Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.2 puretech
silnik 1.2 puretech

Samochody

Silnik 1.2 PureTech – jedna z lepszych jednostek stworzonych przez PSA

Silnik 1.2 PureTech jest produkowany od 2014 roku. Od tego czasu zdobył kilka razy prestiżową nagrodę Engine Of The Year przyznawaną przez UKi Media & Events’ Automotive Magazines. Co warto wiedzieć o tej jednostce?

Ten trzycylindrowy motor bezsprzecznie odniósł sukces. Od 2014 roku powstało ponad 850 tys. egzemplarzy, a sam silnik 1.2 PureTech jest montowany w przeszło 100 modelach samochodów koncernu PSA. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat jednostki od francuskiej grupy.

Jednostka zastąpiła czterocylindrową wersję 1.6l z serii Prince

Motory PureTech stopniowo zastępują starsze, czterocylindrowe wersje 1.6l z serii Prince, które były tworzone przy współpracy z BMW. Niestety, ich eksploatacja wiązała się z wieloma awariami. Nowy projekt PSA zakończył się sukcesem. Warto przypatrzeć się zmianom technicznym, których dokonali projektanci nowszego silnika 1.2 PureTech.

Zmiany względem poprzednich silników

Pierwszą z nich jest to, że zoptymalizowano współczynnik tarcia, co pozwoliło zwiększyć oszczędność paliwa aż o 4%. Jednym z rozwiązań, które na to wpłynęły, było zamontowanie nowszej turbosprężarki, która zaczęła generować prędkość 240 000 obr./min. przy znacznie mniejszej masie.

W nowszych jednostkach napędowych wprowadzono również filtr cząstek stałych GPF – Gasoline Particulate FIlter, który pozwolił zmniejszyć emisję cząstek stałych o ponad połowę, co jest dobrą wiadomością dla osób chcących nabyć pojazd spełniający najnowsze normy emisji spalin.

Silnik 1.2 PureTech od PSA – dane techniczne

W jednostce zamontowano filtr cząstek stałych, dzięki czemu motor spełnia wytyczne norm emisji spalin Euro 6d-Temp i chińskiej 6b. Silniki PureTech mają też konwencjonalną pompę płynu chłodzącego, która jest napędzana własnym paskiem klinowym. Projektanci silnika 1.2 PureTech zdecydowali się również na pasek rozrządu pracujący pod olejem, który trzeba wymieniać co 10 lat lub 240 tys. km. żeby uniknąć poważnej usterki.

W jakich autach znajdziesz te motory?

Silnik 1.2 PureTech jest dowodem na to, że tak często krytykowany zabieg downsizingu może być dobrym rozwiązaniem. Potwierdzają to liczne nagrody, a także to, że poszczególne modele aut z tą jednostką cieszą się dużą popularnością wśród kupujących. Modułowe i kompaktowe jednostki – w wersji o mocy 110 i 130 KM są stosowane głównie w autach Peugeot z segmentu B,C i D.

Zobacz też:
Cofanie samochodem – manewr, który spędza sen z powiek przyszłym kierowcom. Jak go wykonać poprawnie?

Skuteczne rozwiązania konstrukcyjne

Silnik 1.2 PureTech jest nieprzypadkowo opisywany jako ekonomiczna jednostka. Osiągnięto to za sprawą zastosowania wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego 200 bar, który umieszczono centralnie.

Na co przekłada się położenie wtryskiwacza możliwości zarządzania impulsami wtrysku poprzez technologię laserową i wspomniane wcześniej ciśnienie? Silnik optymalizuje w ten sposób proces wtrysku benzyny do komory spalania, dzięki czemu pozyskuje możliwie najmniejszą ilość paliwa. 

Redukcja zużycia paliwa – optymalizacja 

Za mniejsze zużycie paliwa odpowiadają także inne aspekty konstrukcji jednostki. Zoptymalizowano aerodynamikę komory spalania, a także zastosowano zmienne fazy rozrządu zaworów wlotowych i wylotowych. Dzięki temu benzynowy silnik 1.2 PureTech jest nie tylko ekonomiczny, lecz także nie generuje dużej ilości zanieczyszczeń.

Eksploatacja silnika 1.2 PureTech

Silnik 1.2 PureTech bardzo dobrze się sprawdza nie tylko podczas użytkowania w kompaktowych modelach pojazdów, ale także w większych autach. Mowa tutaj o sporych SUV-ach – Peugeocie 3008, 5008, Citroenie C4 czy Oplu Grandland. 

Problemy z tą jednostką od PSA

Jednym z najczęściej pojawiających się problemów w 1.2 PureTech jest niska trwałość paska osprzętu. Powinien być profilaktycznie wymieniany – najlepiej co 30–40 tys. kilometrów. Podobnie należy postępować ze świecami zapłonowymi – tutaj najlepsza będzie wymiana co 40–50 tys. km. To, że elementy są wadliwe, będzie można poznać po wyraźnym spadku mocy, a także zwiększeniu poboru paliwa i pojawianiu się innych, (niestety licznych) błędów podczas działania jednostki sterującej.

Jak długo posłuży silnik 1.2 PureTech?

Jednostki od PSA są montowane w wielu modelach francuskiej grupy, a także niektórych autach Opla – oprócz Grandlanda trzeba do tej grupy zaliczyć Astrę i Corsę. Silniki 1.2 PureTech są oceniane bardzo dobrze nie tylko przez ekspertów, ale i standardowych użytkowników – jednostki nie sprawiają praktycznie żadnych problemów przez średnio 120/150 tys. km.

W przypadku tego silnika trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na brak mocno wadliwych rozwiązań technicznych – konstrukcja jednostki jest porządnie wykonana i ekonomiczna. Jeśli dołączymy niskie koszty eksploatacji, zadowalającą kulturę pracy oraz dostępność części, można powiedzieć, że silnik 1.2 PureTech będzie dobrym wyborem.

Zobacz też:
Silnik 3.2 V6 – w jakich samochodach można go spotkać? Ile kosztuje rozrząd do silnika 3.2 V6 FSI?

Fot. główne: RL GNZLZ via Flickr, CC BY-SA 2.0

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...