Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 0.9 tce
silnik 0.9 tce

Samochody

Silnik 0.9 TCe – czym charakteryzuje się jednostka montowana m.in. w Clio i Sandero?

Silnik 0.9 TCe jest najmniejszą jednostką napędową w historii, która była montowana w autach grupy Renault. Jej wprowadzenie ma na celu całkowite zastąpienie TCe 100. Przedstawiamy najważniejsze informacje o wersji 0.9!

Silnik 0.9 TCe, oznaczany także skrótem 90, to jednostka napędowa, którą zaprezentowano w Genewie w 2012 roku. To pierwszy, trzycylindrowy motor marki Renault stanowiący również premierową wersję serii silników z rodziny Energy. Dowiedz się więcej na jego temat z naszego artykułu!

Inżynierowie marek Renault i Nissan pracowali nad 0.9 TCe

Nieduża, trzycylindrowa jednostka napędowa została opracowana przez inżynierów Renault i Nissana. Jest określana również nazwą H4Bt oraz serią H (obok Energy) w przypadku Renault i HR w kontekście Nissana. Celem prac nad motorem było połączenie efektywnych, nowoczesnych technologii, które były dostępne w segmencie tanich silników. Projekt okazał się sukcesem dzięki właściwie zrealizowanej strategii downsizingu, gdzie nieduże gabaryty połączono z optymalną mocą i efektywnością jednostki napędowej.

Dane techniczne – najważniejsze informacje o motorze

Trzycylindrowy, benzynowy silnik od Renault ma układ zaworów DOHC. Czterosuwowa, turbodoładowana jednostka charakteryzuje się średnicą cylindra o wymiarach 72,2 mm i skokiem tłoka 73,1 mm przy stopniu sprężania 9,5:1. Silnik 9.0 TCe generuje moc 90 KM a jego dokładna pojemność to 898 cc.

Żeby prawidłowo użytkować jednostkę napędową, należy stosować w pełni syntetyczny olej napędowy A3/B4 RN0710 5w40 i wymieniać go co 30 tys. km lub co 24 miesiące. Pojemność zbiornika na substancję równa się 4,1 l. Eksploatacja aut z tym modelem silnika nie jest droga. Na przykład, w Renault Clio zużycie paliwa wynosi 4,7 l na 100 km. Auto ma też całkiem dobre przyspieszenie – od 0 do 100 km/h rozpędza się w 12,2 sekundy, przy masie własnej 1082 kg.

W jakich modelach aut montuje się silnik 0.9 TCe?

Są to z reguły lekkie auta, które używa się z reguły do poruszania po mieście, czy w mniej wymagające trasy. W przypadku modeli Renault są to samochody takie jak: Renault Captur TCe, Renault Clio TCe / Clio Estate TCe, Renault Twingo TCe. Do grupy francuskiego koncernu należy też Dacia. Modele pojazdów, w których montuje się 0.9 TCe to Dacia Sandero II, Dacia Logan II, Dacia Logan MCV II i Dacia Sandero Stepway II. Jednostkę stosuje się też w autach Smart ForTwo 90 i Smart ForFour 90.

Zobacz też:
Silnik V8 – czym wyróżnia się ten model silnika?

Rozwiązania konstrukcyjne – jak zaprojektowano jednostkę napędową?

Silnik 90 TCe charakteryzuje się dobrą dynamiką – użytkownicy doceniają dość dużą moc jak na tak małe gabaryty jednostki napędowej. Za sprawą udanego zabiegu downsizingu motor niedużo pali i jednocześnie spełnia europejskie normy emisji spalin – Euro5 i Euro6. Za dobrymi opiniami o silniku TCe 9.0 stoją konkretne rozwiązania konstrukcyjne. Dowiedz się, w jaki sposób zaplanowano projekt motoru. Przedstawiamy rozwiązania konstrukcyjne inżynierów Nissana i Renault.

Blok cylindra i wałki rozrządu

Na uwagę zasługuje na pewno to, w jaki sposób wykonano blok cylindra. Zrobiono go z lekkiego stopu aluminium – z tego samego materiału odlano głowicę. Dzięki temu znacznie zredukowano masę samego motoru. Wyposażono go też w dwa górne wałki rozrządu i po cztery zawory na cylinder. Z kolei do wałka rozrządu zaworów dolotowych dołączono układ zmiennych faz rozrządu VVT.

Co dało połączenie turbosprężarki z VVT?

Silnik 0.9 TCe ma też turbosprężarkę o stałej geometrii, która jest zintegrowana z kolektorem wydechowym. Takie połączenie – turbo i VVT – zapewniło maksymalny moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych jednostki napędowej w szerokim zakresie samych obrotów, przy ciśnieniu doładowania 2,05 bara.

Cechy szczególne konstrukcji jednostki

Można do nich zaliczyć na pewno to, że silnik 0.9 TCe ma dożywotni łańcuch rozrządu. Do tego dochodzi pompa olejowa o zmiennej wydajności i świece zapłonowe z indywidualnymi cewkami. Projektanci zdecydowali się również na elektroniczny układ wtrysku wielopunktowego, który przekazuje paliwo do cylindrów.

Zalety silnika 0.9 TCe zachęcają kierowców do zakupu auta z tą jednostką

Jednym z aspektów, który ma na to największy wpływ, jest to, że silnik benzynowy cechuje się niezwykłą, w swojej klasie, sprawnością. Osiągnięto to za sprawą zmniejszenia pojemności skokowej właśnie do 3 cylindrów, przy tarciu zmniejszonym aż o 20 % – w zestawieniu z wersją czterocylindrową.

Jednostka zbiera także dobre recenzje w związku z kulturą pracy. Czas reakcji jest więcej niż zadowalający. Silnik 0.9 TCe o mocy 90 KM przy 5000 obr/min i momencie obrotowym 135 Nm dostępnym w szerokim zakresie obrotów sprawia, że motor płynnie reaguje nawet przy niskich prędkościach obrotowych.

Zobacz też:
W jaki sposób przeprowadza się złomowanie auta i czy można na tym zarobić?

Na uwagę zasługuje także to, że projektanci jednostki zdecydowali się na zastosowanie technologii Stop&Start. Dzięki temu systemowi energia niezbędna do działania auta jest wykorzystywana bardzo efektywnie. Mają na to wpływ również takie rozwiązania jak system odzyskiwania energii podczas hamowania, pompa olejowa o zmiennej wydajności, termoregulacja, czy szybkie i stabilne spalanie dzięki efektowi High Tumble.

Czy warto zdecydować się na silnik 0.9 TCe?

Producent jednostki zapewnia, że spełnia ona wszelkie wymagane normy jakościowe. Jest w tym dość dużo prawdy. Motor stworzony wg projektu downsizingu nie ma poważnych wad konstrukcyjnych.

Wśród najczęściej zgłaszanych problemów znajduje się nadmierne odkładanie nagaru, czy zużycie oleju. Trzeba jednak zauważyć, że są to niedogodności zauważalne we wszystkich modelach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przy regularnym serwisowaniu silnik 0.9 TCe powinien stabilnie działać przy przebiegu ponad 150 tys. km, a nawet większym. Dlatego kupno auta z tą jednostką może okazać się dobrą decyzją.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...