Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

przyciemnienie lamp
przyciemnienie lamp

Samochody

Przyciemnienie lamp samochodowych – jak to zrobić i czy to legalne?

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był zadowalający? Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się więcej i sprawdzić, czy to jest legalne!

Dla wszystkich fanów detailingu, których interesuje przyciemnienie lamp mamy złą wiadomość – taki tuning optyczny jest nielegalny. Nie ma przy tym znaczenia, czy robisz to ze swoimi przednimi, czy tylnymi lampami. Nie możesz mieć takich modyfikacji w aucie i poruszać się po ulicach. Skąd więc popularność takiego tuningu? Kiedy może się przydać, jeśli nie w ruchu drogowym? Jak przyciemnić lampy krok po kroku? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi!

Czy przyciemnianie lamp jest legalne?

Jak wspomnieliśmy, przyciemnienie lamp jest procedurą nielegalną. Mówiąc precyzyjnie – modyfikacja tego rodzaju w połączeniu z jazdą po publicznych drogach jest nielegalna. Poza nimi możesz okleić sobie niemal wszystko w swoim aucie i np. jeździć po torze wyścigowym. Dlaczego tak jest? Elementy oświetleniowe pojazdu mają odpowiednie atesty i homologacje. Jakiekolwiek manipulowanie elementami konstrukcyjnymi albo zmiana pierwotnej barwy lub intensywności świecenia wpływa na ich utratę. Jeśli chcesz jeździć po drogach publicznych z oklejonymi lampami, musisz się liczyć z mandatem.

Przyciemnienie lamp mimo wszystko budzi zainteresowanie

W tym tekście jednak nie będziemy debatować nad słusznością przepisów. Są momenty, w których przyciemnienie lamp okazuje się niemal konieczne np. na zlot, wyścig czy sesję zdjęciową. Poza tym, firmy zajmujące się auto detailingiem również chętnie wykonują tego typu modyfikacje. Zastrzegają jednak, że ich takie przyciemnienie jest nielegalne na drogach i grozi mandatem. Nie zraża cię to? Jeśli nie chcesz korzystać z propozycji firm zewnętrznych, to w zaciszu garażowym sam okleisz lampy. Jak zrobić to skutecznie?

Przyciemnianie lamp tylnych i przednich – sposoby

Jak przyciemnić lampy? Propozycji jest kilka, a każda z nich ma swoich zagorzałych zwolenników. Przyciemnienie lamp w samochodzie odbywa się głównie przy pomocy:

  • folii w sprayu;
  • folii naklejanej na sucho;
  • folii naklejanej na mokro.

Szczególnie ten ostatni sposób warto znać, jeśli chcesz wykonać taki tuning samodzielnie. Jego przewaga to łatwość wyprowadzenia pęcherzy powietrza. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z dwóch pozostałych sposobów.

Folia przyciemniająca lampy w spray – jak stosować?

Obecnie nie ma większego problemu z dostępnością takich produktów. Zwykle są oferowane w popularnych sklepach firm detailingowych lub na aukcjach i w sklepach internetowych. Przyciemnienie lamp przy pomocy folii w sprayu wymaga najmniejszych umiejętności, ale efekt może nie być zadowalający, jeśli nie masz cierpliwości i odrobiny chęci. Jak więc zabrać się za takie modyfikacje, aby wszystko wyglądało porządnie?

  1. Pierwszy krok to dokładne odtłuszczenie klosza. Odpowiednim produktem do tego będzie alkohol izopropylowy lub płyn do szyb. Uważaj na stężenie alkoholu w płynie, by nie powstały na reflektorze pajączki. 
  2. Po dokładnym odtłuszczeniu i wyparowaniu produktu musisz nałożyć warstwę podkładową. Musi być ona cienka, by mogła zapewnić przyczepność dla następnych.
  3. Kolejna porcja sprayu powinna być już bardziej obfita. 
  4. Nakładaj warstwy do czasu uzyskania odpowiedniego poziomu przyciemnienia.

Oklejanie lamp przy pomocy folii

Przyciemnianie lamp przednich i tylnych daje lepsze efekty przy użyciu folii. Może nie być łatwe, ponieważ trzeba mieć opalarkę lub lampę IR (emituje ona światło podczerwone). Samo wypełnianie pęcherzyków też nie jest łatwe. Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, do swojej dyspozycji musisz jeszcze mieć:

  • raklę;
  • ściereczkę (najlepiej z mikrofibry);
  • spryskiwacz z wodą;
  • taśmę zabezpieczającą;
  • alkohol izopropylowy lub płyn do szyb;
  • osobę do pomocy.

Przyciemnienie lamp krok po kroku

Przyciemnianie reflektorów składa się z kilku etapów. 

  1. Zacznij od dokładnego odtłuszczenia powierzchni. 
  2. Nie zapomnij też o szczelinach między kloszem lampy a karoserią. W tym celu otocz raklę nasączoną płynem ściereczką i przejedź nią wewnątrz każdej szczeliny.
  3. W dalszej kolejności przyciemnienie lamp jest zależne od wybranej metody. Jeśli wykorzystujesz sposób na sucho, to powinieneś dokładnie zabezpieczyć strefy dookoła lampy taśmą papierową malarską. W metodzie na mokro ta taśma musi być foliowa, by nie odkleiła się pod wpływem wody.

Przyciemnianie przednich i tylnych lamp samochodowych – kolejne etapy

W tym momencie potrzebna ci będzie pomoc drugiej osoby. Jeśli oklejasz lampy na mokro, musisz spryskać je wodą. W przypadku sposobu na sucho nie będzie to konieczne. Co robić dalej? 

  1. Tuż przed naklejaniem folii musisz dobrze ją rozgrzać opalarką lub lampą IR, a potem ją rozciągnąć i odpowiednio szybko przykleić. 
  2. Pamiętaj o wygładzeniu powierzchni zaraz po przyklejeniu i wyciągnięciu pęcherzy powietrza raklą. 
  3. Warto też usunąć nadmiar folii dookoła szczelin klosza. 
  4. Na koniec musisz dobrze dogrzać i dokleić wszystkie krawędzie. Dzięki temu przyciemnienie tylnych lamp (a także przednich) będzie długotrwałe.

Czy wykonywanie takich modyfikacji jest warte zainteresowania? Jeśli chodzi o kwestię legalności, już ją omawialiśmy. Prawo nie pozwala na takie zmiany. A kwestie estetyczne są sprawą gustu i trudno je rozstrzygać. Dla zwolenników przyciemnienia lamp kluczową kwestią jest to, że auto po takich zmianach o wiele lepiej wygląda. Masz już gotowy przepis na to, jak takie modyfikacje przeprowadzać. To, czy go użyjesz, zależy od ciebie.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Wiadomości

Agrounia – protest rolników. Jutro (tj. 24 sierpnia) na ulicach Rzeszowa rozpocznie się kolejny strajk rolników z Michałem Kołodziejczykiem na czele. Z tego powodu...