Porównując jednak modele jednej klasy, zwróćmy uwagę na marki premium. Oferują one nie tylko obszerne nadwozia, ale i pneumatyczne zawieszenie, które dostosowuje się do obciążenia i zapewnia komfort jazdy niezależnie od liczby pasażerów. 

Jako przykład samochodu z takim uniwersalnym nadwoziem może posłużyć Volvo XC 90. Jego aktywne podwozie z zawieszeniem pneumatycznym stale reguluje prześwit i charakterystykę amortyzatorów, zwiększając stabilność oraz zapewniając dynamiczną i płynną jazdę. Zawieszenie ma również tryb off road, w którym zwiększony jest prześwit. 

Model oferowany jest również w wersji Recharge, która jest hybrydą plug-in, czyli ładowaną z gniazdka.  

Ostatnio Volvo przeprowadziło ich techniczny lifting. Baterie dwuwarstwowe modeli Recharge, w tym XC90, zostały zastąpione trójwarstwowymi. Przy tej samej masie i wymiarach mają teraz o 60% większą pojemność, czyli 18,8 kWh. Do tego zastosowano mocniejszy silnik elektryczny o mocy 145 KM (wcześniej 87 KM). 

Volvo XC90 Recharge można naładować akumulator trakcyjny od 0 do 100% już w trzy godziny. Trzeba jednak pamiętać, że czas ładowania zależy również od takich czynników, jak temperatura zewnętrzna, bieżąca temperatura akumulatora, sprzęt do ładowania, stan akumulatora i stan samochodu. 

XC90 Recharge ma napęd na wszystkie koła i zapewnia na napędzie elektrycznym zasięg do 73 km. Emisje podczas jazdy w trybie mieszanym wynoszą 28 gram na kilometr, a zużycie paliwa sięga 1,2 l/100 km. To oczywiście parametr wymagający częstego ładowania i jazdy w mieście. Wystarczy jednak ładować się choćby od czasu do czasu, by w mieście osiągać parametry dużo lepsze niż w przypadku Diesla. 

Limuzyna i autobus

Duże SUV-y klasy premium łączą w sobie pojemność busa i wyposażenie limuzyny. Sięgając znów do XC90 jego wnętrze ma elegancję aut najwyższej klasy i wzorcową funkcjonalność. O komfort dbają podgrzewane, wentylowane fotele, przyjemne w dotyku materiały tapicerskie i wykończeniowe. 

Auto wyposażone jest w wyświetlacz przezierny, wyświetlający między innymi prędkość i wskazówki nawigacji. Te informacje podawane są w osi widzenia kierowcy i nie zmuszają oka do zmiany ogniskowej.

Dzięki temu kierowca nie traci koncentracji na drodze. Jasność wyświetlacza przeziernego jest automatycznie dostosowywana do warunków oświetleniowych (w tym do śnieżnej aury), a cały system można skonfigurować zgodnie z własnymi upodobaniami. 

Volvo jest znane z wysokiej jakości systemów audio. XC90 otrzyma na życzenie system audio Bowers & Wilkins klasy hi-fi. Jego moc wynosi 1400 W i zapewnia muzyce wyjątkową czystość i realizm, optymalizując szczegółowość i rozdzielczość oraz pozwalając usłyszeć utwór zgodnie z zamierzeniami artysty. 

Szwedzka marka jako jedna z pierwszych zastosowała zaawansowane filtry kabinowe. System filtrów z jonizacją powietrza eliminuje do 95% cząstek stałych PM 2.5 i PM 10 z powietrza dopływającego do kabiny. Dzięki temu pasażerowie oddychają zdrowszym powietrzem, niezależnie od warunków panujących na zewnątrz.

System pozwala nawet monitorować stężenie cząstek i pyłków w powietrzu zewnętrznym. Więcej o XC90 znajdziecie na stronie internetowej Volvo.

Bezpieczeństwo przed wszystkim

Volvo XC 90 ma pełne wyposażenie w systemy wspomagające kierowcę. Zaawansowana technologia może pomóc w utrzymaniu bezpiecznej odległości od samochodów jadących z przodu, dostosowując prędkość i utrzymując wyśrodkowane położenie na pasie ruchu poprzez zapewnianie odpowiedniego poziomu wspomagania kierowania.

Przydaje się ona również w korkach, gdzie może nawet przypominać o konieczności wznowienia jazdy. System ostrzegania o pojazdach w martwym polu lusterek (BLIS) zapewnia aktywną pomoc podczas zmiany pasa ruchu.

Jeśli istnieje ryzyko kolizji z innymi pojazdami znajdującymi się na sąsiednim pasie, układ BLIS może delikatnie skorygować tor jazdy, pomagając utrzymać samochód w bezpiecznym miejscu. Funkcja wspomagająca kierowanie pojazdem jest aktywna przy prędkościach od 60 do 140 km/h. 

Zarówno w dzień, jak i w nocy inteligentna technologia Volvo może pomóc w wykrywaniu i omijaniu innych pojazdów, pieszych, rowerzystów i dużych zwierząt. Kierowca otrzymuje ostrzeżenie, a jeśli nie zareaguje, włączane jest automatyczne hamowanie.

Działanie systemów wykrywania zależy od oświetlenia obiektów i wymaga, aby przednie i tylne światła pojazdu były włączone, gdy jest ciemno. Przez cały czas za bezpieczną jazdę odpowiada kierowca. 

Dzięki czterem kamerom zapewniającym widok 360° i czujnikom bocznym pozwalającym monitorować obiekty znajdujące się po bokach samochodu, kierowca może bezpiecznie zaparkować nawet w ograniczonej przestrzeni. 

Układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z funkcją automatycznego hamowania wspomaga kierowcę podczas cofania przy ograniczonym polu widzenia. Układ ten jest w stanie wykryć pojazdy przejeżdżające z tyłu, a w razie potrzeby włączyć automatyczne hamowanie.

Układ ostrzegający o obiektach zbliżających się z boku może mieć w określonych sytuacjach ograniczoną funkcjonalność. Funkcja interwencji układu hamulcowego jest aktywna tylko przy niższych prędkościach. 

Archiwum: grudzień 2022