Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.3 cdti
silnik 1.3 cdti

Samochody

Silnik 1.3 CDti i Fiat 1.3 Multijet – co warto wiedzieć o bliźniaczych jednostkach Diesla?

Silnik 1.3 CDti i 1.3 Multijet to dwie bliźniacze jednostki. Zaliczają się do grupy motorów dystrybuowanych przez General Motors. Dowiedz się więcej na ich temat z naszego artykułu!

Jednostki są dostępne w kilku wariantach mocy – 70 KM, 75 KM, 90 KM i 109 KM. Warto też zauważyć, że montowano je również w takich modelach aut jak Lancia, Alfa Romeo, Suzuki czy w indyjskich seriach samochodów Tata i Ford. Czym zaś wyróżnia się silnik 1.3 CDti i Multijet pod względem technicznym? Sprawdź!

Silnik CDti i jego dane techniczne

Czterocylindrowe motory ze sterowanym wtryskiem paliwa o pojemności 1,3 należą do najmniejszych wysokoprężnych jednostek napędowych na świecie. Jak działa zastosowana w nich technologia wtrysku? Każda dawka paliwa jest podzielona na mniejsze dozy, co sprawia, że jednostki emitują mniej spalin, a ich praca jest łagodniejsza.

W przypadku silnika 1.3 CDti i odmiany Multijet zastosowano turbinę o stałej geometrii, a także filtr DPF. Z kolei turbo o zmiennej geometrii jest montowane przede wszystkim w mocniejszych wersjach jednostki napędowej Diesla. Ten rodzaj motoru funkcjonuje nie tylko do nazwą CDti i Multijet, ale także JTDM, DDiS oraz TDCi.

Największe zalety silnika 1.3 CDti i odmiany Multijet

Wśród największych zalet tej jednostki napędowej trzeba na pewno wymienić niskie zużycie paliwa. Wynosi ono od 4,5 do 6,5 l/100 km. Oczywiście te parametry w głównej mierze zależą od konkretnego modelu auta, a także stylu jazdy kierowcy.

Silnik 1.3 CDTi i odmiana Multijet zapewnia też przyzwoitą dynamikę jazdy, szczególnie jeżeli chodzi o tereny miejskie. Zaletą jednostek jest też to, że ich konstrukcja pozwala spełniać normy emisji spalin Euro 5. Dotyczy to zmodyfikowanych motorów o mocy 75, 85, 90 i 95 KM.

Eksploatacja jednostek – na co trzeba uważać?

Podczas użytkowania 1.3 CDti czy Multijeta, trzeba mieć na uwadze kilka kwestii. Są one bezpośrednio związane z konstrukcją jednostki napędowej. Pierwszy aspekt dotyczy przejeżdżania nad wybojami czy krawężnikami. Projektanci umieścili skrzynię korbową w większości modeli aut z tym silnikiem dość nisko. Przypadkowe zahaczenie o wcześniej wymienione elementy może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni i skutkować wyciekami oleju. 

Zobacz też:
Sprawdzenie VIN, czyli jak poznać historię pojazdu za darmo?

Co jeszcze może być problematyczne w 1.3 CDti?

Przyczyną kosztownych wizyt u mechanika mogą być również usterki zaworu EGR i łańcucha napędowego. Ten drugi element jest bardzo wrażliwy na zbyt niski poziom oleju silnikowego. Kiedy będzie go za mało, łańcuch będzie pracować nieprawidłowo i zacznie się przegrzewać. Kluczową kwestią przy eksploatacji tego komponentu jest używanie oleju dobrej jakości, a także pilnowanie terminów prac serwisowych. 

W jakich autach montowano jednostki 1.3 CDTi MultiJet?

Silniki 1.3 CDti były montowane w następujących pojazdach:

  • Fiat Panda II, III, 500, Punto II, Grande Punto, Idea, Linea i Doblo;
  • Opel Corsa D i C, Astra, Agila, Meriva, Tigra TwinTop, Combo;
  • Ford Ka;
  • Suzuki Wagon R+, Ignis II, Splash i Swift III.

Jeśli zadbasz o właściwą eksploatację i regularną wymianę oleju czy zużywających się komponentów, silnik 1.3 CDTi, czy Multijet odwdzięczy się równą pracą.

Warto też wspomnieć, że dość wadliwe części w innych rodzajach silników Diesla (filtr DPF czy układ wtryskowy) w odmianie 1.3 CDTi cechują się sporą trwałością, co bezsprzecznie działa na korzyść tej jednostki. Ze względu na niskie spalanie, optymalną moc i szybką reakcję motoru, silnik 1.3 CDTi i odmianę Multijet warto sprawdzić.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...