Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.0 tsi
silnik 1.0 tsi

Samochody

Silnik 1.0 TSi od Volkswagena

Silnik 1.0 TSi należy do rodziny EA211. Jest to seria modułowych jednostek benzynowych, które są wyposażone w cztery i trzy cylindry. Dowiedz się więcej na temat motoru, a także grupy EA211 z naszego artykułu!

Jednostki EA211 – w tym silnik 1.0 TSi – są stosowane w rozmaitych odmianach pojazdów Volkswagena już od 2011 roku. Cechy charakterystyczne tych motorów to zastosowana technologia czterozaworowa, napęd dwóch wałków rozrządu (DOHC) za pomocą paska zębatego, a także montaż kolektora wydechowego, który jest zintegrowany z głowicą cylindra. Zapraszamy do dalszej części po więcej informacji!

Silnik 1.0 TSi od Volkswagena – podstawowe informacje

Ten motor należy do najmniejszych z rodziny EA211. Pomimo tego, że pierwsze jednostki z tej grupy zostały wprowadzone do dystrybucji już w 2011 roku, to silnik 1.0 TSi został udostępniony do sprzedaży w 2015 roku. Stanowił duży krok w przód, jeżeli chodzi o tworzenie jednostek zgodnie z zasadą downsizingu. 

Silnik 1.0 TSi od Volkswagena jest znany najbardziej ze stosowania go w autach VW Polo Mk6, a także Golf Mk7. Montowano go też w innych samochodach koncernu Volkswagena – w różnych wersjach mocy.

Jaki silnik zastąpiła wersja TSi?

Trzycylindrowy model TSi został następcą MPi. Starsza wersja miała tę samą pojemność, a także średnicę otworu, skok i rozstaw cylindrów. Podobnie jak stopień sprężania. Różnica w nowszej odmianie polegała na tym, że zastosowano wtrysk uwarstwiony turbo, a nie typ wielopunktowy. 

Wprowadzenie TSi EA211 było związane z intencją zmniejszenia ryzyka zapłonu z powodu dodatkowego ciepła i ciśnienia. Oba modele mają też podobne elementy konstrukcyjne. Mowa tutaj o skrzyni i wale korbowej, a także tłokach. 

Dane techniczne jednostek 1.0 TSi VW

W przypadku tej jednostki napędowej całkowita pojemność skokowa sięga 999 cm3. Średnica otworu wynosi 74,5 mm, a skok ma wymiary 76,4 mm. Z kolei odległość między cylindrami to 82 mm a stopień sprężania to 10,5. 

Pompa olejowa zamontowana w silniku 1.0 TSi mogła wytworzyć maksymalne ciśnienie na poziomie 3,3 bara. Jednostkę wyposażono też w turbosprężarkę z elektronicznie sterowaną klapą obejściową, chłodnicę powietrza doładowującego chłodzenie płynem chłodzącym silnik, a także kompaktowy kolektor dolotowy, który był wykonany z tworzywa sztucznego. Zdecydowano się też na system sterujący Bosch Motronic Me 17.5.21.

Zobacz też:
Pojazdy typu liftback – który z nich jest najlepszy?

Rozwiązanie konstrukcyjne Volkswagena

Budowa jednostki obejmowała blok cylindrów, który wykonano z odlewanego ciśnieniowo stopu aluminium o otwartej konstrukcji z odlewanymi zgrubnie tulejami cylindrowymi. Zdecydowano się również na wał korbowy z kutej stali z małymi łożyskami wału korbowego 45 mm i łożyskami korbowodów 47,1 mm. Ten zabieg sprawił, że znacznie zredukowano intensywność drgań i tarcia.

W silniku 1.0 TSi zastosowano też aluminiową głowicę cylindra ze zintegrowanym kolektorem wydechowym. Jest to takie samo rozwiązanie konstrukcyjne, które zastosowano w modelu 1.4 TSI – również z rodziny EA211.

Zabieg downsizingu w przypadku silnika 1.0 TSi był bardzo udany. Gorące spaliny w krótkim czasie rozgrzewały jednostkę napędową, a sam motor dostosowywał się do stylu jazdy kierowcy dzięki temu, że w układzie olejowym zastosowano bezstopniową regulację ciśnienia oleju. Oznaczało to, że ciśnienie substancji było dostosowywane do intensywności obciążenia motoru, liczby obrotów i temperatury samego oleju.

W jakich autach stosowano silniki TSI VW?

Silnik 1.0 TSi montowano nie tylko w Volkswagenach, ale także autach Skoda Fabia, Octavia, Rapid, Karoq, Scala Seacie Leonie i Ibiza, a także w Audi A3. Jednostka jest też oczywiście montowana w takich modelach jak VW T-Rock, Up!, Golf i Polo. 

Motor cechuje się dobrym zużyciem paliwa. Spalanie przy prędkości 100 km/h wynosi ok 4,8 l a w mieście jest to 7,5l na 100 km. Przykładowe dane pochodzą z modelu Skoda Scala.

Eksploatacja jednostki – na co zwrócić uwagę?

Pomimo tego, że benzynowy silnik 1.0 TSi jak na nowoczesną jednostkę ma dość prostą konstrukcję, to nieodzownym było zamontowanie w nim bardziej zaawansowanego technicznie wyposażenia. Z tego powodu ilość potencjalnych usterek może być dość długa.

Do najczęstszych problemów zalicza się osadzanie nagaru na kanałach dolotowych i zaworach dolotowych. Dzieje się tak dlatego, że paliwo w tej jednostce nie pełni funkcji naturalnego środka czyszczącego. Pozostająca na wymienionych elementach sadza skutecznie ogranicza przepływ powietrza, a także obniża moc silnika, co z kolei może prowadzić do poważnych uszkodzeń obu kanałów. Dlatego warto zwrócić uwagę, aby było używane paliwo o wysokiej jakości – mowa tutaj o super bezołowiowym RON 95.

Zaleca się regularną wymianę oleju co 15 tys. km lub 12 miesięcy, a także pilnowania terminów przeglądów. Przy regularnym serwisowaniu jednostki, silnik 1.0 TSi będzie bezproblemowo działał przez setki tysięcy kilometrów.

Zobacz też:
Silnik 1.0 Mpi od VW – co warto wiedzieć?

Fot. główne: Vauxford via Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Diagnosta samochodowy z zawodu i pasji. Świat motoryzacji nie ma dla niego tajemnic. Uważa, że starsze auta mają duszę, dlatego w jego kolekcji znajduje się kilka perełek „starszej daty”. Miłośnik zlotów youngtimerów i podróży po Polsce.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...