 1.0 EcoBoost rozłączał się i spuszczał płyn chłodzący – jednocześnie czujnik wskazywał normalny poziom temperatury.

Pomimo tego, że na początku dystrybucji jednostki pojawiało się wiele problemów, w przyszłości zostały one naprawione, a niezawodność motoru znacznie wzrosła. Z tego powodu silniki Ford 1.0 EcoBoost – przy regularnym serwisowaniu – nie sprawiają problemów nawet przez 100 tys. km. Zestawiając to z atutami jednostki, takimi jak wyjątkowo niskie zużycie paliwa, wysoki moment obrotowy i mała emisja spalin, można powiedzieć, że to dobry silnik.

Zobacz też:
Ramki do tablic rejestracyjnych – czy ich jakość jest ważna?

Fot. główne: Luitold via Wikipedia, CC 3.0

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...