Po kilku latach użytkowania pojawiały się spore problemy z układem wtryskowym, smarowania, ECU jednostki i paskiem zębatym. Z tego powodu silnik 2.5 TDi ma złą opinię. Przedstawiamy najważniejsze informacje o motorze koncernu VW.

Silnik 2.5 TDi – dane techniczne

W autach montowano cztery odmiany jednostki. Każda z nich była wyposażona w turbinę o zmiennej geometrii i bezpośredni wtrysk paliwa Boscha ze sterowaną elektronicznie pompą rozdzielaczową, która wytwarzała wysokie ciśnienie. Jednostki miały pojemność skokową równą 2396 cm3, a także 6 cylindrów w układzie V oraz 24 zawory. Były kompatybilne zarówno z napędem na przednie koła, jak i 4×4 z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.

Wersje tej jednostki a ich moc

Poszczególne wersje silnika 2.5 TDi miały jednak inną moc. Były to motory 150 KM (AFB / ANC), 155 KM (AIM), 163 KM (BFC, BCZ, BDG) i 180 KM (AKE, BDH, BAU). Zapewniały bardzo dobre osiągi, a samą jednostkę oceniano jako nowoczesną. Była odpowiedzią na flagowe silniki Mercedesa i BMW.

Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w jednostce

W przypadku tej jednostki zdecydowano się na żeliwny blok z sześcioma cylindrami rozstawionymi w układzie V o kącie rozwarcia 90°, a na górze zamontowano 24-zaworową głowicę, wykonaną ze stopu aluminium. Zastosowano też w silniku 2.5 TDi wałek wyrównoważający, który miał za zadanie redukować wibracje i drgania, zapewniając tym samym wyższą kulturę pracy.

Usterki w modelu 2.5 TDi – czym były spowodowane?

Do najbardziej uciążliwych problemów związanych z eksploatacją jednostki zalicza się usterki wtrysku. Powodem była z reguły awaria pompy paliwowej, elektroniki sterującej, czy magnesu regulującego dozowanie paliwa.

Miało to związek z rodzajem zastosowanych komponentów. Radialna pompa rozdzielacza cechuje się większą wrażliwością na zanieczyszczenia w paliwie niż odmiana osiowa. Właśnie z tego powodu dość często dochodziło do uszkodzeń mechanicznych elementu.

Co było możliwą przyczyną problemów?

Wskazuje się również, że za awaryjnością silnika 2.5 TDi stoją niedopatrzenia w procesie produkcyjnym. Większość awarii powinna zostać bez problemu wykryta już na etapie testów, dlatego przewiduje się, że inżynierowie koncernu Volkswagena nie zwrócili należytej uwagi na testy, a jednostka nie została sprawdzona na właściwym dystansie.

Ważne kwestie w kontekście eksploatacji jednostki

Warto zaznaczyć, że przy odpowiednim serwisowaniu można było ominąć niektóre awarie – także te kosztowne. Mowa tutaj o układzie rozrządu, który miał tendencję do psucia się ze względu na niską jakość użytych materiałów. Dobrym rozwiązaniem była wymiana paska rozrządu co 85 tys. km, czyli znacznie wcześniej niż zalecał to producent. Jeżeli sam układ się popsuł, to oznaczało to praktycznie całkowite zniszczenie jednostki.

Jeśli chcesz nabyć model auta wyposażony w silnik 2.5 TDi, dobrym pomysłem będzie zdecydowanie się na pojazd wyprodukowany po 2001 roku. Egzemplarze motoru sprzed wymienionej daty cechowały się większą awaryjnością – po 2001 roku wiele problemów zostało rozwiązanych.

Jakie zmiany wprowadzono w jednostce?

Volkswagen zmienił konstrukcję jednostki, aby pozbyć się uciążliwych problemów. Prace obejmowały wymianę wtryskiwaczy, a także gruntownego przeprojektowania architektury jednostki, zmieniając układ rozrządu.

Najczęściej pojawiające się usterki w silniku 2.5 TDi

Do usterek, które pojawiały się najczęściej, należy zaliczyć problemy z napędzaną przez wał korbowy pompą oleju. W trakcie eksploatacji motoru może dojść do uszkodzenia napędu pompy, a tym samym silnik pozostanie bez smaru. W efekcie wzrasta prawdopodobieństwo, że pompa oleju się zatka wskutek zużycia wałka rozrządu.

W silnikach 2.5 TDi występują również problemy związane z turbiną. Dotyczy to modeli jednostek, które przejechały ponad 200 tys. km. Niekiedy znaczna utrata mocy jest też spowodowana uszkodzeniem zaworu EGR i przepływomierza.

Na co zwrócić uwagę, wybierając auto z tą jednostką?

Chcąc znaleźć wersję jednostki, która będzie najmniej awaryjna, warto rozejrzeć się za silnikiem 2.5 TDi V6 o mocy 155 KM lub 180 KM spełniającymi normę Euro 3. Użytkowanie wymienionych motorów wiąże się z rzadszymi problemami.

Silniki 2.5 TDi montowano w modelach Audi A6 i A8, a także w modelu Audi A4 Allroad oraz Volkswagenie Passacie i Skodzie Superb. Pomimo tego, że auta mają dobre wyposażenie i są zazwyczaj dostępne w dość atrakcyjnej cenie, to warto dwa razy się zastanowić nad ich nabyciem, ponieważ koszty utrzymania mogą okazać się zbyt wysokie.

Archiwum: kwiecień 2022