Jednostki EA211 – w tym silnik 1.0 TSi – są stosowane w rozmaitych odmianach pojazdów Volkswagena już od 2011 roku. Cechy charakterystyczne tych motorów to zastosowana technologia czterozaworowa, napęd dwóch wałków rozrządu (DOHC) za pomocą paska zębatego, a także montaż kolektora wydechowego, który jest zintegrowany z głowicą cylindra. Zapraszamy do dalszej części po więcej informacji!
Silnik 1.0 TSi od Volkswagena – podstawowe informacje
Ten motor należy do najmniejszych z rodziny EA211. Pomimo tego, że pierwsze jednostki z tej grupy zostały wprowadzone do dystrybucji już w 2011 roku, to silnik 1.0 TSi został udostępniony do sprzedaży w 2015 roku. Stanowił duży krok w przód, jeżeli chodzi o tworzenie jednostek zgodnie z zasadą downsizingu.
Silnik 1.0 TSi od Volkswagena jest znany najbardziej ze stosowania go w autach VW Polo Mk6, a także Golf Mk7. Montowano go też w innych samochodach koncernu Volkswagena – w różnych wersjach mocy.
Jaki silnik zastąpiła wersja TSi?
Trzycylindrowy model TSi został następcą MPi. Starsza wersja miała tę samą pojemność, a także średnicę otworu, skok i rozstaw cylindrów. Podobnie jak stopień sprężania. Różnica w nowszej odmianie polegała na tym, że zastosowano wtrysk uwarstwiony turbo, a nie typ wielopunktowy.
Wprowadzenie TSi EA211 było związane z intencją zmniejszenia ryzyka zapłonu z powodu dodatkowego ciepła i ciśnienia. Oba modele mają też podobne elementy konstrukcyjne. Mowa tutaj o skrzyni i wale korbowej, a także tłokach.
Dane techniczne jednostek 1.0 TSi VW
W przypadku tej jednostki napędowej całkowita pojemność skokowa sięga 999 cm3. Średnica otworu wynosi 74,5 mm, a skok ma wymiary 76,4 mm. Z kolei odległość między cylindrami to 82 mm a stopień sprężania to 10,5.
Pompa olejowa zamontowana w silniku 1.0 TSi mogła wytworzyć maksymalne ciśnienie na poziomie 3,3 bara. Jednostkę wyposażono też w turbosprężarkę z elektronicznie sterowaną klapą obejściową, chłodnicę powietrza doładowującego chłodzenie płynem chłodzącym silnik, a także kompaktowy kolektor dolotowy, który był wykonany z tworzywa sztucznego. Zdecydowano się też na system sterujący Bosch Motronic Me 17.5.21.
Rozwiązanie konstrukcyjne Volkswagena
Budowa jednostki obejmowała blok cylindrów, który wykonano z odlewanego ciśnieniowo stopu aluminium o otwartej konstrukcji z odlewanymi zgrubnie tulejami cylindrowymi. Zdecydowano się również na wał korbowy z kutej stali z małymi łożyskami wału korbowego 45 mm i łożyskami korbowodów 47,1 mm. Ten zabieg sprawił, że znacznie zredukowano intensywność drgań i tarcia.
W silniku 1.0 TSi zastosowano też aluminiową głowicę cylindra ze zintegrowanym kolektorem wydechowym. Jest to takie samo rozwiązanie konstrukcyjne, które zastosowano w modelu 1.4 TSI – również z rodziny EA211.
Zabieg downsizingu w przypadku silnika 1.0 TSi był bardzo udany. Gorące spaliny w krótkim czasie rozgrzewały jednostkę napędową, a sam motor dostosowywał się do stylu jazdy kierowcy dzięki temu, że w układzie olejowym zastosowano bezstopniową regulację ciśnienia oleju. Oznaczało to, że ciśnienie substancji było dostosowywane do intensywności obciążenia motoru, liczby obrotów i temperatury samego oleju.
W jakich autach stosowano silniki TSI VW?
Silnik 1.0 TSi montowano nie tylko w Volkswagenach, ale także autach Skoda Fabia, Octavia, Rapid, Karoq, Scala Seacie Leonie i Ibiza, a także w Audi A3. Jednostka jest też oczywiście montowana w takich modelach jak VW T-Rock, Up!, Golf i Polo.
Motor cechuje się dobrym zużyciem paliwa. Spalanie przy prędkości 100 km/h wynosi ok 4,8 l a w mieście jest to 7,5l na 100 km. Przykładowe dane pochodzą z modelu Skoda Scala.
Eksploatacja jednostki – na co zwrócić uwagę?
Pomimo tego, że benzynowy silnik 1.0 TSi jak na nowoczesną jednostkę ma dość prostą konstrukcję, to nieodzownym było zamontowanie w nim bardziej zaawansowanego technicznie wyposażenia. Z tego powodu ilość potencjalnych usterek może być dość długa.
Do najczęstszych problemów zalicza się osadzanie nagaru na kanałach dolotowych i zaworach dolotowych. Dzieje się tak dlatego, że paliwo w tej jednostce nie pełni funkcji naturalnego środka czyszczącego. Pozostająca na wymienionych elementach sadza skutecznie ogranicza przepływ powietrza, a także obniża moc silnika, co z kolei może prowadzić do poważnych uszkodzeń obu kanałów. Dlatego warto zwrócić uwagę, aby było używane paliwo o wysokiej jakości – mowa tutaj o super bezołowiowym RON 95.
Zaleca się regularną wymianę oleju co 15 tys. km lub 12 miesięcy, a także pilnowania terminów przeglądów. Przy regularnym serwisowaniu jednostki, silnik 1.0 TSi będzie bezproblemowo działał przez setki tysięcy kilometrów.
Fot. główne: Vauxford via Wikipedia, CC BY-SA 4.0