Eksploatacja samochodu

Olej mineralny czy syntetyczny – czym się różnią i jaki powinieneś wybrać dla swojego silnika?

Decyzja o tym, czy wybrać olej mineralny, czy syntetyczny ma bardzo duże znaczenie w kontekście poprawnego działania silnika twojego samochodu. Dowiedz się, na jaki rodzaj oleju powinieneś się zdecydować!

Silnik jest sercem każdego samochodu. Jego awaria może narazić cię na ogromne koszty. Dlatego właśnie powinieneś o niego w odpowiedni sposób zadbać. Z artykułu dowiesz się, czy wybrać olej mineralny, czy syntetyczny i co może się stać, kiedy wlejesz do silnika nieodpowiedni rodzaj.

Do czego służy olej silnikowy?

Większość kierowców wie, że w silniku musi znajdować się olej. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, jaką pełni on funkcję. Jego głównym zadaniem jest ochrona części silnika przed zatarciem. Do takiego stanu dochodzi, kiedy metalowe części silnika mają ze sobą bezpośredni kontakt i pojawia się tarcie. Żeby tego uniknąć, we wnętrzu silnika rozprowadzana jest cienka warstwa filmu olejowego. Nie bez znaczenia jest to, jaki wybierzesz olej – mineralny czy syntetyczny.

Olej mineralny czy syntetyczny – który wybrać?

W sprzedaży dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych: 

  • mineralne;
  • syntetyczne;
  • mieszane. 

To, czy powinieneś wybrać olej mineralny, czy syntetyczny zależy od modelu pojazdu i jego marki. Zazwyczaj takich informacji dostarcza producent. A jak odróżnić olej syntetyczny od mineralnego i mieszanego? Musisz to wiedzieć, żeby nie doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej.

Co to jest olej mineralny i do jakich pojazdów go stosować?

Kiedy lać olej mineralny? Jeszcze do niedawna istniała opinia, że powinno się stosować:

  • olej mineralny przez pierwsze 100 000 kilometrów przebiegu;
  • olej mieszany do 200 000 kilometrów przebiegu;
  • olej syntetyczny przez resztę okresu eksploatacji auta.

Nie jest to jednak prawda. Olej mineralny powstaje przez destylację ropy naftowej i obecnie uważany się go za przeżytek. Pod względem cech ustępuje syntetykom – gorzej smaruje silnik i w bardzo wysokich temperaturach traci właściwości smarne. 

Te wady znikają, gdy olej wlany jest do starszego modelu samochodu. W takich przypadkach ma on następujące zalety:

  • nie wypłukuje wszystkich zanieczyszczeń z silnika, co zapobiega rozszczelnieniu jednostki napędowej;
  • pozwala uniknąć zapchania układu smarowania.

Dodatkowo ma on niższą cenę niż olej syntetyczny, co często jest ważne dla użytkownika pojazdu.

Czym jest olej syntetyczny i gdzie go stosować?

Olej syntetyczny w zakresie ochrony silnika ma dużą przewagę nad olejem mineralnym. Najbardziej odpowiada on nowoczesnym jednostkom napędowym. Nie powinno się stosować go w starszych silnikach. Oto zalety oleju syntetycznego:

  • zapewnia lepszą ochronę w niskich temperaturach, co ułatwia rozruch zimą;
  • lepiej toleruje wysokie temperatury, co prowadzi do mniejszego zużycia silnika;
  • jest bardziej wydajny;
  • lepiej chroni przed dużymi obciążeniami;
  • sprawia, że silnik jest dużo czystszy.

Czym są oleje mieszane?

Oleje mieszane nazywane są też półsyntetycznymi. Stanowią one pewien pomost pomiędzy olejem mineralnym a syntetycznym. Ich cena jest trochę niższa niż syntetyków. Doskonale sprawdzą się, jeżeli twój silnik był intensywnie eksploatowany. Gdy nie znasz przeszłości swojego auta, a ma ono duży przebieg, to półsyntetyk może być dla ciebie dobrym rozwiązaniem. Jeżeli wiesz, że silnik jest w dobrej kondycji, to nie musisz decydować się na olej półsyntetyczny.

Pamiętaj, że jest to osobny produkt o konkretnych cechach. Nie wybieraj go, jeśli nie umiesz rozstrzygnąć, czy postawić na olej mineralny, czy syntetyczny. Nie zastąpi w pełni ani jednego, ani drugiego.

Czy można zmienić olej mineralny na półsyntetyk?

Podczas wyboru oleju silnikowego trzymaj się zaleceń producenta samochodu. Informacja o tym, czy lać olej mineralny, czy syntetyczny znajduje się w instrukcji obsługi pojazdu. Nie wiesz, czy można zmienić olej mineralny na półsyntetyk? Jest to możliwe, ale po odpowiednim przygotowaniu.

Przed wymianą należy użyć specjalnego środka – tak zwanej płukanki. Rozpuszcza ona w bezpieczny sposób odkładające się we wnętrzu silnika zanieczyszczenia. Środek musisz wlać do oleju, który osiągnął już temperaturę pracy, i pozostawić silnik na jałowych obrotach. Później wystarczy usunąć stary olej i wymienić filtry. Po tych zabiegach możesz bezpiecznie zalać silnik olejem syntetycznym. 
Niezależnie od tego, czy wybierzesz olej mineralny, czy syntetyczny, pamiętaj o jego regularnej wymianie. Zdrowie silnika jest w dużym stopniu zależne od jakości oleju. Tylko dzięki dobrze dobranemu produktowi będziesz mógł cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą.

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Popularne wpisy: