W przyszłym roku standard bezpieczeństwa kierowców będzie stał na jeszcze wyższym poziomie. Od 2022 roku wszystkie nowe samochody w UE będą wyposażone w system kontrolujący koncentrację kierowcy. Dodatkowo detektory będą ostrzegać o zmęczeniu i senności kierowcy.
Eksperci alarmują, że długa i monotonna jazda wpływa na znacznie szybsze zmęczenie, które można na pewnym etapie porównać do prowadzenia pojazdu po spożyciu alkoholu. W związku z tym problemem wszystkie nowo homologowane pojazdy na terenie Unii Europejskiej będą miały zainstalowane specjalne detektory monitorujące stan skupienia kierowcy i w razie potrzeby ostrzegą o niepokojących objawach.
Detektory nie są nowością, ale od 2022 roku będą standardem
Takie rozwiązanie co prawda nie jest nowością, ponieważ niektóre koncerny samochodowe oferują taką opcję w autach o wyższym poziomie wyposażenia, ale od przyszłego roku będzie już powszechnym wynalazkiem w każdym pojeździe. Szczegóły działania systemu wyjaśnia Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego:
„System, oceniając ruch kierownicy sprawdza, czy prowadzący wykonuje precyzyjne manewry i jak często koryguje tor jazdy. O potencjalnym zagrożeniu informuje kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego i komunikatu tekstowego – ”czas na przerwę”. W niedalekiej przyszłości systemy te zostaną wzbogacone o kamery oraz optyczne czujniki montowane w kabinie pojazdu, które dzięki specjalnym algorytmom będą nieustannie czuwać nad stanem kierowcy, śledząc jego wzrok oraz ruch głowy”.
Oczywiście rozwój technologii stwarza inne zagrożenia w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jak jednak podkreślił Mikołaj Kruszewski z Instytutu Transportu Samochodowego ten kłopot jest już przedmiotem analizy projektu „AV-PL-ROAD – Polska droga do automatyzacji transportu drogowego”, który jest realizowany we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej.
Detektory wykrywające senność i zmęczenie kierowcy, to nie jedyny system, który będzie obowiązkowy w nowych samochodach produkowanych w UE. Prócz sensorów znajdziemy takie udogodnienia jak: system odpowiedzialny za kontrolę prędkości, utrzymanie auta na pasie ruchu oraz rejestrację parametrów auta w momencie zderzenia (tzw. czarne skrzynki).