Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik n47
silnik n47

Samochody

Silnik N47 BMW 2.0d – czy dwulitrowy diesel BMW to dobra opcja w aucie używanym? Sprawdzamy to!

Silnik 2.0d o oznaczeniu N47 występował w różnych rozwinięciach – N47S, N47T, czy N47DK0. Produkowany w latach 2007–2011 zyskał złą opinię wśród kierowców. Czy zasługuje na aż tak złą sławę? Przekonaj się!

Jednostki wysokoprężne od zawsze kusiły niskim spalaniem, świetną elastycznością i możliwością przejechania setek tysięcy kilometrów bez poważnego remontu. Niestety w przypadku silnika N47 nie zawsze tak jest. Problem wynika z kłopotliwego rozwiązania napędu rozrządu. Silnik N47 – co warto o nim wiedzieć?

Silnik N47 2.0d BMW – dane techniczne

Motor o oznaczeniu N47 to 4-cylindrowa dwulitrowa jednostka zasilana olejem napędowym. Jednostka ta znalazła swoje miejsce w autach mniejszych serii 1, ale również w SUV-ach np. X1 i X3. Warianty mocy awaryjnych motorów to 143, 163, 177 oraz 204 KM. Najbardziej problematyczny zdaje się wariant 177-konny. Jednak co do tego nie ma reguły. Opisywany silnik BMW charakteryzuje się niskim spalaniem (zwłaszcza w mniejszych autach) i bardzo dobrą dostępnością momentu obrotowego. Dlatego wciąż jest bardzo popularnym wyborem w pojazdach niższych segmentów marki BMW z lat 2007–2011.

Jak rozwiązano rozrząd w silniku BMW N47?

Dlaczego wielu mechaników nie wypowiada się pozytywnie o konstrukcji 2-litrowego silnika BMW? Problemem nie jest koło dwumasowe, turbosprężarka, czy wtryskiwacze. Główny winowajca to łańcuch rozrządu i sposób zaprojektowania koła zębatego na wale korbowym. Zespół napędowy to 3 łańcuchy, 4 ślizgi i 2 napinacze. W poprzedniku (M47) wymiana napędu rozrządu następowała po 350–400 tysiącach kilometrów, co oznaczało dla wielu kierowców spokój z serwisowaniem rozrządu. W silnikach N47 usterka tego elementu pojawiała się już po 100 tysiącach kilometrów.

Problematyczny łańcuch rozrządu i wał korbowy

Skąd trudności z potencjalnie trwałym łańcuchem? Największym problemem podczas wymiany jest fakt, że cały napęd znajduje się po stronie skrzyni biegów. Powoduje to konieczność demontażu systemu wtryskowego paliwa i demontaż całej jednostki napędowej. Pewną opcją jest wyjęcie skrzyni biegów, co również umożliwia wymianę napędu rozrządu. Jednak montaż wszystkich elementów jest na tyle utrudniony, że dla poprawnego wykonania zaleca się wykonanie w 2.0d N47 wyjęcia silnika. Co więcej, koło zębate jest zintegrowane z wałem korbowym. Jeśli więc jest zużyte, konieczna jest wymiana wału. A to oznacza w zasadzie kompletny remont jednostki.

Zobacz też:
Czym jest egzamin państwowy? Jak wygląda egzamin na prawo jazdy praktyczny? Jak zdać egzamin w kategorii B?

W jaki sposób rozpoznać usterkę rozrządu w 2.0 N47?

Najlepszy sposób to po prostu czujne ucho doświadczonego mechanika. Jeśli sam nie jesteś w stanie zidentyfikować problemu, najlepiej poproś o oględziny wspólnie z zaufanym znawcą tematu. Oczywiście taka organoleptyczna metoda nie jest w pełni skuteczna, jednak w inny sposób trudno jest przeprowadzić takie badanie bez demontażu. Rozciągnięty łańcuch wydaje odgłosy charakterystycznego rzężenia.

Jak przedstawiają się koszty wymiany rozrządu w 2.0d N47?

Gdyby nie demontaż jednostki i ewentualna wymiana wału korbowego kompletny rozrząd nie byłby taki uciążliwy. Jednak można o tym jedynie pomarzyć. Opisywany silnik N47 od BMW wymaga wyłożenia niemal 4000 zł na podstawową zmianę napędu rozrządu. Jeśli do tego dojdzie wykorzystanie części oryginalnych, należy dodać co najmniej 1000 zł. Kolejne 1500 zł to koszt zmiany paska i pompy oleju, które umieszczone są z przodu. Sam wał to następne 4000 zł. Proste obliczenia pokazują, że w razie najgorszego scenariusza trzeba liczyć się z kwotą rzędu 10 000 zł. To rzeczywiście katastrofalna wiadomość dla osoby, która marzy o takiej jednostce.

Czy każdy dwulitrowy diesel N47 jest felerny?

Przełomowe są dwie daty w przypadku tej konstrukcji – rok 2009 i marzec 2011 roku. Na początku producent dokonał zmiany w konstrukcji silnika, która pozwoliła na zmniejszenie problemu. Dopiero jednostki wyprodukowane po 2011 roku są wolne od wady poprzedników. Niektórzy kierowcy mogli również skorzystać z akcji serwisowej producenta, który jednak niechętnie przyznawał się do błędu. Dlatego napraw nie dokonywano powszechnie, lecz nieco skrycie. Może się jednak okazać, że auto, które zamierzasz kupić przeszło taki serwis. Można się o tym dowiedzieć po sprawdzeniu historii auta przez VIN.

Czy warto sięgnąć po auto z silnikiem 2.0 diesel? – Podsumowanie

Głosy na ten temat są mocno podzielone. Jeżeli w dostępnej historii serwisowej nie ma informacji o wymianie rozrządu, zapewne ciebie będzie czekała taka naprawa. Silnik N47 i pozostałe silniki wysokoprężne wyprodukowane przed 2011 rokiem mogą sprawiać wiele trudności i mocno wydrenować twój portfel. Dlatego dla świętego spokoju najlepiej jest szukać wśród modeli zbliżonych do rocznika 2012. Oczywiście nie można zaprzeczyć, że auta starsze będą z założenia sprawiały problemy. Musisz jednak mieć świadomość sporych kosztów, jakie będą cię czekały, gdy rozrząd zacznie hałasować. A te mogą iść w tysiące złotych.

Zobacz też:
Sezonowe przechowywanie opon – co musisz o nim wiedzieć?

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...