Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.3 multijet
silnik 1.3 multijet

Samochody

Silnik 1.3 Multijet od Fiata – najważniejsze informacje

Jednostka napędowa została wprowadzona do sprzedaży w 2003 roku i cieszy się dobrymi opiniami. Dowiedz się z naszego artykułu, jaką charakterystykę ma silnik 1.3 Multijet od Fiata.

Silnik 1.3 Multijet jest produkowany w Polsce, a dokładnie w Bielsku-Białej. Inne miejsca, gdzie konstruuje się jednostkę to Ranjang In, Pune i Gargaon, Haryana w Indiach. Motor zbiera pozytywne oceny, a potwierdzeniem jest nagroda International „Engine of The Year” w kategorii pojemności od 1 do 1,4 l z 2005 roku. Przedstawiamy najważniejsze informacje o tym silniku.

Rodzina silników Multijet – czym się charakteryzuje?

Na samym początku warto opisać nieco bardziej szczegółowo samą rodzinę silników Multijet. To określenie zostało nadane przez grupę Fiat Chrysler Automobiles gamie jednostek turbodiesla, które wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail.

Co ciekawe, jednostki Multijet, pomimo że są kojarzone głównie z Fiatem, montuje się też w niektórych modelach aut Alfa Romeo, Lancii, Chryslera, Ram Trucks, a także Jeepa i Maserati.

Model 1.3 Multijet był wyjątkowy w swojej kategorii

Silnik 1.3 Multijet w momencie wprowadzenia na rynek, był najmniejszą czterocylindrową, wysokoprężną dostępną jednostką, która osiągała zużycie paliwa na poziomie 3,3 l/100 km. Spełniała normy emisji spalin bez konieczności stosowania filtra DPF.

Kluczowe rozwiązania konstrukcyjne w jednostkach

W motorach Multijet zastosowano kilka rozwiązań, które bezpośrednio wpływają na znakomitą pracę silników, a także oszczędność paliwa. Pierwszą z cech jest to, że spalanie paliwa zostało podzielone na kilka wtrysków – po 5 na każdy cykl spalania.

Wpływa to bezpośrednio na lepszą, bardziej efektywną pracę m.in. w dolnym zakresie obrotów, a cały proces generuje mniej hałasu i pozwala zredukować ilość pobieranego paliwa przy zadowalającej mocy.

Nowe generacje motorów Multijet

W silnikach nowszej generacji jeszcze bardziej podkręcono parametry spalania paliwa. Zastosowano nowsze wtryskiwacze i hydraulicznie zrównoważony zawór elektromagnetyczny, co zapewniło jeszcze wyższe ciśnienie wtrysku – 2000 barów. Umożliwiło to wykonanie do ośmiu kolejnych wtrysków na cykl spalania. 

Zobacz też:
Odgrzybianie klimatyzacji samemu – jak zrobić to skutecznie?

Dane techniczne silnik 1.3 Multijet

Dokładna pojemność skokowa rzędowego, czterocylindrowego silnika wynosiła 1248 cm³. Miała otwór cylindra o rozmiarze 69,6 mm i skok tłoka 82,0 mm. Konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie układu zaworowego DOHC. Waga sucha motoru sięgała 140 kilogramów.

Silnik 1.3 Multijet – w jakich modelach aut montowano poszczególne wersje?

Silnik 1.3 Multijet ma aż pięć wersji. Modele 70 PS (51 kW; 69 KM) i 75 PS (55 kW; 74 KM) są stosowane w Fiacie Punto, Panda, Palio, Albea, Idea. Motory montowano także w modelach Opla – Corsa, Combo, Meriva, a także Suzuki Ritz, Swift i Tata Indica Vista. 

Z kolei wersje o zmiennej geometrii dolotu 90 PS (66 kW; 89 KM) stosowano w modelach Fiata Grande Punto i Linea, a także w Oplu Corsa. Jednostka napędowa była też elementem Suzuki Ertiga i SX4 oraz Tata Indigo Manza i Alfy Romeo MiTo. Warto też nadmienić, że motor o mocy 95 PS (70 kW; 94 KM) z generacji Multijet II oraz silnik o mocy 105 PS (77 kW; 104 KM) wstawiano w Lancii Ypsilon.

Eksploatacja jednostki napędowej

Podczas użytkowania silnika 1.3 Multijet należało pamiętać o kilku kwestiach związanych z eksploatacją jednostki. W przypadku tego modelu masa całkowita nie jest duża. Dlatego gumowe amortyzatory mocowań wytrzymują dość długo – nawet do 300 000 km. Należy je wymienić wtedy, gdy pojawiają się odczuwalne wibracje – pierwszym elementem do zmiany jest najczęściej tylny amortyzator.

Niekiedy mogą pojawić się problemy związane z błędem pedału przyspieszania. Przyczyną pojawienia się sygnału z czujnika położenia przyspiesznika, jest usterka styku w złączu ECU albo w skrzynce bezpieczników pod maską. Ten problem można rozwiązać za sprawą wyczyszczenia złączek. 

Czy silnik 1.3 Multijet jest wart polecenia? Podsumowanie

Zdecydowanie tak. Diesel sprawuje się dobrze nawet na przestrzeni długotrwałego użytkowania. W modelach tego silnika zamontowano stabilnie pracującą turbosprężarkę, zarówno w wersji o stałej, jak i zmiennej geometrii. Działa bezproblemowo nawet przez 300 000 km lub więcej. Łącząc to z niskim spalaniem, a także dość wysoką mocą, silnik 1.3 Multijet jest dobrym wyborem i będzie się dobrze sprawował przez setki tysięcy kilometrów.

Zobacz też:
Samochodowy ogranicznik prędkości – czym jest, kiedy się pojawi i jak będzie działał?

Diagnosta samochodowy z zawodu i pasji. Świat motoryzacji nie ma dla niego tajemnic. Uważa, że starsze auta mają duszę, dlatego w jego kolekcji znajduje się kilka perełek „starszej daty”. Miłośnik zlotów youngtimerów i podróży po Polsce.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...