Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

egr
egr

Eksploatacja

EGR – jak działa, po co jest montowany i jak możesz go naprawić?

Exhaust Gas Recilculation może nie mówi ci zbyt wiele, ale EGR z pewnością już tak. Wynalazek ten znany jest od lat 70. ubiegłego wieku, a stosowany powszechnie w autach niejednemu kierowcy uprzykrza życie. Dlaczego powstał i w jaki sposób działa? Czy możesz go po prostu zaślepić lub wyciąć? Porozmawiamy o tym poniżej.

Obniżanie emisji szkodliwych substancji lotnych na skutek spalania paliw stało się w pewnym momencie kluczowym zabiegiem w motoryzacji. Stosuje się w tym celu mnóstwo urządzeń i systemów, do których należą np.:

●       EGR;

●       katalizator;

●       filtr DPF;

●       AdBlue.

Dodatkowe podzespoły w silniku i jego osprzęcie często wpływają na jego pracę, a o ile działają poprawnie, są niezauważalne. Trudniej robi się w momencie usterki, co uprzykrza życie niejednemu kierowcy. Uszkodzony zawór recyrkulacji spalin daje objawy podobne do wadliwej turbosprężarki. Jak więc dobrze zdiagnozować problem w silniku z zaworem EGR?

Zawór EGR – co to właściwie jest?

Cały system odpowiada za ponowne trafienie spalin powstałych na skutek spalania paliwa do cylindra. Bezpośrednim celem tego procesu jest zmniejszenie ilości szkodliwych azotowych związków toksycznych (NOx). Dzieje się tak na skutek obniżenia temperatury wewnątrz komory spalania. Skierowanie spalin ponownie do silnika i obniżenie temperatury spalania powoduje zmniejszenie gwałtowności procesu utleniania paliwa. Układ EGR ma za zadanie stworzenie trudniejszych warunków do łączenia się tlenu z azotem, co sprzyja wydobywaniu się mniejszej ilości szkodliwych gazów.

Zawór EGR – zasada działania systemu

Sam EGR nie jest pojedynczym urządzeniem, a systemem odpowiadającym za recyrkulację spalin. Jednak najczęściej kojarzy się z zaworem EGR, który sprawia mnóstwo problemów. Umieszczony jest on między kolektorem dolotowym a wydechowym. Szczególnie w większych silnikach benzynowych i autach napędzanych jednostkami wysokoprężnymi posiada dodatkowe chłodzenie. Jest to konieczne ze względu na wyjątkowo gorące spaliny, które wydobywają się z komory spalania i obowiązku kierowania ich dużych ilości z powrotem do niego.

Zobacz też:
Zgubiłem prawo jazdy – co robić? Dowiedz się, gdzie złożyć wniosek o duplikat prawa jazdy!

Zakres działania układu jest wąski, ponieważ sam zawór nie jest otwarty stale. Pod wpływem sygnału otrzymywanego ze sterownika silnika EGR otwiera się, płynnie regulując przepływ spalin. Proces ten odbywa się tylko w momencie średniego obciążenia silnika, ponieważ tłoczenie spalin do komory spalania zmniejsza ilość tlenu, a co za tym idzie, pogarsza osiągi jednostki. EGR w samochodzie nie działa na biegu jałowym, w niskim zakresie obrotów i w momencie maksymalnego obciążenia.

Zawór EGR – jak sprawdzić czy działa?

Aby upewnić się, czy zawór recyrkulacji spalin działa prawidłowo, konieczne jest podłączenie systemu diagnostycznego. Jeśli nie masz do niego dostępu, możesz po prostu udać się do najbliższego warsztatu samochodowego, pamiętaj jednak, że koszt takiej diagnostyki to przynajmniej kilkadziesiąt złotych w zależności od modelu auta.

Istnieją dość widoczne objawy, które wskazują, że EGR jest uszkodzony. Awaria EGR powoduje bowiem:

  • wydobywanie się czarnego dymu w nadmiernej ilości niż dotychczas w silnikach wysokoprężnych;
  • utratę mocy nagle lub w pełnym zakresie obrotów;
  •  gaśnięcie auta na wolnych obrotach. 

W takich sytuacjach konieczne jest czyszczenie EGR. Jak to zrobić?

Samodzielne czyszczenie EGR – czy można je wykonać?

Nie musisz udawać się do mechanika, żeby dobrze wyczyścić zawór EGR. O ile masz, chociaż odrobinę wiedzy motoryzacyjnej i kilka kluczy, z powodzeniem zrobisz to sam. W wersjach sterowanych pneumatycznie niepotrzebne jest wykonywanie adaptacji, jednak nowocześniejsze elektronicznie sterowane zawory mogą jej potrzebować, co eliminuje skuteczną samodzielną naprawę.

Co będzie ci potrzebne do tego, by zawór EGR wyczyścić samodzielnie? 

Przede wszystkim środek do czyszczenia (np. benzyna ekstrakcyjna lub rozpuszczalnik nitro), pędzelek, klucze do odkręcenia zaworu (często imbusowe) i uszczelki. Jak wspomnieliśmy powyżej, urządzenia tego szukaj między kolektorem wydechowym a ssącym. Po odkręceniu go i wyjęciu bardzo ważne jest wyczyszczenie tylko części odpowiedzialnej za przesuwanie zaworu, a nie elementów pneumatycznych i membrany. Są one wykonane z gumy i mogą się uszkodzić pod wpływem agresywnego płynu.

Zobacz też:
Pasek klinowy – budowa, działanie, awarie, eksploatacja

Nie zdziw się jeśli po demontażu zobaczysz mnóstwo sadzy. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie niezbyt szerokiego, ale głębokiego pojemnika, w którym zanurzysz zawór EGR i pozostawisz na kilka godzin lub dzień. W ten sposób czarna maź rozpuści się, a ty będziesz mógł dobrze wyczyścić pędzelkiem wszystkie zakamarki. Po wykonanej pracy koniecznie dobrze wytrzyj EGR, zanim umieścisz go w samochodzie. Pamiętaj o nowych uszczelkach.

Jak wyczyścić EGR bez rozbierania?

Produkty dostępne na rynku pozwalają na usunięcie nagaru i innych zanieczyszczeń bez demontażu podzespołów. Oczywiście znajdzie się spora liczba zwolenników i przeciwników takiego rozwiązania i każda z nich będzie miała trochę racji. Preparat w formie sprayu aplikuje się w układ dolotowy w miejscu uzależnionym od potrzeby wyczyszczenia określonej części. Aplikację przeprowadza się na uruchomionym i rozgrzanym silniku według zaleceń producenta produktu. Czasem, zamiast czyszczenia komuś może przyjść do głowy pomysł zaślepienia zaworu EGR. Z czym się to wiąże?

Zaślepienie EGR – skutki uboczne

Dla niektórych kierowców zaślepienie EGR ma tylko pozytywne skutki – mniejsze zadymienie, brak problemów ze spadkami mocy i wyeliminowanie szarpania. Nie chodzi jednak tylko o kwestię jazdy, bo układ ten ma związek z jakością spalin. EGR powoduje zmniejszenie liczby toksycznych substancji, więc jest konieczny do spełniania norm emisji spalin. W nowocześniejszych autach, które poza samym zaworem mają też czujnik jego położenia i monitorują poziom ciśnienia doładowania, instalacja zaślepki w zaworze odbije się na działaniu jednostki. W takich przypadkach proces musi wykonać doświadczony mechanik znający się na elektronice.

Jakie jeszcze konsekwencje niesie za sobą zaślepienie EGR? Dotyczą one przede wszystkim badania technicznego. Jeśli diagnosta podczas kontroli auta stwierdzi nieprawidłowości związane z działaniem (a w zasadzie brakiem działania) zaworu recyrkulacji spalin, nie podbije przeglądu. Poza tym niespełnianie wyśrubowanych norm emisji spalin jest też karane przez policję. W autach tworzonych w taki sposób, by je spełniać, właściciel może liczyć na grzywnę w wysokości 5 tysięcy złotych.

Zobacz też:
Używanie samochodu prywatnego do celów służbowych – wszystko, co musisz wiedzieć

Dlaczego ktoś chce zaślepiać EGR, zamiast go wymieniać?

Jeśli auto jest starszego typu i czujnik położenia EGR w danym aucie jest niezainstalowany, zaślepienie zaworu jest proste. Co więcej, wymiana elementu może być bardzo kosztowna nie tylko z punktu widzenia samej części, ale też kosztów usługi w zakładzie mechanicznym. Zamiast płacić za zawór EGR kilkaset złotych, wielu decyduje się na jego zaślepienie.Nie dziwi fakt, że kierowcy irytują się na konieczność usuwania naprawy systemu EGR. Najlepiej więc cyklicznie go czyścić, a w razie poważnej usterki po prostu wymienić na nowy.

Piotr Żandarowski

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

1 Comment

1 Comment

  1. Avatar

    Arkadiusz

    22 kwietnia 2021 at 21:53

    Zawór egr to coś o czym jeszcze nigdy nie słyszałem, ale dzisiaj był ten dzień, kiedy w końcu się dowiedziałem. Ogromne dzięki za taką dawkę darmowej informacji. Pozdrawiam was bardzo serdecznie i życzę miłego wieczoru.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

W sobotę ok. godziny 22 na Południowej Obwodnicy Warszawy, pijana kobieta wypadła z obwodnicy i wjechała na znajdującą się obok ścieżkę rowerową. Kobieta w...

Eksploatacja

Dlaczego ma przesady w tym, że przewody zapłonowe trzeba wymieniać? Producenci podzespołów aut zalecają, by elementy te wymieniać co 40-60 tys. kilometrów. Co się...

Bezpieczeństwo

Wielu kierowców zastanawia się, jaki wideorejestrator jest najlepszy? Co trzeba uwzględnić, gdy chcesz się wyposażyć w taki sprzęt? Jakich funkcji oczekiwać? To wszystko i...

Porady

Wykup polisy OC jest obowiązkowy, a jej brak (nawet kilkudniowy) oznacza surowe kary. Oprócz OC możesz również nabyć dodatkowe ubezpieczenie AC, ale też NNW....

Eksploatacja

Niemal w każdym aucie jest zamontowana rura wydechowa. Cały układ wydechowy ma za zadanie w jednostkach spalinowych odprowadzić spaliny i zniwelować hałas generowany przez...

Eksploatacja

Zazwyczaj kierowca panikuje, kiedy dostrzega unoszący się biały dym z rury wydechowej, myśląc, że awaria dotknęła uszczelki pod głowicą. W jaki sposób rozpoznać, co...

Wiedza

Nikola Tesla zapisał się w historii jako wynalazca, który rywalizował z Edisonem. Na jego cześć został nazwany samochód elektryczny, który pochodzi z przedsiębiorstwa Elona...

Bezpieczeństwo

Niektórym kierowcom nie przechodzi przez myśl pytanie, czy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany, bo to „na pewno” murowane problemy. Inni zaś bez wahania decydują się...

Porady

Uszkodzenie zespołu sprzęgłowego w autach jest powszechnym zjawiskiem, szczególnie po pokonaniu około 150 tysięcy kilometrów. Spalone sprzęgło nietrudno rozpoznać, ale co oznacza spalenie sprzęgła?...

Eksploatacja

Dla aut homologowanych od maja 2022 roku obowiązkowym systemem będzie ogranicznik prędkości. Kierowców ma go wspomóc elektronika. Jednak już teraz można mieć do niej...

Zobacz także

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....

Wiadomości

Dzisiaj od godzin porannych rozpoczęła się na terenie całego kraju akcja „Prędkość”. Policjanci będą przede wszystkim kontrolować przestrzeganie przez kierowców limitów prędkości. Ponadto funkcjonariusze...

Wiadomości

Południowokoreańska marka Genesis już wkrótce pojawi się w Europie. Producent aut luksusowych w lecie otworzy swoje pierwsze salony w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii....