Jednostki wysokoprężne od zawsze kusiły niskim spalaniem, świetną elastycznością i możliwością przejechania setek tysięcy kilometrów bez poważnego remontu. Niestety w przypadku silnika N47 nie zawsze tak jest. Problem wynika z kłopotliwego rozwiązania napędu rozrządu. Silnik N47 – co warto o nim wiedzieć?

Silnik N47 2.0d BMW – dane techniczne

Motor o oznaczeniu N47 to 4-cylindrowa dwulitrowa jednostka zasilana olejem napędowym. Jednostka ta znalazła swoje miejsce w autach mniejszych serii 1, ale również w SUV-ach np. X1 i X3. Warianty mocy awaryjnych motorów to 143, 163, 177 oraz 204 KM.

Najbardziej problematyczny zdaje się wariant 177-konny. Jednak co do tego nie ma reguły.

Opisywany silnik BMW charakteryzuje się niskim spalaniem (zwłaszcza w mniejszych autach) i bardzo dobrą dostępnością momentu obrotowego. Dlatego wciąż jest bardzo popularnym wyborem w pojazdach niższych segmentów marki BMW z lat 2007–2011.

Jak rozwiązano rozrząd w silniku BMW N47?

Dlaczego wielu mechaników nie wypowiada się pozytywnie o konstrukcji 2-litrowego silnika BMW? Problemem nie jest koło dwumasowe, turbosprężarka, czy wtryskiwacze.

Główny winowajca to łańcuch rozrządu i sposób zaprojektowania koła zębatego na wale korbowym. Zespół napędowy to 3 łańcuchy, 4 ślizgi i 2 napinacze.

W poprzedniku (M47) wymiana napędu rozrządu następowała po 350–400 tysiącach kilometrów, co oznaczało dla wielu kierowców spokój z serwisowaniem rozrządu. W silnikach N47 usterka tego elementu pojawiała się już po 100 tysiącach kilometrów.

Problematyczny łańcuch rozrządu i wał korbowy

Skąd trudności z potencjalnie trwałym łańcuchem? Największym problemem podczas wymiany jest fakt, że cały napęd znajduje się po stronie skrzyni biegów.

Powoduje to konieczność demontażu systemu wtryskowego paliwa i demontaż całej jednostki napędowej. Pewną opcją jest wyjęcie skrzyni biegów, co również umożliwia wymianę napędu rozrządu.

Jednak montaż wszystkich elementów jest na tyle utrudniony, że dla poprawnego wykonania zaleca się wykonanie w 2.0d N47 wyjęcia silnika. Co więcej, koło zębate jest zintegrowane z wałem korbowym. Jeśli więc jest zużyte, konieczna jest wymiana wału. A to oznacza w zasadzie kompletny remont jednostki.

W jaki sposób rozpoznać usterkę rozrządu w 2.0 N47?

Najlepszy sposób to po prostu czujne ucho doświadczonego mechanika. Jeśli sam nie jesteś w stanie zidentyfikować problemu, najlepiej poproś o oględziny wspólnie z zaufanym znawcą tematu.

Oczywiście taka organoleptyczna metoda nie jest w pełni skuteczna, jednak w inny sposób trudno jest przeprowadzić takie badanie bez demontażu. Rozciągnięty łańcuch wydaje odgłosy charakterystycznego rzężenia.

Jak przedstawiają się koszty wymiany rozrządu w 2.0d N47?

Gdyby nie demontaż jednostki i ewentualna wymiana wału korbowego kompletny rozrząd nie byłby taki uciążliwy. Jednak można o tym jedynie pomarzyć. Opisywany silnik N47 od BMW wymaga wyłożenia niemal 4000 zł na podstawową zmianę napędu rozrządu.

Jeśli do tego dojdzie wykorzystanie części oryginalnych, należy dodać co najmniej 1000 zł. Kolejne 1500 zł to koszt zmiany paska i pompy oleju, które umieszczone są z przodu. Sam wał to następne 4000 zł.

Proste obliczenia pokazują, że w razie najgorszego scenariusza trzeba liczyć się z kwotą rzędu 10 000 zł. To rzeczywiście katastrofalna wiadomość dla osoby, która marzy o takiej jednostce.

Czy każdy dwulitrowy diesel N47 jest felerny?

Przełomowe są dwie daty w przypadku tej konstrukcji – rok 2009 i marzec 2011 roku. Na początku producent dokonał zmiany w konstrukcji silnika, która pozwoliła na zmniejszenie problemu.

Dopiero jednostki wyprodukowane po 2011 roku są wolne od wady poprzedników. Niektórzy kierowcy mogli również skorzystać z akcji serwisowej producenta, który jednak niechętnie przyznawał się do błędu.

Dlatego napraw nie dokonywano powszechnie, lecz nieco skrycie. Może się jednak okazać, że auto, które zamierzasz kupić, przeszło taki serwis. Można się o tym dowiedzieć po sprawdzeniu historii auta przez VIN.

Czy warto sięgnąć po auto z silnikiem 2.0 diesel? – Podsumowanie

Głosy na ten temat są mocno podzielone. Jeżeli w dostępnej historii serwisowej nie ma informacji o wymianie rozrządu, zapewne ciebie będzie czekała taka naprawa.

Silnik N47 i pozostałe silniki wysokoprężne wyprodukowane przed 2011 rokiem mogą sprawiać wiele trudności i mocno wydrenować twój portfel. Dlatego dla świętego spokoju najlepiej jest szukać wśród modeli zbliżonych do rocznika 2012.

Oczywiście nie można zaprzeczyć, że auta starsze będą z założenia sprawiały problemy. Musisz jednak mieć świadomość sporych kosztów, jakie będą cię czekały, gdy rozrząd zacznie hałasować. A te mogą iść w tysiące złotych.

Archiwum: marzec 2022