Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

vacum
vacum

Samochody

Vacum – jak działa pompa próżniowa w silnikach wysokoprężnych?

Vacum to rozwiązanie obecne w jednostkach napędowych Diesla. Jest to pompa odpowiedzialna jest za wytworzenie koniecznego podciśnienia użytkowego. Dlaczego pompa vacum ulega uszkodzeniu? Jak można ją naprawić? Dowiedz się więcej. Przeczytaj!

Zwykle pompy vacum kojarzą się z jednostkami wysokoprężnymi, jednak w nielicznych przypadkach występują też w benzyniakach. Co to jest pompa vacum? To inaczej pompa próżniowa, której zadaniem jest generowanie podciśnienia. Jest kluczowa dla prawidłowego działania:

  • silnika;
  • układu hamulcowego;
  • turbosprężarki;
  • EGR.

Sprawdź, jakie są objawy problemów z pompą i przeczytaj, w jaki sposób im zaradzić!

Vacum – do czego służy ta pompa i gdzie jest potrzebna?

Kluczowe jest zrozumienie zasady działania silnika spalinowego na obrotach jałowych. W jednostkach zasilanych benzyną vacum zwykle nie występuje, ponieważ podciśnienie w kolektorze dolotowym jest w stanie generować odpowiednie wartości dla utrzymania obrotów. Inaczej jest w silnikach wysokoprężnych pozbawionych przepustnicy. Tam zapłon na wolnych obrotach i funkcjonowanie np. układu hamulcowego są możliwe właśnie dzięki pompie vacum. 

Dlaczego pompa vacum to istotny element układu?

Do czego służy pompa vacum? Daje ona początkowe wartości podciśnienia pozwalające na utrzymanie pracy poszczególnych podzespołów. Poza tym, w silnikach z pompowtryskiwaczami vacum odpowiada również za podnoszenie ciśnienia paliwa. Dlatego w tych silnikach rozszczelnienie pompy vacum jest wyjątkowo odczuwalne w sytuacji pogorszenia kultury pracy.

Pompa vacum – co to daje?

Poza utrzymywaniem właściwego podciśnienia w silniku vacum odpowiada też za układ hamulcowy podczas jazdy. W silnikach benzynowych układ wspomagania może dobrze działać dzięki podciśnieniu generowanemu przez układ dolotowy. W silnikach Diesla jest ono niewystarczające. Dlatego dzięki pompie vacum możesz bez większego wysiłku naciskać na pedał hamulca, który pod wpływem podciśnienia zwielokrotni siłę nacisku. Jeśli tak nie jest, możesz zaobserwować, jakie są objawy uszkodzonej pompy vacum.

Pompa vacum – objawy jej wyeksploatowania

Najczęściej oznaką uszkodzenia vacum jest spadek siły hamowania. Może też „wariować” wskaźnik doładowania turbosprężarki, o ile jest zamontowany w aucie. Ostatecznie uszkodzenie da się rozpoznać po wyciekach z samego korpusu pompy. Musisz oczywiście wiedzieć, gdzie jej szukać, by móc ocenić, że przecieka. Najczęściej jednak to problemy z kontrolą pedału hamulca i sprzęgła dają znać, że vacum czeka wymiana lub regeneracja. Co wtedy wybrać?

Vacum a odpowiednie podciśnienie

Uszkodzenie można jednoznacznie potwierdzić przez zbadanie wielkości generowanego podciśnienia. Jakie podciśnienie wytwarza pompa vacum? W standardowych modelach aut powinna ona pracować w zakresie od -0,7 do -0,9 bar. Najprościej będzie zbadać to manometrem i ostatecznie się przekonać o wydajności urządzenia. Najczęściej za taki stan rzeczy odpowiedzialne jest zużycie lub uszkodzenie uszczelnień pompy vacum.

Regeneracja pompy vacum – czy warto?

Sporo zależy od rodzaju uszkodzenia. Jeśli jesteś pewien, że pompa próżniowa przecieka, wystarczy ją uszczelnić. Służą do tego specjalne zestawy naprawcze, które możesz kupić w sklepach internetowych i stacjonarnych. Zwykle zapłacisz kilkadziesiąt złotych i pracę możesz wykonać samodzielnie. Trudniej jest w momencie, gdy vacum nie daje odpowiedniego podciśnienia i zauważasz wyraźnych symptomów uszkodzenia. Wtedy trzeba będzie oddać ją do zakładu zajmującego się regeneracją.

Ostatnim wyjściem (najbardziej kosztownym) jest kupno nowego elementu. Jednak ceny takich podzespołów zwykle są nawet 3-krotnie wyższe od regenerowanych.

Vacum – co ma wpływ na żywotność pompy?

Wytwarzając podciśnienie, pompa vacum generuje ciepło, więc musi być schładzana olejem silnikowym. Tutaj właśnie leży główna przyczyna jej awarii. Zanieczyszczenia pływające w oleju i jego niska jakość mogą spowodować, że pompa ulegnie zatarciu. Dlatego warto postawić na bardzo dobrej jakości oleje i dbać o regularną wymianę w częstotliwości zalecanej dla silnika. Stan membran elektrozaworów w EGR również ma wpływ na stan vacum, ponieważ kieruje ona podciśnienie również na ten element. Zanieczyszczenia dostają się do pompy próżniowej i mogą ja zniszczyć.

Vacum to pompa, która jest niezbędna w silnikach wysokoprężnych. Jej uszkodzenie odczujesz po pracy jednostki, słabym hamowaniu czy wyciekach oleju i ropy. Rozwiązaniem problemu często jest uszczelnienie, ale w przypadku zatarcia elementów tłoczących konieczna może być wymiana pompy. A to koszt sięgający nawet ponad 1000 zł! Dlatego lepiej jest dbać o jednostkę. Przy wymianie oleju stawiaj na jakość produktu. W ten sposób zadbasz również o stan pompy vacum, która jest smarowana tym olejem. Sprawdzaj też ewentualne zapocenie podzespołu i patrz, czy nie zdarzają się wycieki.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Vacum to rozwiązanie obecne w jednostkach napędowych Diesla. Jest to pompa odpowiedzialna jest za wytworzenie koniecznego podciśnienia użytkowego. Dlaczego pompa vacum ulega uszkodzeniu? Jak...

Naprawy

Osuszacz klimatyzacji może czasem być przyczyną problemów z całym układem. Co wskazuje na problemy z tym elementem? Jak się go wymienia i w jakich...

Motocykle

Motocykle na kategorię B zapewniają umiarkowany przypływ adrenaliny, ale niektóre mają mocno sportowy charakter. Wśród jednośladów, którymi można jeździć z prawem jazdy kat. B,...

Przepisy

Badanie lekarskie na prawo jazdy nie jest czymś, czego powinieneś się obawiać. Jednak musisz poznać wszystkie informacje, procedury i koszty, aby się do niego...

Naprawy

Końcówka drążka kierowniczego to część, która odbiera spore siły i wibracje. Odgrywa ważną rolę podczas skręcania kołami. Kiedy końcówka układu kierowniczego nadaje się do...

Wiadomości

Opole ulica Katowicka. Drogowcy kończą pierwszy etap remontu pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Ozimską i Orląt Lwowskich. Utrudnienia mają potrwać do jutra 7 września. To...

Wiadomości

Grand Prix Holandii padło łupem Maxa Verstappena. Kierowca Red Bulla pewnie zwyciężył wczoraj (tj. 5 września) przed własną publicznością wyprzedzając duet Mercedesa. Na Zandvoort...

Wiadomości

Kimi Raikkonen ogłosił w środę (tj. 1 września) zakończenie kariery w Formule po obecnym sezonie. Fin ściga się w F1 od 2001 roku (z...

Wiadomości

Grand Prix Holandii wraca do kalendarza Formuły 1. Kierowcy od piątku do niedzieli będą rywalizować na torze Zandvoort. Będzie to pierwszy wyścig tam od...

Samochody

Klimatronik to typ klimatyzacji, dzięki któremu ustawisz konkretną i stabilną temperaturę w aucie. To bardzo ciekawe rozwiązanie, które warto poznać bliżej. Czym klima manualna...

Zobacz także

Wiadomości

Beata K. wczoraj wieczorem (tj. 1 września) została zatrzymana przez mokotowskich policjantów. Jak się okazało pijany kierowca to wokalistka zespołu Bajm, która prowadziła samochód...

Wiadomości

Toruń. Przejazd pod wiaduktem na placu Armii Krajowej będzie niemożliwy dzisiaj (tj. 31 sierpnia) do godziny 14.00. W miniony weekend usuwana była awaria spowodowana...

Wiadomości

Tablice rejestracyjne w Polsce ulegną zmianie? Taki jest pomysł branży zajmującej się produkcją „blach” samochodowych. Zastosowanie takiego pomysłu ma na celu rozwiązanie problemów dotyczących...

Wiadomości

Droga Krajowa nr 75 w Witowicach Dolnych jest całkowicie zablokowana. Powodem są wielogodzinne opady deszczu, które przyczyniły się do wylania rzeki. Trasa jest nieprzejezdna...

Wiadomości

Droga krajowa nr 15. Dzisiaj (tj. 30 sierpnia) doszło do wypadku, w którym uczestniczyło pięć samochodów. Na miejscu znalazły się cztery karetki pogotowia. Dwie...

Wiadomości

GP Holandii powraca na mapę wyścigów Formuły 1. Zawody odbędą się tam po raz pierwszy od 36 lat. Atmosferę psuje jednak zachowanie kibiców, którzy...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Wiadomości

Mecz Polska – Albania, który zostanie rozegrany dzisiaj (tj. 2 września) spowoduje duże utrudnienia w ruchu na Saskiej Kępie. Nastąpią także zmiany w kursowaniu...