Crossover czyli sztuka kompromisów

Nazwa crossover przetłumaczona z angielskiego na polski oznacza krzyżowanie się dwóch różnych rzeczy. Crossover to typ nadwozia, który krzyżuje SUV-a z innym rodzajem karoserii. Najczęściej jest to hatchback, nieco rzadziej kombi, coupe lub minivan. Zdarzają się również crossovery cabrio. Podniesiony prześwit SUV-a, połączony z jakimkolwiek innym  typem nadwozia, poprawia wygodę użytkowania samochodu w ruchu miejskim – przejazd przez ubytki w jezdni oraz wysokie krawężniki staje się dużo łatwiejszy.

By sprostać oczekiwaniom klientów, większość crossoverów jest projektowana tak, aby zachować maksymalne podobieństwo do SUV-a. Stąd bierze się najwięcej problemów z odróżnieniem od siebie tych dwóch rodzajów nadwozia. Występują jednak pewne różnice, różnice pomiędzy SUV-em a crossoverem, które mogą wskazać, z którym z nich mamy akurat do czynienia.

Crossover łączący SUV-a z hatchbakiem lub coupé wiąże się z ograniczeniem przestrzeni w środku w stosunku do pełnowymiarowego SUV-a. Bagażnik jest w tym przypadku wyraźnie krótszy. Przedział bagażowy jest również często pozbawiony szyb bocznych.

Crossovery będące skrzyżowaniem SUV-a z kombi lub minivanem mogą pochwalić się sporą przestrzenią, jednak czasem trzeba iść na ustępstwa względem kształtu i proporcji karoserii. Nastawiona na maksymalną ładowność sylwetka może zaburzać estetykę linii nadwozia w tylnej części pojazdu, przez co nie jest on tak atrakcyjny dla oka, jak klasyczny SUV z dużym bagażnikiem.

Gdy liczą się właściwości jezdne

Prawdziwego SUV-a można odróżnić od crossovera także po rodzaju napędu. Zaawansowany napęd na wszystkie koła jest w crossoverach rzadkością. Zazwyczaj wykorzystują one napęd na przednią oś, niektóre zaś system, który w określonych sytuacjach może dołączać tylne koła. Samochody w nadwoziu SUV oferują napęd AWD, który zapewnia im również możliwość sprawnego poruszania się po nawierzchniach nieutwardzonych.

Z uwagi na bardziej osobowy niż terenowy charakter, SUV-y są użytkowane poza asfaltem jedynie sporadycznie. Napęd AWD może ułatwić i uprzyjemnić wyjazd do lasu, nad jezioro czy w góry, jednak najczęściej kluczowym czynnikiem przemawiającym za wyborem SUV-a jest wzrost bezpieczeństwa. Moc przenoszona na cztery koła zapewnia wyższy poziom przyczepności na śliskiej nawierzchni i pozwala lepiej kontrolować samochód w warunkach zimowych.

Użytkowy czy sportowy?

Chociaż skrótowiec „SUV” rozwija się jako Sport Utility Vechicle (ang. Samochód sportowo-użytkowy) to zazwyczaj jedyną sportową cechą SUV-a jest mocny silnik. Nazwa ta, według filozofii większości producentów samochodów, ma odzwierciedlać aktywny tryb życia, który umożliwia SUV. Przestrzeń bagażowa pozwala zabrać ze sobą akcesoria sportowe, a napęd i zawieszenie umożliwiają sprawny dojazd szutrową drogą na łono natury, gdzie do woli można oddawać się różnym rodzajom aktywności.

Podwyższony prześwit ułatwia przejazd po nawierzchni gorszej jakości, ale negatywnie wpływa na zachowanie nadwozia podczas szybkiej jazdy po krętej asfaltowej drodze. Dlatego sportowe prowadzenie nie jest typowe dla SUV-ów.

Marka Jaguar postanowiła wykorzystać doświadczenie w konstruowaniu sportowych samochodów i potraktować literę „S” w nazwie „SUV” całkowicie dosłownie. Jaguar F-PACE jest dostępny nie tylko z silnikiem o dużej mocy. Samochód dysponuje również układem napędowym i zawieszeniem, które przekładają się na sportową jakość prowadzenia.

Podczas jazdy Jaguarem F-PACE na drodze asfaltowej większa część mocy trafia na tylne koła, co zapewnia charakterystykę zbliżoną do samochodów całkowicie tylnonapędowych. Dopiero gdy warunki drogowe pogorszą się lub przejdą w terenowe, system zmienia ustawienia napędu i zawieszenia w celu zwiększenia komfortu jazdy.

Jaguar F-PACE oferuje nadzwyczajną zwinność w ciasnych zakrętach dzięki systemowi Torque Vectoring by Braking. System przyhamowuje przednie i tylne koło po wewnętrznej stronie zakrętu podczas szybkiej jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu prędkości obrotowej kół zewnętrznych. Rezultatem jest znaczna redukcja zjawiska podsterowności, która przekłada się na wyraźnie odczuwalny wzrost pewności prowadzenia.

Właściwości jezdne Jaguara F-PACE łączą się oczywiście ze wszystkimi zaletami nowoczesnego SUV-a. Dodatkowe akcesoria takie jak bagażnik dachowy do transportu rowerów, czy wysuwane stopnie boczne ułatwią aktywne spędzanie czasu na łonie natury. Marka pamiętała o wszystkich aspektach związanych z użytkowaniem samochodu i ogrom rozwiązań technicznych dba nie tylko o doskonałe prowadzenie, ale również rozrywkę, bezpieczeństwo i wygodę użytkowania.

Archiwum: kwiecień 2022