Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

zawieszenie hydrauliczne
zawieszenie hydrauliczne

Samochody

Zawieszenie hydrauliczne w aucie osobowym – czy warto je zamontować?

Zawieszenie hydrauliczne to coś, czego nie musisz mieć we własnym pojeździe, by wiedzieć, jak wygląda. Wystarczy, że widziałeś kilka teledysków do piosenek Snoop Dogga, gdzie widać amerykańskie podskakujące auta. Czy hydrauliczne zawieszenie to coś dla ciebie?

Pomysł za zmianę układu amortyzującego wstrząsy ze sprężynowego na hydropneumatyczne i hydrauliczne nie jest nowy. Sięga bowiem lat 40. ubiegłego wieku, czyli czasów tuż po II wojnie światowej. Zawieszenie hydrauliczne w autach osobowych nie zadomowiło się jednak na tyle, by stosowano je seryjnie. Jest jednak wciąż lubiane przez tunerów. Czy taka zmiana jest opłacalna i sensowna? Dowiedz się więcej o rodzajach hydraulicznego zawieszenia w aucie!

Hydrauliczne zawieszenie w pojazdach – budowa

Odpowiednikiem amortyzatorów są siłowniki hydrauliczne. Tłoczony jest do nich olej przy pomocy specjalnej pompy zębatej lub tłokowej. Ta z kolei napędzana jest siłą energii elektrycznej. Taka konstrukcja wymaga oczywiście wytrzymałych przewodów olejowych, które tłoczą płyn pod sporym ciśnieniem. Dodatkowo, nad zabezpieczeniem układu czuwają bloki zaworów i czujniki wysokości. Zawieszenie hydrauliczne jest w pewien sposób podobne do pneumatycznego. Różnią się w nich jednak media odpowiedzialne za odbieranie energii drgań.

Hydraulika w samochodzie – co daje w praktyce?

Jednym z głównych powodów wykorzystywania takiego systemu jest możliwość płynnej regulacji położenia nadwozia. Każdy z siłowników sterowany jest oddzielnie, co pozwala na uniesienie jednej ze stron pojazdu, a nawet tylko jednego narożnika. Samochody z zawieszeniem hydraulicznym mogą również wykonywać nagłe skoki. Jaki z tego wniosek? Hydraulika będzie dobra jest głównie do tuningu auta, które wyróżni się z tłumu.

Zawieszenie hydropneumatyczne a hydrauliczne – czy na pewno są tożsame?

Oczywiście, że nie. Konstrukcje hydrauliczne i hydropneumatyczne bazują na zupełnie innych rozwiązaniach, chociaż nazewnictwo mogłoby skłaniać do innego wniosku. Zawieszenie hydrauliczne:

  • korzysta z oleju;
  • jest raczej technologią tuningową, która nie zagościła w żadnym seryjnie produkowanym aucie. 
Zobacz też:
Jak sprawdzić amortyzatory bez wizyty na stacji diagnostycznej?

Natomiast rozwiązania hydropneumatyczne bazują na sprężonym azocie i syntetycznym płynie LDS. Co więcej, za prekursora tego zawieszenia uważa się markę Citroen i taki rodzaj zawieszenia można spotkać w modelach C4 i C5.

Jak działa zawieszenie hydropneumatyczne w samochodzie?

O ile w technologii hydraulicznej za unoszenie nadwozia odpowiada siłownik, o tyle w typie hydropneumatycznym najważniejszą rolę odgrywa część wypełniona azotem i płynem. Dzięki wzajemnemu ich oddziaływaniu pod wpływem nierówności na drodze podnosi się ciśnienie gazu i a wibracje przekazywane na zawieszenie samochodu zostają stłumione. To wpływa na zapewnienie niezwykle wysokiego komfortu jazdy nawet na bardzo podziurawionych drogach.

Zalety i wady zawieszenia hydraulicznego w samochodzie

Podstawową korzyścią, jakie daje zawieszenie hydrauliczne, jest możliwość dopasowania go do swoich oczekiwań. Kierowca w dowolnym momencie może podnieść lub obniżyć jedną stronę auta, konkretną oś lub jedno z kół. Może też zwiększyć prześwit całkowicie lub zrobić odwrotnie i kompletnie go zminimalizować. Jest tylko jeden problem – jeśli zestaw nie ma homologacji, nie będziesz mógł poruszać się autem po drogach publicznych. Poza tym, wszystkie części potrzebne do konwersji są raczej drogie.

Czy warto zainwestować w zawieszenie hydropneumatyczne?

Niwelowanie drgań przy pomocy azotu i płynu przekłada się na niesamowity komfort jazdy. Auto nie podskakuje na dołkach i zapewnia bardzo dobre wybieranie wszystkich dołków, kamieni i innych nierówności. Poza tym, nastawy zawieszenia można dostosować do prędkości, typu nawierzchni lub jej jakości. Technologia hydropneumatyczna pozwala też na ustawienie prześwitu na jednym poziomie bez względu na stopień obciążenia samochodu. Ma to znaczenie szczególnie podczas jazdy z zapełnionym bagażnikiem lub sporą grupą osób na pokładzie.

Wadliwy samochód z hydrauliką, czyli najczęstsze usterki w zawieszeniu hydraulicznym i hydropneumatycznym

W starszych modelach pojazdów czasem zdarzały się wycieki płynu hydraulicznego i oleju. Dlatego przed zakupem używanego auta bardzo dokładnie przyjrzyj się poszczególnym elementom zawieszenia. Pamiętaj też o tym, że zmiana oryginalnego układu na customowy spowoduje, że trudniej ci będzie znaleźć warsztat mogący naprawić ewentualne usterki. Chociaż praca zawieszenia hydraulicznego i hydropneumatycznego nie jest wielką tajemnicą, to awaria i jej usunięcie może cię słono kosztować.

Zobacz też:
Wymiana opon w samochodzie i motocyklu – kompendium

Zawieszenie hydrauliczne – cena kompletnych zestawów

Na rynku działa sporo firm, które oferują zestawy zawieszenia dostosowane do konkretnych aut. Ich ceny są jednak wysokie i zależą od:

  • marki;
  • rozbudowy zestawu;
  • konkretnej firmy. 

Spora część z nich to produkty amerykańskie, bo to w USA najczęściej stosuje się tego rodzaju zawieszenie w autach osobowych i pickupach. Ile kosztuje najprostsze hydrauliczne zawieszenie? Cena to około 4 tysiące złotych. Górna granica jest raczej trudna do sztywnego uchwycenia. Z pewnością najwięksi fanatycy lowriderów będą mogli wydać nawet 15-20 tysięcy na same części!

Jak sobie radzić z brakiem zamienników na rynku?

Układy hydrauliczne można naprawiać skutecznie. Zapomnij jednak o tym, że w dowolnym sklepie zamówisz części albo kupisz je na rynku wtórnym. Takie zestawy są mało popularne i jeśli ktoś się ich pozbywa, to raczej w całości. Co można na to zaradzić? Plus jest taki, że wszelkie przewody ciśnieniowe możesz dorobić niemal w dowolnym zakładzie zajmującym się zakuwaniem węży hydraulicznych i pneumatycznych. Regeneracja siłowników również jest możliwa. I będzie raczej jedyną rozsądną opcją, ze względu na koszty.

Dlaczego niektórzy decydują się na zawieszenie hydrauliczne? Chyba jedynym wyjaśnieniem jest chęć wyróżnienia swojego auta. To przyświeca sporej grupie osób tuningujących swoje samochody. Jednak smak oryginalności w tym wydaniu słono kosztuje. Co więcej, autem tak zmodyfikowanym nie możesz poruszać się po publicznych drogach. Za to na zlotach i wszelkich miejscach wyodrębnionych z ruchu drogowego będziesz mógł szpanować do woli. To, czy się zdecydujesz, pozostawiamy już twojej decyzji.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Zmienne fazy rozrządu to jeden ze sposobów na poprawienie osiągów silnika. Czym w zasadzie są? W jakich autach występują? Po czym je poznać? Sprawdź,...

Samochody

Poduszka powietrzna to jeden z niezbędnych elementów w aucie, który ma zapewnić bezpieczeństwo. Przeczytaj, jak działa, czy jest komfortowa dla pasażerów i kierowcy oraz...

Samochody

Awaryjne otwieranie samochodu to konieczność, jeśli zostawiłeś kluczyki wewnątrz, a nie masz zapasowego kompletu. Jak otworzyć zatrzaśnięty samochód? Sprawdź, w jaki sposób będziesz mógł...

Samochody

Common rail to system obecny w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Czym jest to rozwiązanie i jak wyróżnia się na tle wtryskiwaczy i pompowtryskiwaczy?...

Samochody

Crossover jest samochodem, który łączy w sobie cechy różnych aut. Może więc być zarówno pojazdem, który sprawdzi się w nieco trudniejszym terenie, jak i...

Samochody

Wymiana sprzęgła czeka każdego kierowcę. Jak każdy element samochodu, tak i ten ulega zużyciu, a czasem się psuje. Jak jednak rozpoznać, że samochód wymaga...

Wiadomości

Tesla zamierza jeszcze w tym roku udostępnić swoje punkty ładowania dla innych producentów aut. Pierwsze kroki zostały w tym kierunku poczynione w Norwegii. Plany...

Dokumenty

Wymiana prawa jazdy jest konieczna co jakiś czas. Będziesz musiał wyrobić nowy dokument, nawet jeśli ten dotychczasowy masz bezterminowo. Co ile lat trzeba wymieniać...

Ciekawostki

Stacja benzynowa to miejsce, które jako kierowca na pewno odwiedzasz regularnie. Czy jednak wiesz, jak działa? Ile jest stacji benzynowych w Polsce i co...

Samochody

Oldtimery to samochody, które nie mają sztywnej definicji. W ujęciu Kodeksu drogowego są to pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe lub umieszczone na liście przedmiotów muzealnych....

Zobacz także

Wiadomości

Wczoraj w Budzyniu doszło do wypadku samochodowego, w którym wzięły udział trzy pojazdy. Osobowy Opel zderzył się z ciężarówką, natomiast kierowca Forda wylądował w...

Wiadomości

Wczoraj w godzinach wieczornych policjanci z Dąbrowy Tarnowskiej ruszyli w pościg za kierowcą BMW, który przekroczył prędkość o 70 km/h i nie zatrzymał się...

Wiadomości

Tesla zamierza jeszcze w tym roku udostępnić swoje punkty ładowania dla innych producentów aut. Pierwsze kroki zostały w tym kierunku poczynione w Norwegii. Plany...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Samochody

Łańcuchy na koła są obowiązkiem w krajach o wyjątkowo intensywnie zaśnieżonych drogach. Co ciekawe, w Polsce również jest wymóg ich zakładania, ale nie na...

Wiadomości

Toyota nie zamierza promować Igrzysk Olimpijskich, które w najbliższy piątek rozpoczną się w Tokio. Japońska marka chce w ten sposób uniknąć powiązania z imprezą,...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Samochody

Oldtimery to samochody, które nie mają sztywnej definicji. W ujęciu Kodeksu drogowego są to pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe lub umieszczone na liście przedmiotów muzealnych....