Co to jest akumulator?

Bateria zamontowana pod maską auta pełni ważną rolę. To w niej magazynowana jest energia służąca do zasilania pokładowych urządzeń czy podtrzymywania alarmu na postoju. To za sprawą prądu zebranego w akumulatorze możliwy jest też rozruch silnika. Jak działa akumulator? Słowem-kluczem w tym przypadku jest alternator. Zamienia on energię mechaniczną na elektryczną. Następnie prąd trafia do baterii.

Budowę akumulatora można opisać w kilku słowach. Składa się on z ogniw elektrycznych, które są połączone i zamknięte w jednej obudowie. Bez względu na fakt czy mówimy o akumulatorze kwasowo-ołowiowym, czy akumulatorze AGM, czynnikiem wspólnym jest elektrolit w różnej postaci. Ważnym elementem akumulatora są też bieguny. To do nich podłącza się klemę plusową i minusową w aucie.

Jak rozpoznać słaby akumulator?

Słaby akumulator można rozpoznać na kilka sposobów. Jednym z pierwszych objawów zużycia jest przestawianie się zegarka podczas nocnego postoju. Układ elektryczny w aucie nie jest bowiem w stanie podtrzymać zasilania. Jak jeszcze rozpoznać słaby akumulator? Objawy mogą dotyczyć problemów z pracą centralnego zamka czy nawet rozruchem silnika.

– Może się okazać, że kierowca nie będzie miał problemu z rozruchem, bo na dworze panują akurat dodatnie temperatury. Pozostaje jednak jeszcze jedna kwestia – słaby akumulator a praca silnika. W praktyce oznacza to tyle, że choć jednostka napędowa pracuje, pojawiają się problemy z odczytami z różnych czujników. Czujników, które są zasilane właśnie z akumulatora – mówi ekspert Motointegrator.com.

Jak sprawdzić akumulator?

Sprawdzenie akumulatora może się odbyć na kilka sposobów. Czasami baterie (głównie typu bezobsługowego) są wyposażone w tzw. oczko. Informuje ono swoim kolorem kierowcę o stanie baterii. Gdy jest zielone, akumulator jest naładowany i sprawny. Jeżeli robi się czarne, zasobnik wymaga ładowania. Może się jednak okazać, że bateria nie ma „oczka” diagnostycznego. To jednak jeszcze żaden problem. Kierowca może bowiem poprosić o pomoc mechanika, który użyje testera naładowania akumulatora. Ofertę tego typu usług mają m.in. warsztaty, które można znaleźć na platformie Motointegrator.com – kierowca może umówić wizytę online w jednym z kilkudziesięciu tysięcy punktów w całej Polsce.

Testery są też dostępne do użytku domowego. Jaki wybrać tester akumulatora? Najlepiej taki ze średniej półki cenowej. Kierowca nie musi inwestować w zaawansowane urządzenia, bo rzadko będzie ich używał. Kolejnym krokiem może się stać pomiar gęstości elektrolitu. Ta metoda sprawdzi się przy bateriach obsługowych z otwieranymi celami. Kluczem do sukcesu jest też badanie testerem naładowania akumulatora. Bo czasami problemy z baterią nie wynikają z jej uszkodzenia, a z niesprawności układu ładowania.

Ile kosztuje sprawdzenie stanu akumulatora? – To na szczęście niewielki wydatek. Nawet jeżeli mechanik podejmie się również sprawdzenia ładowania akumulatora, cena usługi w warsztacie, który można znaleźć na naszej platformie, nie powinna przekroczyć 50 czy 60 zł – mówi ekspert Motointegrator.com.

Jak naładować akumulator?

Bardzo często problemy z baterią w pojeździe wynikają z jazdy na krótkich dystansach i niedoładowania. Przed sezonem zimowym warto zatem przy pomocy prostownika uzupełnić w akumulatorze zapasy prądu. Jak ładować akumulator? To w gruncie rzeczy dość proste. Wystarczy podłączyć prostownik do akumulatora odpowiednimi biegunami i uruchomić urządzenie. Większość obecnie dostępnych ładowarek działa w oparciu o tryb automatyczny – urządzenie samodzielnie dobiera parametry ładowania.

Ile ładować akumulator? Najlepiej przeznaczyć na to od 10 do 12 godzin. Taki proces niestety musi potrwać. Wolne uzupełnianie zapasów prądu jest bowiem dużo zdrowsze dla baterii. Jakim prądem ładować akumulator w sytuacji, w której kierowca ma możliwość wyboru? Specjaliści zalecają, aby natężenie prądu miało wartość jednej dziesiątej jego pojemności.

Co ile wymieniać akumulator w aucie?

Bardzo trudno jest wskazać konkretny interwał, po którym konieczna będzie wymiana akumulatora. Wszystko zależy bowiem od obciążenia baterii. W przypadku aut starszych zasobnik prądu potrafił ujawnić usterkę dopiero po dekadzie. Nowoczesne pojazdy mające układ start/stop mogą wymagać wymiany akumulatora już po 3 czy 4 latach.

Jaki akumulator kupić? To kolejne pytanie, na które musi odpowiedzieć kierowca. Tu z pomocą może przyjść książka obsługi pojazdu. W niej zapisane są optymalne parametry baterii. Dobranie akumulatora do pojazdu jest kluczowe. Dla przykładu, zbyt niski prąd rozruchowy może sprawić, że odpalenie silnika nie będzie możliwe. Różne parametry i różne technologie decydują o sporych rozbieżnościach w koszcie zakupu akumulatora. Ceny startują od 150-200 zł, a w skrajnym przypadku potrafią przekroczyć 1000 zł.

Jak wymienić akumulator? W wielu przypadkach to proste zadanie. Teoretycznie, wystarczy tylko odpiąć klemy w starej baterii i odkręcić ją – mocowana jest za pomocą śruby znajdującej się na dole baterii lub metalowej obejmy. W przypadku nowych aut, po montażu akumulatora trzeba dokonać jego kalibracji. Pobliskiego warsztatu, który dokona takiej czynności, warto poszukać na Motointegrator.com.

Jak dobrać akumulator?

W poprzednim akapicie powiedzieliśmy o tym, że dobór akumulatora jest ważny. O jakich jednak parametrach należy pamiętać? Podstawowym jest pojemność akumulatora, którą wyraża się w Ah, czyli w Amperogodzinach. Poza tym znaczenie ma tzw. prąd zimnego rozruchu (wyrażony w A – Amperach) czy nawet wymiary baterii. Bardzo ważna jest też biegunowość, która decyduje o ustawieniu klem do akumulatora. Zły wybór może sprawić, że zbyt krótkich przewodów w aucie nie uda się podłączyć do nowej baterii.

Podczas zakupu nowej baterii kierowca będzie musiał zastanowić się nad jeszcze jednym parametrem. Chodzi o rodzaj akumulatora. Na rynku występuje szereg technologii, w tym kwasowo-ołowiowa, żelowa, AGM, EFB, AFB i ECM. Mocowanie akumulatora na całe szczęście jest raczej uniwersalne. Szczególnie że stosowane są przede wszystkim dwa rozwiązania – dolna płytka lub pałąk unieruchamiający od góry.

Jak dobrać akumulator do auta? – To częste pytanie kierowane do mechanika. Ci na szczęście potrafią dość szybko odpowiedzieć. Dysponują bowiem katalogami producentów baterii, w których można sprawdzić parametry fabryczne. Pomocne są też wyszukiwarki. Mechanik wpisuje tam dane pojazdu i otrzymuje informację, która z baterii będzie optymalna – mówi ekspert Motointegrator.com.

Akumulatory Jelenia Góra

Akumulatory Przeźmierowo

Akumulatory Żory

Archiwum: styczeń 2022