Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, na czym polega malowanie zacisków hamulcowych oraz w jaki sposób przygotować się do tego procesu, powinieneś przeczytać przygotowany przez nas artykuł! Wyjaśniamy w nim jak zbudowany jest układ hamulcowy, czym są zaciski i dlaczego warto przeprowadzić ten proces!

Czym są zaciski hamulcowe?

Na początku warto wyjaśnić, czym w ogóle są zaciski hamulcowe. To jeden z elementów układu hamulcowego, który bezpośrednio przymocowany jest do zwrotnicy koła, gdzie znajdują się klocki hamulcowe. Zaciski spełniają bardzo ważną funkcję, ponieważ są odpowiedzialne za powstawanie tarcia, które doprowadza do hamowania samochodu. Sam proces jest stosunkowo prosty, gdyż po wciśnięciu pedału hamulca pompa hamulcowa sprawa, że ciśnienie płynu wzrasta, co w efekcie przekłada się na przesunięcie tłoczków w zacisku i klocków do tarczy hamulcowej.

Poza istotną funkcją, jaką element ten spełnia w trakcie hamowania pojazdu, mogą one również wpływać na wizerunek pojazdu. Przykładowo czerwone zaciski mogą znacząco podnieść sportowy potencjał samochodu, a dodatkowo poprawić bezpieczeństwo na drodze. Co więcej, malowanie powierzchni zacisków może poprawić ich żywotność.

Po co malować zaciski hamulcowe?

W większości przypadków malowanie zacisków hamulcowych jest elementem czysto stylistycznym, który poprawia wygląd samochodu. Jednakże nie wszyscy wiedzą, że proces ten ma również właściwości ochronne. Głównym atutem jest skuteczna ochrona przed solą drogową, procesami korozji, a także przed pyłem z klocków hamulcowych. Do tego kolorowe zaciski na tarczach hamulcowych wyróżniają samochód z tłumu i nadają mu sportowego i agresywnego stylu.

Czy malowanie zacisków jest procesem bezpiecznym?

Jak najbardziej! Malowanie zacisków jest procesem bezpiecznym, który dodatkowo może pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo poruszania się samochodem. Należy jednak pamiętać, by czynność tę wykonać prawidłowo. Ze względu na fakt, że zaciski bezpośrednio wpływają na jakość hamowania, pod żadnym pozorem nie wolno wykorzystywać produktów słabej jakości do poprawienia wizerunku pojazdu. Musisz pamiętać, że wykorzystanie słabych i tanich środków może doprowadzić nawet do uszkodzenia układu hamulcowego. Przede wszystkim musisz wybrać specjalny lakier do zacisków, a nie zwykłą farbę, która zmieni kolor i wyblaknie pod wpływem niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Należy pamiętać, by nie malować zacisków byle czym, ponieważ w ten sposób można uszkodzić również Inne elementy układu hamulcowego – zardzewiałe zaciski na pewno nie są bezpieczne dla tarcz, a także dla klocków.

Farba czy lakier – czym malować zaciski?

Przy wyborze produktu, którym będziemy malować zaciski w samochodzie, trzeba kierować się przede wszystkim bezpieczeństwem. Absolutnie nie wolno oszczędzać na środkach przeznaczonych do malowania zacisków, ponieważ mogą one doprowadzić do zniszczenia całego układu hamulcowego. Dzieje się tak, ponieważ w jego obrębie panują specyficzne warunki. Tarcze hamulcowe, a co za tym idzie, klocki, zaciski i tłoczki nagrzewają się do bardzo wysokich temperatur. Do tego muszą zmagać się z solą drogową, kamieniami, pyłem i wieloma innymi czynnikami, które mogą doprowadzić do uszkodzenia poszczególnych elementów lub samej powierzchni zacisków.

Zniszczenie zacisków nie tylko negatywnie wpływa na wrażenia wizualne, ale również może doprowadzić do korozji postępującej na inne elementy układu hamulcowego. Do tego nie wolno zapominać o tym, że w trakcie hamowania dochodzi do wytwarzania pyłu hamulcowego, który jest szkodliwy dla felg i malowanych zacisków. Ponadto warto postawić na środek, który wyróżnia się odpornością na trudne warunki i jest po prostu skuteczny, ponieważ częste malowanie zacisków z pewnością nie poprawi jakości ich działania. Zdecydowanie lepiej zainwestować w porządne środki raz, a dobrze. Dzięki temu lakier będzie prezentować się bardzo atrakcyjnie, a przy tym odporność powłoki na metaliczne opiłki, brunatny osad i inne zabrudzenia będzie stał na wysokim poziomie.

O czym pamiętać przed malowaniem zacisków?

Na początku powinieneś zwrócić uwagę na fakt, że konieczne będzie demontaż kół. Co więcej, zgodnie z zaleceniami powinno się zdemontować zaciski przed malowaniem. Tak naprawdę jest to bardziej czasochłonne i wymaga od kierowcy więcej wysiłku, jednakże umożliwia przeczyszczenie zacisków z ewentualnych zabrudzeń. Ponadto w ten sposób możesz przystąpić do ewentualnej konserwacji całego układu hamulcowego i wymiany klocków hamulcowych na model z wyższej półki lub możesz zdecydować się na odpowietrzenie hamulców. Przed malowaniem warto również odtłuścić, przeszlifować i zmatowić warstwę wierzchnią samych zacisków. W ten sposób samo malowanie może być znacznie łatwiejsze, a żywotność koloru będzie zdecydowanie dłuższa.

Sam demontaż zacisków na pewno nie należy do najprostszych czynności i wymaga od kierowcy nieco umiejętności manualnych i sprawności technicznej, jednakże bez wątpienia warto poświęcić nieco więcej czasu by dokładnie zabezpieczyć hamulce z zaciskami. Co więcej, jeśli nie będziesz zdejmować zacisków i zdecydujesz się na malowanie ich bez demontażu, musisz pamiętać, by zabezpieczyć inne elementy, które nie będą poddawane obróbce. Z tego powodu musisz okleić taśmą malarską tarcze, elementy zawieszenia oraz różnego rodzaju przewody.

Przed rozpoczęciem malowania zacisków na hamulcach musisz jeszcze wybrać odpowiedni preparat. Przede wszystkim powinieneś zainwestować w wysokiej jakości lakier, który będzie odporny na działanie ekstremalnych i skrajnych temperatur, a przy tym nie będzie nalotów rdzy na zaciskach. Na rynku dostępne są preparaty w puszce, które umożliwiają malowanie ręczne (pędzlem) oraz w sprayu. Pierwsze z nich są skuteczne w przypadku malowania zacisków bez ich demontażu z całego układu hamulcowego. Malowanie w ten sposób może być wyjątkowo schludne, bez zacieków, smug i innych niedociągnięć. Jednakże musisz uważać, by przypadkowo nie zabrudzić poszczególnych elementów układu hamulcowego, które mogą źle znieść pokrycie farbą.

Natomiast jeśli zdecydujesz się na demontaż zacisków hamulcowych, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z preparatu w sprawy, ponieważ jest znacznie wygodniejsze i szybsze. Konieczne jednak jest ściągnięcie ich, ponieważ w trakcie aplikowania farby dochodzi do rozprzestrzeniania się drobinek farby, który mogą osiąść na innych elementach samochodu.

Ponadto przed rozpoczęciem malowania zacisków hamulcowych musisz przeprowadzić proces odtłuszczania. Dzięki temu stara farba nie będzie przeszkadzać i przebijać się, a przy tym zaciski nie będą narażone na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. W celu odtłuszczania można wykorzystać takie produkty jak benzyna ekstrakcyjna, alkohol izopropylowy lub zmywacz przeznaczony do tarcz hamulcowych. Co więcej, w przypadku zakupu dedykowanego zestawu do malowania zacisków hamulcowych często można otrzymać specjalny odtłuszczacz w cenie.

Jak pomalować zaciski hamulcowe krok po kroku?

Samo malowanie zacisków hamulcowych jest procesem stosunkowo prostym i każdy powinien sobie z nim poradzić. Nawet w sytuacji, gdy dochodzi do demontażu tych elementów, każdy powinien poradzić sobie z tym zadaniem. Potrzebna jest odrobina cierpliwości i umiejętności manualnych. Co więcej, praca bez demontażu zacisków malowanie będzie znacznie trudniejsze i być może okazać się bardziej czasochłonne. Przede wszystkim będziesz musiał zabezpieczyć inne elementy układu hamulcowego.

Przed malowaniem trzeba oczyścić zaciski. Na początku należy użyć papieru ściernego o gradacji od 240 do maksymalnie 360 do szlifowania powierzchni zacisków. W ten sposób usuniesz rdzę i odpowiednio przygotujesz sobie powierzchnię do malowania. Następnie należy odtłuścić zaciski i następnie można przystąpić do malowania.

Przed użyciem powinieneś wstrząsać puszką przez około minutę i nanieść warstwę lakieru. Po odczekaniu 10 minut należy ponownie nanieść środek. W niektórych sytuacjach konieczne może być nałożenie trzeciej lub czwartej warstwy.

Jak dbać o pomalowane zaciski?

Jak dobrze wiemy, malowanie zacisków nie jest zabiegiem wyłącznie wizualnym, ale również tworzy powłokę, która może być elementem ochrony układu hamulcowego. Nałożenie kilku warstw odpowiedniego preparatu może znacząco zwiększyć odporność zacisku na pył hamulcowy, piasek, brud i inne czynniki zewnętrzne, które powodują korozję. Po malowaniu tak naprawdę należy uważać tylko, by nie zniszczyć mechanicznie zacisków. Dalsza konserwacja nie jest tak naprawdę potrzebna, choć regularne czyszczenie z pewnością nie zaszkodzi.

Wiesz już czym są zaciski i na czym polega malowanie zacisków hamulcowych! To ciekawy zabieg, który łączy w sobie cechy wizualne z dodatkową ochroną układu hamulcowego.

Archiwum: październik 2022