Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik sw 400
silnik sw 400

Ciekawostki

Silnik SW 400 – co warto wiedzieć?

Silnik SW 400 to jednostka o bogatej historii. Jest znana m.in. z tego, że stosowano ją w autobusach, ciągnikach rolniczych, a także ładowarkach. Dowiedz się więcej na jej temat z naszego artykułu!

O renomie jednostki świadczą nie tylko pochlebne opinie użytkowników, ale chociażby i to, że silnik SW 400 był w ostatnim czasie poszukiwany do wmontowania go do czołgu. Mowa tutaj o ogłoszeniu Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, które szukało jednostki napędowej do Centaura Mk I typ C z II Wojny Światowej. Przedstawiamy kluczowe informacje o tym silniku.

Silnik SW 400 – podstawowe dane

Silnik SW 400 jest sześciocylindrową jednostką rzędową z rozrządem OHV. Konstruktorzy z Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria w Andrychowie stworzyli produkt, który znakomicie się sprawdzał w ciężkich pracach na roli. Był ważnym komponentem urządzeń i maszyn wykorzystywanych w gospodarstwach w całym kraju.

W silniku SW 400 zamontowano zapłon samoczynny ze wtryskiem bezpośrednim. Diesel z Andrychowa miał pojemność 6540 cm³. Warto zauważyć, że jednostka powstała na podstawie umowy licencyjnej z brytyjskimi zakładami British Leyland z 1966 roku. Silnik Leyland jest znany, chociażby z kultowych piętrowych autobusów, będących jedną z głównych atrakcji Londynu.

Silniki SW 400

Silnik SW 400 był bazą dla powstania kolejnych jednostek rozwojowych:

  • SW 266;
  • 4CT107;
  • SW400 r3;
  • 6CT107;
  • 6CT107-3;
  • 6CT107-3/A4.

Różniły się one takimi parametrami jak liczba cylindrów, pojemność skokowa, stopień sprężania, czy mocą maksymalną.

W poszczególnych jednostkach zdecydowano się również na zamontowanie rozwiązań podnoszących moc silników, moment obrotowy, a także ekonomię spalania paliwa poprzez dodanie turbo (4CT107, SW400 r3, 6CT107, 6CT107-3, 6CT107-3/A4) czy intercoolera (6CT107, 6CT107-3, 6CT107-3/A4). 

Warto też dodać, że jednostki z grupy silników SW 400 były montowane nie tylko w pojazdach, ale i w maszynach. Stanowiły źródło napędu pomp do betonu czy niedużych samochodów ciężarowych lub małych autobusów Star 742.

W jakich pojazdach montowano jednostkę?

Silnik SW 400 był montowany w ładowarkach Fadroma Ł200, które produkowano od lat 70. Jednostkę stosowano też w popularnych Starach. Były to modele 200, 244 i 266 (zamiennie z silnikiem S359). Jednak silnik kojarzy się najbardziej z tego, że był ważnym elementem wyposażenia autobusów Autosan i kombajnów rolniczych Bizon.

Zobacz też:
6 rzeczy, które musisz sprawdzić w OWU przed kupnem autocasco!

Jednostka napędowa SW400 w Autosanie H9

Jednostka jest kojarzona z autobusów Autosan H9. Produkcja obejmowała lata od 1973 do 2006. Miejscem, gdzie konstruowano poszczególne modele, była Sanocka Fabryka Autobusów SFA, a następnie zakłady Autosan S.A. w tym samym mieście. 

Dużo osób na pewno kojarzy pojazd, ponieważ był szeroko wykorzystywany przez PKS i inne instytucje państwowe, a także przewoźników prywatnych. Podobnie jak silnik SW 400, Autosan H9 cechował się wytrzymałą, prostą i tanią w naprawie konstrukcją.

Silnik SW-400 w kombajnie rolniczym Bizon

Silnik SW 400 montowano również w maszynie rolniczej Bizon Z056 i Z057 (wersja SW-400/R3.) Kombajn polskiej produkcji służył do zbioru zbóż, rzepaku, kukurydzy, słonecznika, a także pozostałych roślin nasiennych. Kombajn składano w Fabryce Maszyn Żniwnych w Płocku od 1970 do 2004 roku. Poszczególne modele Bizona były eksportowane na cały Świat.

Polskie zakłady wykonały krok do przodu, podejmując współpracę z firmą Leyland

Silnik Leylanda na licencji zakładów Andoria był dużym przeskokiem technologiczno-konstrukcyjnym w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Jednostki napędowe miały świetnie dopracowane części takie jak system zasilania i wtrysku, czy komora spalania. Jak na tamte czasy silnik SW 400 był też ekonomiczny i cichy.

Fot. główne: Ludek via Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...