Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.9 cdti
silnik 1.9 cdti

Samochody

Silnik 1.9 CDTi / JTD od Opla – dowiedz się więcej!

Jednostka CDTi jest bliźniaczym modelem motoru Fiata JTD. Silnik 1.9 CDTi montowano w autach PSA, GM, FCA, Tata, a także Suzuki. Przedstawiamy najważniejsze informacje na jego temat.

Wysokoprężny motor Fiata został doceniony przez inżynierów z praktycznie wszystkich największych koncernów motoryzacyjnych. Dlatego silnik 1.9 CDTi był montowany nie tylko w pojazdach włoskiego producenta, ale i innych marek. Dowiedz się więcej o nim z naszego artykułu! 

Podstawowe informacje na temat jednostki napędowej

Po raz pierwszy silnik 1.9 CDTi został zamontowany w Alfie Romeo 156 z 1997 roku. Tamten silnik generował moc 104 KM (77 kW), co sprawiło, że wspomniany model auta był pierwszym samochodem osobowym na świecie z tą technologią. Warto zatrzymać się na chwilę przy technologii Common Rail i opisać jej działanie – dlaczego właściwie stanowiła taki przełom w historii produkcji jednostek napędowych. Zazwyczaj w standardowych odmianach silników Diesla, stosowano wtryskiwacze paliwa sterowane mechaniczne. Za sprawą Common Rail te komponenty zaczęły być kontrolowane elektronicznie poprzez moduł ECU.

Dzięki temu możliwe było stworzenie wysokoprężnej jednostki napędowej, która pracowała cicho, nie emitowała dymu, a także generowała optymalną moc i nie pobierała dużo paliwa. Z rozwiązań Fiata wkrótce zaczęli korzystać inni producenci – w tym Opel, zmieniając nazwę marketingową motoru z 1.9 JTD na 1,9 CDTi.

Generacje jednostki 1.9 CDTi – JTD i JTDM

Jest to czterocylindrowy, rzędowy motor o pojemności 1.9 l, w którym zastosowano system Common Rail. Model pierwszej generacji powstał wskutek współpracy Fiata, Magneti, Marelli i Boscha. Jednostka napędowa zastąpiła wysłużoną 1.9 TD i była dostępna w wersjach o mocy: 80, 85, 100, 105, 110 i 115 KM. W przypadku trzech odmian wymienionych jako ostatnie, Fiat zdecydował się na montaż turbiny nie o stałej, jak ma to miejsce w pozostałych przypadkach, a o zmiennej geometrii.

Pokolenia silnika 1.9 CDTi można podzielić na dwie generacje. Pierwsza z nich była produkowana od 1997 do 2002 roku i były to jednostki z systemem Common Rail I, natomiast druga dystrybuowana od końca 2002 miała na wyposażeniu zmodernizowany system wtryskowy Common Rail.

Zobacz też:
Zawieszenie hydrauliczne w aucie osobowym – czy warto je zamontować?

Czym różniła się II generacja Multijet?

Nowością było wyższe ciśnienie wtrysku paliwa, a w mocniejszych wersjach o mocy 140, 170 i 150 KM zamontowano cztery zawory i dwa wałki rozrządu oraz turbinę o zmiennej geometrii. W słabszych odmianach 105, 130 i 120 km zastosowano z kolei 8 zaworów. Na rynku pojawiła się również wersja z podwójnym doładowaniem w wariantach 180 i 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego przy 2000 obr.

Zastosowano też nowe serwozawory, które znacząco podniosły precyzję kontrolowania ilości paliwa wtryskiwanego do komory spalania przez osiem kolejnych wtrysku. Zdecydowano się również dodać tryb wtrysku Injection Rate Shaping, co zapewniło lepszą kontrolę spalania, zredukowało generowany hałas podczas pracy jednostki, a także wpłynęło na ogólną efektywność funkcjonowania silnika.

W jakich modelach aut montowano silnik 1.9 CDTi?

Jednostkę napędową montowano w autach takich jak Opel Astra, Opel Vectra, Opel Vectra C i Zafira. Motory były też wykorzystywane w samochodach szwedzkiego producenta Saab 9-3, 9-5 Tid oraz TTiD, a także Cadillacu. Silnik 1.9 CDTi zastosowano też w modelu Suzuki SX4, przy którym pracował też Fiat.

Eksploatacja jednostki napędowej – na co się przygotować?

W przypadku silnika 1.9 CDTi pojawia się kilka problemów, które występują u większości użytkowników. Zalicza się do tego usterka kolektora wydechowego, awaria zaworu EGR, czy generatora, a także wadliwa skrzynia biegów M32. 

Pomimo wymienionych kwestii, motor jest uważany za dość dopracowaną jednostkę. Zauważa się, że problemy z osprzętem motoru występują niezwykle rzadko. Dlatego standardowe prace serwisowe i regularna wymiana oleju napędowego w zupełności wystarczy do bezawaryjnego korzystania z jednostki.

Czy produkt Opla i Fiata to dobry wybór?

Decydując się na silnik 1.9 CDTi nie trzeba mieć poważniejszych wątpliwości związanych z jego niezawodnością. Jednostka napędowa działa stabilnie i z reguły nie zdarzają się awarie, które mogłyby skończyć się ogólnym remontem jednostki. Z tego powodu silnik ten będzie prawdopodobnie dobrym wyborem.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...