Pierwsza wersja aut była dostępna w odmianie sedan, coupe, cabrio, kombi i hatchback. Warto nadmienić, że ostatnia z wymienionych funkcjonowała jeszcze w kategorii serii 3 z oznaczeniem Compact. Silnik E46 można było zamówić w wersji benzynowej lub Diesla.

Przedstawiamy najważniejsze informacje o jednostkach napędowych, na które warto zwrócić uwagę. Dane techniczne i spalanie oraz wady i zalety tych silników poznasz już za chwilę!

E46 – silniki benzynowe

Do najbardziej polecanych jednostek napędowych zaliczają się wersje z sześcioma cylindrami. Cechują się optymalną dynamiką, a także wysoką kulturą pracy. Duża liczba odmian silników E46 – istnieje aż 11 typów o odmiennej pojemności – przedstawia się nieco prościej w praktyce.

Dostępne są:

  • odmiany o pojemności od 1.6 do 2.0 l, czyli M43/N42/N46 – czterocylindrowe, rzędowe jednostki napędowe;
  • wersje od 2.0 do 3.2 l, czyli M52/M54/s54 – sześciocylindrowe, rzędowe motory.

Polecane jednostki z grupy benzynowej – wersja M54B30

Ten motor miał pojemność 2 970 cm³ i był największą odmianą M54. Generował moc na poziomie 170 kW (228 KM) przy 5 900 obr./min. i momencie obrotowym 300 Nm przy 3500 obr./min. Średnica otworu cylindra równała się 84 mm, skok tłoka sięgał 89,6 mm, a stopień sprężania wynosił 10,2.

W jednostce napędowej zamontowano wielopunktowy, pośredni wtrysk paliwa. Wolnossący silnik E46 z układem zaworów DOHC miał zbiornik oleju o objętości 6,5 l, a rekomendowanym specyfikiem była substancja o gęstości 5W-30 i 5W-40 oraz typie BMW Longlife-04.

Osiągi i spalanie motoru 330i

Jednostka napędowa spalała po:

  • 12,8 l benzyny na 100 km w mieście;
  • 6,9 l na 100 km w trasie;
  • 9,1 na 100 km w cyklu mieszanym.

Pojazd rozpędzał się do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy, co można uznać za bardzo dobry wynik. Maksymalna prędkość równała się 250 km/h.

E46 – silniki Diesla

W przypadku silników Diesla E46 mogło być wyposażone w model o oznaczeniu 318d, 320d i 330d. Zakres mocy mieścił się w przedziale od 85 kW (114 KM) do 150 kW (201 KM). Należy zauważyć, że pomimo lepszych osiągów wysokoprężne jednostki cechowały się większą awaryjnością niż benzynowe.

Polecane jednostki do E46 z grupy Diesla – wersja M57TUD30

Był to silnik o mocy 136 kW (184 KM) z systemem spalania wewnętrznego Internal Combustion. Generował wspomniane 184 KM przy 4000 obr./min. i 390 Nm przy 1750 obr./min. Montowano go w przedniej części samochodu w położeniu wzdłużnym, a dokładna pojemność skokowa auta sięgała 2926 cm³.

Jednostka miała 6 cylindrów w pozycji rzędowej o średnicy otworu 84 mm i skoku tłoka 88 mm z kompresją 19. Na każdy z cylindrów przypada po cztery tłoki – jest to układ OHC. W jednostce Diesla zastosowano system Common Rail i turbodoładowarkę.

W wersji M57TUD30 znajdował się zbiornik na olej o pojemności 6,5 l. Do eksploatacji rekomendowano substancję o gęstości 5W-30 lub 5W-40 i specyfikacji BMW Longlife-04. Zamontowano też pojemnik na substancję chłodzącą o kubaturze 10,2 l.

Osiągi i spalanie motoru 330d

Motor M57TUD30 spalał:

  • 9,3 l paliwa na 100 kilometrów w mieście;
  • 5.4 l na 100 kilometrów w trasie.

Diesel rozpędzał auto do 100 km/h w 7.8 sekund i generował prędkość maksymalną na poziomie 227 km/h. Ten silnik BMW jest uważany przez wielu kierowców za najlepszą jednostkę z montowanych w serii 3 E46.

Eksploatacja motorów BMW E46 – ważne kwestie

W przypadku silników E46 ważnym aspektem jest regularne serwisowanie pojazdu. Dotyczy to przede wszystkim rozrządu. Powinien być wymieniany co około 400 tys. km. Pojawiają się też problemy związane z klapami kolektora dolotowego, a także napędem rozrządu i wtryskiwaczami układu Common Rail. Należy też zwracać uwagę na regularną wymianę koła dwumasowego.

Zdarzają się też usterki turbosprężarek i układu wtryskowego. W razie awarii konieczna jest wymiana wszystkich 6 wtryskiwaczy. W odmianach współpracujących z przekładnią automatyczną mogą pojawić się uszkodzenia przekładni.

Na rynku wtórnym nie brakuje zadbanych modeli E46. BMW stworzyło na tyle dobrą serię, że wiele aut nie naruszyła korozja. Nie tylko samochody są w dobrym stanie technicznym – dotyczy to również jednostek napędowych.

Przed zakupem BMW E46 należy jednak dokładnie zapoznać się ze stanem technicznym motoru, żeby uniknąć kosztownych problemów związanych z serwisowaniem. Silnik E46 właściwej kondycji będzie zdecydowanie dobrym wyborem.

Archiwum: czerwiec 2022