Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 2.5 tdi
silnik 2.5 tdi

Samochody

Silnik 2.5 TDi – informacje i użytkowanie jednostki Diesla

Niestety, silnik 2.5 TDi nie należy do udanych produktów Volkswagena. Jednostka została zamontowana po raz pierwszy w modelu Audi A6 C5 z 1997 roku. Dowiedz się więcej na jej temat z naszego artykułu!

Po kilku latach użytkowania pojawiały się spore problemy z układem wtryskowym, smarowania, ECU jednostki i paskiem zębatym. Z tego powodu silnik 2.5 TDi ma złą opinię. Przedstawiamy najważniejsze informacje o motorze koncernu VW.

Silnik 2.5 TDi – dane techniczne

W autach montowano cztery odmiany jednostki. Każda z nich była wyposażona w turbinę o zmiennej geometrii i bezpośredni wtrysk paliwa Boscha ze sterowaną elektronicznie pompą rozdzielaczową, która wytwarzała wysokie ciśnienie. Jednostki miały pojemność skokową równą 2396 cm3, a także 6 cylindrów w układzie V oraz 24 zawory. Były kompatybilne zarówno z napędem na przednie koła, jak i 4×4 z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.

Wersje tej jednostki a ich moc

Poszczególne wersje silnika 2.5 TDi miały jednak inną moc. Były to motory 150 KM (AFB / ANC), 155 KM (AIM), 163 KM (BFC, BCZ, BDG) i 180 KM (AKE, BDH, BAU). Zapewniały bardzo dobre osiągi, a samą jednostkę oceniano jako nowoczesną. Była odpowiedzią na flagowe silniki Mercedesa i BMW.

Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w jednostce

W przypadku tej jednostki zdecydowano się na żeliwny blok z sześcioma cylindrami rozstawionymi w układzie V o kącie rozwarcia 90°, a na górze zamontowano 24-zaworową głowicę, wykonaną ze stopu aluminium. Zastosowano też w silniku 2.5 TDi wałek wyrównoważający, który miał za zadanie redukować wibracje i drgania, zapewniając tym samym wyższą kulturę pracy.

Usterki w modelu 2.5 TDi – czym były spowodowane?

Do najbardziej uciążliwych problemów związanych z eksploatacją jednostki zalicza się usterki wtrysku. Powodem była z reguły awaria pompy paliwowej, elektroniki sterującej, czy magnesu regulującego dozowanie paliwa.

Miało to związek z rodzajem zastosowanych komponentów. Radialna pompa rozdzielacza cechuje się większą wrażliwością na zanieczyszczenia w paliwie niż odmiana osiowa. Właśnie z tego powodu dość często dochodziło do uszkodzeń mechanicznych elementu.

Zobacz też:
Silnik 2.0 TDCi od Forda – co warto wiedzieć?

Co było możliwą przyczyną problemów?

Wskazuje się również, że za awaryjnością silnika 2.5 TDi stoją niedopatrzenia w procesie produkcyjnym. Większość awarii powinna zostać bez problemu wykryta już na etapie testów, dlatego przewiduje się, że inżynierowie koncernu Volkswagena nie zwrócili należytej uwagi na testy, a jednostka nie została sprawdzona na właściwym dystansie.

Ważne kwestie w kontekście eksploatacji jednostki

Warto zaznaczyć, że przy odpowiednim serwisowaniu można było ominąć niektóre awarie – także te kosztowne. Mowa tutaj o układzie rozrządu, który miał tendencję do psucia się ze względu na niską jakość użytych materiałów. Dobrym rozwiązaniem była wymiana paska rozrządu co 85 tys. km, czyli znacznie wcześniej niż zalecał to producent. Jeżeli sam układ się popsuł, to oznaczało to praktycznie całkowite zniszczenie jednostki.

Jeśli chcesz nabyć model auta wyposażony w silnik 2.5 TDi, dobrym pomysłem będzie zdecydowanie się na pojazd wyprodukowany po 2001 roku. Egzemplarze motoru sprzed wymienionej daty cechowały się większą awaryjnością – po 2001 roku wiele problemów zostało rozwiązanych.

Jakie zmiany wprowadzono w jednostce?

Volkswagen zmienił konstrukcję jednostki, aby pozbyć się uciążliwych problemów. Prace obejmowały wymianę wtryskiwaczy, a także gruntownego przeprojektowania architektury jednostki, zmieniając układ rozrządu.

Najczęściej pojawiające się usterki w silniku 2.5 TDi

Do usterek, które pojawiały się najczęściej, należy zaliczyć problemy z napędzaną przez wał korbowy pompą oleju. W trakcie eksploatacji motoru może dojść do uszkodzenia napędu pompy, a tym samym silnik pozostanie bez smaru. W efekcie wzrasta prawdopodobieństwo, że pompa oleju się zatka wskutek zużycia wałka rozrządu.

W silnikach 2.5 TDi występują również problemy związane z turbiną. Dotyczy to modeli jednostek, które przejechały ponad 200 tys. km. Niekiedy znaczna utrata mocy jest też spowodowana uszkodzeniem zaworu EGR i przepływomierza.

Na co zwrócić uwagę, wybierając auto z tą jednostką?

Chcąc znaleźć wersję jednostki, która będzie najmniej awaryjna, warto rozejrzeć się za silnikiem 2.5 TDi V6 o mocy 155 KM lub 180 KM spełniającymi normę Euro 3. Użytkowanie wymienionych motorów wiąże się z rzadszymi problemami.

Silniki 2.5 TDi montowano w modelach Audi A6 i A8, a także w modelu Audi A4 Allroad oraz Volkswagenie Passacie i Skodzie Superb. Pomimo tego, że auta mają dobre wyposażenie i są zazwyczaj dostępne w dość atrakcyjnej cenie, to warto dwa razy się zastanowić nad ich nabyciem, ponieważ koszty utrzymania mogą okazać się zbyt wysokie.

Zobacz też:
Silnik N47 BMW 2.0d – czy dwulitrowy diesel BMW to dobra opcja w aucie używanym? Sprawdzamy to!

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...