Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik ecoboost
silnik ecoboost

Samochody

Silnik Ecoboost – co warto wiedzieć o jednostce Forda?

Silnik Ecoboost należy do serii czterosuwowych, benzynowych jednostek, które są produkowane przez Forda. Ich dystrybucja w Europie rozpoczęła się w 2009 roku. Dowiedz się więcej na temat motoru Ecoboost z naszego tekstu.

Pierwsza jednostka napędowa została zaprezentowana w związku ze startem sprzedaży modeli z 2010 roku (Mondeo, S-Max i Galaxy). Motor montuje się w najbardziej popularnych autach osobowych, ciężarowych, dostawczych i w SUV-ach marki Ford. Silnik Ecoboost ma kilka różnych wersji, nie tylko 1.0. Poznaj je już teraz!

Podstawowe informacje o silnikach benzynowych Ecoboost 

Ford stworzył rodzinę trzy- lub czterocylindrowych silników rzędowych, które są wyposażone w cztery zawory na cylinder, a także podwójne wałki rozrządu (DOHC). 

Amerykański producent przygotował też kilka wersji z sześcioma cylindrami w układzie V. Silniki V6 zostały skonstruowane przede wszystkim z myślą o rynku północnoamerykańskim i były dostępne w rozmaitych modelach Forda i Lincolna – od 2009 roku.

Wersje i pojemność silników Ecoboost

Liczba wyprodukowanych egzemplarzy jest liczona w milionach. W ramach ciekawostki można powiedzieć, że ten motor jest również montowanych w modelach aut Volvo – pod nazwą GTDi, czyli Gasoline Turbocharged Direct injection. Do silników Ecoboost Forda należą jednostki:

  • trzycylindrowe (1,0 l, 1.5 l);
  • czterocylindrowe (1.5 l, 1,6 l, 2.0 l, 2.3 l);
  • w układzie V6 (2.7 l, 3.0 l, 3.5 l). 

Silnik 1.0 EcoBoost – dane techniczne

Do grupy najbardziej udanych motorów z pewnością można zaliczyć jednostkę 1.0 EcoBoost. Została skonstruowana przy współpracy ośrodków rozwojowych znajdujących się w Kolonii-Merkenich i w Dunton, a także firmy FEV GmbH (kwestie projektowania CAE i rozwoju spalania). 

Wersja 1.0 była dostępna w opcjach o mocy 4 kW (101 KM), 88 kW (120 KM), 92 kW (125 KM), a od czerwca 2014 r. także o mocy 103 kW (140 KM) i ważyła 98 kilogramów. Spalanie plasowało się na poziomie 4,8 l/100 km – warto tutaj zaznaczyć, że dane dotyczą Forda Focusa. Ten silnik Ecoboost montowano w modelach aut B-MAX, C-MAX, Grand C-MAX, Mondeo, EcoSport, Transit Courier, Tourneo Courier, Ford Fiesta, Transit Connect oraz Tourneo Connect.

Zobacz też:
Profesjonalne oklejenie samochodu – czy taka inwestycja jest opłacalna?

Konstrukcja silnika Ecoboost Forda

Jednostkę wyposażono w kilka przemyślanych rozwiązań konstrukcyjnych, które są także charakterystyczne dla modeli silników 1,5 l. Projektanci zredukowali wibracje poprzez niewyważone koło zamachowe, a także zastosowali stabilnie działającą turbosprężarkę, która znakomicie współpracowała z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Bardzo efektywna była też turbina, która osiągała szczytowe prędkości obrotowe rzędu 248 000 na minutę, a wtrysk paliwa pod ciśnieniem (do 150 barów) pozwalał na jeszcze lepsze rozpylanie i rozprowadzanie mieszanki benzynowo-powietrznej w komorze spalania. Proces wtrysku można było podzielić na kilka sekwencji częściowych – dzięki temu kontrola spalania mieszanki i osiągi zostały zwiększone. 

Turbosprężarka Twin-Scroll – w jakich silnikach ją zastosowano?

Zastosowano ją w czterocylindrowych jednostkach 2,0 l, które wprowadzono z wraz z modelem Ford Edge II i Escape z 2017 roku. Inżynierowie oprócz podwójnego turbo dodali do całego układu zmodernizowany system paliwowy i olejowy. Dzięki temu czterocylindrowa jednostka 2.0 l zapewniała większy moment obrotowy w dolnej części silnika i charakteryzowała się wyższym stopniem sprężania (10,1:1). Silnik Ecoboost 2,0 l Twin-Scroll zamontowano też m.in. w Fordzie Mondeo i Tourneo czy Lincolnie MKZ.

Jednostki napędowe V5 i V6 – 2,7l i 3,0l Nano 

Silnik z Twin-Turbo to także jednostka 2,7L V6 EcoBoost o mocy 325 KM i momencie obrotowym 508 Nm. Zastosowano w niej również dwuczęściowy blok, a w górnej części cylindrów prasowane żelazo grafitowe – materiał znany z wysokoprężnego motoru PowerStroke 6,7l. W dolnej, usztywniającej części użyto aluminium.

Motorem w układzie V6 był 3,0l nano. Była to podwójnie doładowana benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 350 i 400 KM. Stosowano ją m.in. w Lincolnie MKZ. Charakterystyczne rozwiązania konstrukcyjne to zwiększenie otworu cylindra w bloku CGI do 85,3 mm oraz wydłużenie skoku tłoka do 86 mm – w porównaniu do 3,7L Ti-VCT Cyclone V6.

Co sprawiło, że Ecoboost jest wydajny?

W silnikach Ecoboost zamontowano kolektor wydechowy, który odlewano razem z aluminiową głowicą cylindra. Był on zintegrowany z układem chłodzenia i wpłynęło to również na obniżenie temperatury spalin oraz zużycie paliwa. Skrócono także fazę rozgrzewania dzięki wstawieniu dwóch oddzielnych obiegów chłodzących dla aluminiowej głowicy i żeliwnego bloku cylindrów. 

W przypadku modeli czterocylindrowych, takich jak na przykład 1.5 l Ecoboost o mocy 181 KM, zdecydowano się też na zastosowanie zintegrowanego kolektora, a także sterowane komputerowo sprzęgło pompy wodnej.

Zobacz też:
Niezawodny samochód miejski, czyli ranking najlepszych aut w różnych przedziałach cenowych

Zabiegi wpływające na długą żywotność silnika 

Silnik Ecoboost 1.0 cechuje się długą żywotnością. Jedną z jej przyczyn jest zastosowanie dużego paska rozrządu, który napędza dwa wałki. Z kolei zupełnie inny pasek napędza pompę olejową. Dwa komponenty pracują w kąpieli oleju silnikowego. Dzięki temu zredukowano tarcie i wydłużono żywotność części. 

Zdecydowano się też na nałożenie specjalnej powłoki na tłoki i łożyska wału korbowego. Ten zabieg – razem ze zmodyfikowanymi pierścieniami tłokowymi – wpływa na mniejsze tarcie wewnętrzne jednostki napędowej.

Ecoboost i rozwiązania przyjazne środowisku

W silnikach Ecoboost wprowadzono rozwiązania, które wpływają nie tylko na niższe zużycie paliwa, lecz także na ochronę środowiska. Przy współpracy inżynierów Forda z Aachen, Dagenham, Dearborn, Dunton i Kolonii oraz specjalistów z grupy Schaeffler stworzono specjalny system automatycznej dezaktywacji cylindrów. 

Jak działa system dezaktywacji cylindrów w Ecoboost?

Wtrysk paliwa, a także uruchamianie zaworów w pierwszym cylindrze aktywuje się lub dezaktywuje w ciągu 14 milisekund. W zależności od prędkości obrotowej jednostki napędowej oraz położenia przepustnicy i stanu obciążenia ciśnienie oleju silnikowego przerywa połączenie pomiędzy wałkiem rozrządu i zaworami pierwszego cylindra. Odpowiada za to elektronicznie sterowana dźwignia zaworowa. W tym momencie zawory pozostają zamknięte, dzięki czemu w komorze spalania utrzymuje się stała temperatura, co zapewnia efektywne spalanie po ponownym uruchomieniu cylindra.

Silniki, które opisaliśmy w artykule, to zdecydowanie udane jednostki. Potwierdzają to liczne nagrody – między innymi International Engine of the Year przyznawane przez UKi Media & Events’ Automotive Magazines dla modelu 1.0 l.

Do często występujących problemów związanych z eksploatacją zalicza się wadliwy układ chłodzenia, jednak poza tym silniki EcoBoost nie sprawiają większych problemów. Wybór jednej z wymienionych jednostek może być dobrą decyzją.

Fot. główne: Kārlis Dambrāns via Flickr, CC BY 2.0

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...