Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

zawieszenie hydrauliczne
zawieszenie hydrauliczne

Samochody

Zawieszenie hydrauliczne w aucie osobowym – czy warto je zamontować?

Zawieszenie hydrauliczne to coś, czego nie musisz mieć we własnym pojeździe, by wiedzieć, jak wygląda. Wystarczy, że widziałeś kilka teledysków do piosenek Snoop Dogga, gdzie widać amerykańskie podskakujące auta. Czy hydrauliczne zawieszenie to coś dla ciebie?

Pomysł za zmianę układu amortyzującego wstrząsy ze sprężynowego na hydropneumatyczne i hydrauliczne nie jest nowy. Sięga bowiem lat 40. ubiegłego wieku, czyli czasów tuż po II wojnie światowej. Zawieszenie hydrauliczne w autach osobowych nie zadomowiło się jednak na tyle, by stosowano je seryjnie. Jest jednak wciąż lubiane przez tunerów. Czy taka zmiana jest opłacalna i sensowna? Dowiedz się więcej o rodzajach hydraulicznego zawieszenia w aucie!

Hydrauliczne zawieszenie w pojazdach – budowa

Odpowiednikiem amortyzatorów są siłowniki hydrauliczne. Tłoczony jest do nich olej przy pomocy specjalnej pompy zębatej lub tłokowej. Ta z kolei napędzana jest siłą energii elektrycznej. Taka konstrukcja wymaga oczywiście wytrzymałych przewodów olejowych, które tłoczą płyn pod sporym ciśnieniem. Dodatkowo, nad zabezpieczeniem układu czuwają bloki zaworów i czujniki wysokości. Zawieszenie hydrauliczne jest w pewien sposób podobne do pneumatycznego. Różnią się w nich jednak media odpowiedzialne za odbieranie energii drgań.

Hydraulika w samochodzie – co daje w praktyce?

Jednym z głównych powodów wykorzystywania takiego systemu jest możliwość płynnej regulacji położenia nadwozia. Każdy z siłowników sterowany jest oddzielnie, co pozwala na uniesienie jednej ze stron pojazdu, a nawet tylko jednego narożnika. Samochody z zawieszeniem hydraulicznym mogą również wykonywać nagłe skoki. Jaki z tego wniosek? Hydraulika będzie dobra jest głównie do tuningu auta, które wyróżni się z tłumu.

Zawieszenie hydropneumatyczne a hydrauliczne – czy na pewno są tożsame?

Oczywiście, że nie. Konstrukcje hydrauliczne i hydropneumatyczne bazują na zupełnie innych rozwiązaniach, chociaż nazewnictwo mogłoby skłaniać do innego wniosku. Zawieszenie hydrauliczne:

  • korzysta z oleju;
  • jest raczej technologią tuningową, która nie zagościła w żadnym seryjnie produkowanym aucie. 

Natomiast rozwiązania hydropneumatyczne bazują na sprężonym azocie i syntetycznym płynie LDS. Co więcej, za prekursora tego zawieszenia uważa się markę Citroen i taki rodzaj zawieszenia można spotkać w modelach C4 i C5.

Jak działa zawieszenie hydropneumatyczne w samochodzie?

O ile w technologii hydraulicznej za unoszenie nadwozia odpowiada siłownik, o tyle w typie hydropneumatycznym najważniejszą rolę odgrywa część wypełniona azotem i płynem. Dzięki wzajemnemu ich oddziaływaniu pod wpływem nierówności na drodze podnosi się ciśnienie gazu i a wibracje przekazywane na zawieszenie samochodu zostają stłumione. To wpływa na zapewnienie niezwykle wysokiego komfortu jazdy nawet na bardzo podziurawionych drogach.

Zalety i wady zawieszenia hydraulicznego w samochodzie

Podstawową korzyścią, jakie daje zawieszenie hydrauliczne, jest możliwość dopasowania go do swoich oczekiwań. Kierowca w dowolnym momencie może podnieść lub obniżyć jedną stronę auta, konkretną oś lub jedno z kół. Może też zwiększyć prześwit całkowicie lub zrobić odwrotnie i kompletnie go zminimalizować. Jest tylko jeden problem – jeśli zestaw nie ma homologacji, nie będziesz mógł poruszać się autem po drogach publicznych. Poza tym, wszystkie części potrzebne do konwersji są raczej drogie.

Czy warto zainwestować w zawieszenie hydropneumatyczne?

Niwelowanie drgań przy pomocy azotu i płynu przekłada się na niesamowity komfort jazdy. Auto nie podskakuje na dołkach i zapewnia bardzo dobre wybieranie wszystkich dołków, kamieni i innych nierówności. Poza tym, nastawy zawieszenia można dostosować do prędkości, typu nawierzchni lub jej jakości. Technologia hydropneumatyczna pozwala też na ustawienie prześwitu na jednym poziomie bez względu na stopień obciążenia samochodu. Ma to znaczenie szczególnie podczas jazdy z zapełnionym bagażnikiem lub sporą grupą osób na pokładzie.

Wadliwy samochód z hydrauliką, czyli najczęstsze usterki w zawieszeniu hydraulicznym i hydropneumatycznym

W starszych modelach pojazdów czasem zdarzały się wycieki płynu hydraulicznego i oleju. Dlatego przed zakupem używanego auta bardzo dokładnie przyjrzyj się poszczególnym elementom zawieszenia. Pamiętaj też o tym, że zmiana oryginalnego układu na customowy spowoduje, że trudniej ci będzie znaleźć warsztat mogący naprawić ewentualne usterki. Chociaż praca zawieszenia hydraulicznego i hydropneumatycznego nie jest wielką tajemnicą, to awaria i jej usunięcie może cię słono kosztować.

Zawieszenie hydrauliczne – cena kompletnych zestawów

Na rynku działa sporo firm, które oferują zestawy zawieszenia dostosowane do konkretnych aut. Ich ceny są jednak wysokie i zależą od:

  • marki;
  • rozbudowy zestawu;
  • konkretnej firmy. 

Spora część z nich to produkty amerykańskie, bo to w USA najczęściej stosuje się tego rodzaju zawieszenie w autach osobowych i pickupach. Ile kosztuje najprostsze hydrauliczne zawieszenie? Cena to około 4 tysiące złotych. Górna granica jest raczej trudna do sztywnego uchwycenia. Z pewnością najwięksi fanatycy lowriderów będą mogli wydać nawet 15-20 tysięcy na same części!

Jak sobie radzić z brakiem zamienników na rynku?

Układy hydrauliczne można naprawiać skutecznie. Zapomnij jednak o tym, że w dowolnym sklepie zamówisz części albo kupisz je na rynku wtórnym. Takie zestawy są mało popularne i jeśli ktoś się ich pozbywa, to raczej w całości. Co można na to zaradzić? Plus jest taki, że wszelkie przewody ciśnieniowe możesz dorobić niemal w dowolnym zakładzie zajmującym się zakuwaniem węży hydraulicznych i pneumatycznych. Regeneracja siłowników również jest możliwa. I będzie raczej jedyną rozsądną opcją, ze względu na koszty.

Dlaczego niektórzy decydują się na zawieszenie hydrauliczne? Chyba jedynym wyjaśnieniem jest chęć wyróżnienia swojego auta. To przyświeca sporej grupie osób tuningujących swoje samochody. Jednak smak oryginalności w tym wydaniu słono kosztuje. Co więcej, autem tak zmodyfikowanym nie możesz poruszać się po publicznych drogach. Za to na zlotach i wszelkich miejscach wyodrębnionych z ruchu drogowego będziesz mógł szpanować do woli. To, czy się zdecydujesz, pozostawiamy już twojej decyzji.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Grand Prix Arabii Saudyjskiej to przedostatnia runda tegorocznych mistrzostw i kolejny debiut w kalendarzu F1. Tor Jeddah Corniche Circuit to nowa lokalizacja dla wszystkich...

Ciekawostki

Zamarznięte szyby od środka to problem, który dotyka wielu kierowców. Zdarza się szczególnie zimą, jeśli nie dbasz odpowiednio o swój pojazd. Jak sobie z...

Ciekawostki

Jednym z problemów kierowcy samochodu może być woda w paliwie. Objawy najlepiej rozpoznać jak najszybciej. W innym wypadku może dojść nawet do zniszczenia silnika!...

Ciekawostki

Jeśli masz zamarznięte paliwo, objawy widać już na pierwszy rzut oka. Co zrobić, jeśli do tego dojdzie? I jak do tego nie dopuścić? Warto...

Ciekawostki

Prowadzenie auta zimą może być naprawdę niebezpieczne, nawet jeśli jesteś doświadczonym kierowcą. Dlatego warto poznać kilka zasad dotyczących hamowania na lodzie. Przeczytaj artykuł i...

Wiadomości

Mistrzostwa Świata FIM SuperEnduro. W sobotę 4 grudnia najlepsi zawodnicy rozpoczną rywalizację o tytuł mistrza świata w Łodzi. Na Atlas Arenie nie zabraknie również...

Wiadomości

Czernikowo. Wypadek samochodu OSP, który czołowo zderzył się z pojazdem ciężarowym. W wyniku poniesionych obrażeń zginęło dwoje strażaków, a kolejnych trzech zostało rannych. W...

Wiadomości

Car of the Year. Znamy 7 finalistów tegorocznego plebiscytu. Jeden z nich 28 lutego 2022 r. zostanie laureatem tej prestiżowej nagrody. Co ciekawe tylko...

Wiadomości

Wyższy taryfikator mandatów, który zgodnie z lipcowymi zapowiedziami rzecznika rządu Piotra Müllera miały obowiązywać od 1 grudnia br. został odroczony. Wiele wskazuje na to,...

Ciekawostki

Mężczyźni kochają modę i sport. Umiejętne połączenie tych dwóch dziedzin sprawia, że idealnym pomysłem na prezent może okazać się zegarek inspirowany motoryzacją. Niezależnie od...

Zobacz także

Wiadomości

Wypadek S8. Dzisiaj 25 listopada na trasie pomiędzy węzłami Janki a Opacz doszło do zderzenia dwóch ciężarówek i samochodu osobowego. Ranna została jedna osoba....

Wiadomości

Nowe znaki drogowe zaczną obowiązywać w Polsce już od 2 grudnia. Szczególnie ten fakt powinien zainteresować kierowców samochodów elektrycznych, ponieważ część nowych znaków będzie...

Wiadomości

Warszawa. Dzisiaj 29 listopada doszło do wypadku na ulicy Radzymińskiej. W zdarzeniu wzięły udział trzy samochody osobowe i autobus miejski. Nikt nie został poszkodowany,...

Samochody

Krajowy rynek używanych samochodów był i nadal jest przesiąknięty ofertami od nieuczciwych sprzedawców. Zatajanie historii wypadkowej, niepewny stan techniczny czy „kręcone” przebiegi to norma,...

Wiadomości

Robert Kubica pozostanie trzecim kierowcą teamu Alfa Romeo. Wszystko to dzięki przedłużeniu umowy Orlenu ze stajnią z Hinwil. Tym samym polski koncern paliwowy nadal...

Samochody

Każdy samochód napędzany silnikiem spalinowym oraz posiadający ręczną skrzynię biegów wyposażony jest w sprzęgło. Odpowiada ono za przeniesienie mocy oraz momentu obrotowego powstającego w...

Wiadomości

Sir Frank Williams nie żyje. Twórca i wieloletni szef zespołu ekipy Williams Racing zmarł w niedzielę 28 listopada w wieku 79 lat. Smutny komunikat...

Wiadomości

Wypadek na S8. Dzisiaj 30 listopada na drodze ekspresowej doszło do zderzenia dwóch samochodów ciężarowych. Nie wiadomo nic o potencjalnych ofiarach bądź poszkodowanych. Policja...