Silnik N46 od bawarskiego przedsiębiorstwa to następca jednostki N42. Jego produkcja rozpoczęła się w 2004 roku i zakończyła w 2015. Odmiana była dostępna w sześciu wersjach:

  • N46B18;
  • B20U1;
  • B20U2;
  • B20U0;
  • B20U01;
  • NB20.

Więcej o tym silniku dowiesz się z dalszej części naszego artykułu. Sprawdź, czy ta jednostka będzie dobra dla fanów tuningu!

Silnik N46 – podstawowe informacje

Czym różni się ta jednostka od poprzedniczek? W N46 zastosowano zupełnie zmodernizowany wał korbowy, kolektor dolotowy, a także układ zaworów. Silnik przeszedł też lekką rekonstrukcję w 2007 roku – tę wersję sprzedawano z oznaczeniem N46N. Zdecydowano się również na zmianę kolektora dolotowego, wałka rozrządu zaworów wydechowych i jednostki sterującej motoru (na Bosch Motronic MV17.4.6). 

Rozwiązania konstrukcyjne a spalanie

Model wyposażono również w system Valvetronic, a także podwójny system VANOS, który odpowiadał za sterowanie zaworami. Spalanie zaczęło być kontrolowane z pomocą sond lambda, które funkcjonowały także przy maksymalnym obciążeniu.

Wymienione rozwiązania sprawiły, że silnik N46 zużywał niedużo paliwa, a także generował mniejszą ilość zanieczyszczeń w postaci CO2, HmCn, NOx i benzenu. Motor bez układu Valvetronic jest znany jako N45 – był dostępny w odmianach o pojemności 1,6 i 2,0 litra.

Dane techniczne jednostki napędowej

Rozwiązania konstrukcyjne, które zastosowano, to blok z aluminium, konfiguracja rzędowej czwórki i układ DOHC z czterema zaworami na cylinder przy otworze 90 mm i skoku tłoka 84 mm.

Stopień sprężania równał się 10.5. Pojemność całkowita sięgała zaś 1995 cc. Benzynową jednostkę sprzedawano z wyposażeniem obejmującym system kontroli Bosch ME 9.2 lub Bosch MV17.4.6.

Eksploatacja silnika BMW

Do silnika N46 należało stosować olej 5W-30 lub 5W-40 i wymieniać go co 7 lub 10 tys. km. Pojemność zbiornika równała się 4.25 l. W aucie BMW E90 320i, w którym montowano tę jednostkę, spalanie oscylowało wokół następujących wartości:

  • 7,4 l/100 km w cyklu mieszanym;
  • 5,6 l/100 km w trasie;
  • 10,7 l/100 km w mieście.

Pojemność zbiornika sięgała 63 l, z kolei emisja C02 równała się 178 g/KM.

Awarie i usterki – najczęściej pojawiające się problemy

Konstrukcja N46 miała pewne niedociągnięcia, które powodowały usterki. Jedną z najczęściej występujących było dość duże zużycie oleju.

W tym aspekcie kluczową rolę odgrywa stosowana substancja – te wyższej jakości nie sprawiają problemów. Jeżeli nie jest to dopilnowane, uszczelniacze trzonków zaworów i pierścieni tłokowych ulegają uszkodzeniu – zazwyczaj przy przebiegu 50 tys. km.

Użytkownicy motoru zwracali również uwagę na mocne wibracje i hałas jednostki. Można było pozbyć się tego problemu, czyszcząc układ zmiennych faz rozrządu VANOS. Bardziej złożonych operacji wymagała wymiana łańcucha rozrządu, który mógł ulec rozciągnięciu (zazwyczaj po 100 tys. km). 

Tuning jednostki napędowej – propozycje przeróbek

Motor ma duży potencjał, jeżeli chodzi o tuning. W tej kwestii jednym z najczęstszych wyborów posiadaczy aut z silnikiem N46 jest chiptuning. Dzięki niemu można zwiększyć moc jednostki napędowej w prosty sposób.

Da się to zrobić za sprawą zastosowania agresywnego oprogramowania firmware ECU. Rozwinięciem będzie dodanie wlotu zimnego powietrza, a także układu wydechowego typu cat-back. Odpowiednio przeprowadzony tuning pozwoli zwiększyć moc jednostki napędowej nawet o 10 KM.

Jak jeszcze można przeprowadzić tuning?

Kolejnym sposobem jest zastosowanie superchargera. Po dołączeniu do układu silnika urządzenia doładowującego można uzyskać z motoru nawet od 200 do 230 KM.

Dobrą wiadomością jest to, że nie trzeba samemu zajmować się kompletowaniem poszczególnych komponentów. Można skorzystać z gotowego zestawu od sprawdzonych producentów. Jedynym mankamentem tego rozwiązania jest cena, sięgająca nieraz nawet 20 tys. złotych.

Jeżeli masz pewność, że auto z silnikiem N46 jest w dobrym stanie technicznym, warto się na nie zdecydować. Samochody i jednostki napędowe zbierają pochlebne opinie, gwarantują przyjemność z jazdy, a także optymalne osiągi i ekonomiczną eksploatację. Atutem jest też opcja tuningu jednostki napędowej BMW.

Archiwum: czerwiec 2022