Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

czynnik r134a
czynnik r134a

Samochody

Czynnik r134a to już przeszłość? Jaki gaz do klimatyzacji samochodowej wybrać?

Stosowany niegdyś czynnik r134a to już przeszłość. Gaz wykorzystywany obecnie nosi nazwę handlową HFO-1234yf i stosuje się go we wszystkich nowych autach. Co powinieneś o nim wiedzieć? Dlaczego doszło do tych zmian?

Klimatyzacja samochodowa to jeden z wynalazków, który wniósł wiele dobrego, jeśli chodzi o komfort jazdy. Wielu z kierowców nie wyobraża już sobie jazdy bez tego urządzenia. Jego działanie opiera się na obecności czynnika, dzięki któremu dochodzi do zmiany temperatury tłoczonego powietrza. Niegdyś był to czynnik r134a. Jakiego czynnika klimatyzacji do samochodu używa się teraz?

Czynnik klimatyzacji – dlaczego jest potrzebny?

Zasada działania systemu schładzania powietrza w aucie jest prosta. Za pomocą kompresora, skraplacza, osuszacza, rozprężacza i parownika, gaz obecny wewnątrz zostaje poddany sprężaniu i rozprężaniu ciśnienia. Dzięki temu wywołuje zmiany temperatury powietrza docierającego do kabiny. Logiczne jest, że czynnik do klimatyzacji jest w tym przypadku niezbędny do funkcjonowania całego systemu. Bez niego praca wszystkich podzespołów byłaby bezcelowa.

Czynnik chłodniczy r134a – dlaczego już się go nie stosuje? 

Do tej pory w układach klimatyzacji wykorzystywano czynnik chłodniczy r134a. Sytuacja jednak zmieniła się w momencie podjęcia decyzji o zmniejszeniu negatywnego wpływu motoryzacji na środowisko naturalne. Musisz wiedzieć, że nie tylko emisja spalin jest destrukcyjna dla przyrody, ale też wykorzystywane do schładzania środki chemiczne. Dlatego od 1 stycznia 2017 roku w pojazdach należy stosować czynniki o określonej liczbie GWP, która nie przekracza 150. Co można powiedzieć o tym wskaźniku?

Czym jest GWP?

Historia rozpoczęła się przeszło 20 lat temu w 1997 roku w japońskim mieście Kyoto. To właśnie tam badacze doszli do wniosku, że niezwłocznie należy ograniczyć emisję szkodliwych substancji do środowiska. W późniejszym czasie określono więc wskaźnik GWP (ang. Global Warming Potential), który charakteryzował szkodliwość wszystkich substancji na przyrodę. Im wyższa jego liczba znamionowa, tym bardziej destrukcyjny ma wpływ na otoczenie. W tamtych czasach stosowany gaz r134a okazał się zupełnie niezgodny z nowymi dyrektywami. Według nowego wskaźnika posiada liczbę GWP równą 1430! To całkowicie wykluczyło czynnik chłodniczy r134a ze stosowania w klimatyzacjach samochodowych. 

Zobacz też:
Jak poruszać się po Krakowie - samochodem czy komunikacją miejską?

Czym zastąpiono czynnik chłodniczy r134a?

Na pewien pomysł wpadł jeden z członków stowarzyszenia VDA (niem. Verband der Automobilindustrie). Wysnuł on śmiałą tezę, że świetnym rozwiązaniem będzie CO2, jako nowy czynnik klimatyzacji. Postulat ten początkowo został przyjęty z entuzjazmem, szczególnie że substancja ta jest wyznacznikiem powyższej normy GWP i cechuje się współczynnikiem 1. Jest też tania i łatwo dostępna. Temat jednak z czasem upadł na rzecz środka HFO-1234yf o liczbie GWP=4. 

Co odkryto tego czynnika do klimatyzacji?

Entuzjazm spowodowany niskim wpływem na środowisko wywoływanym przez nowy czynnik szybko opadł. Dlaczego? Powołano się na trzeźwiące badania laboratoryjne, które wskazują, że podczas spalania tej substancji wydziela się bardzo silnie toksyczny fluorowodór. Skutki jego działania na ludzki organizm są niezwykle drastyczne. W kontrolowanym badaniu polegającym na wywołaniu pożaru pojazdu czynnik klimatyzacji HFO-1234yf ulegał połączeniu z substancjami gaśniczymi. W konsekwencji wytwarzał się kwas fluorowodorowy. Ma on właściwości, które mogą bardzo mocno wpływać na tkanki ludzkie i spowodować ich poparzenie. Co więcej, sam czynnik skutecznie rozkłada aluminium, cynk i magnez. Dla człowieka jest więc niezwykle niebezpieczną substancją.

Skutki wycofania r134a

Nowa substancja do nabijania układów klimatyzacji w pojazdach jest rzeczywiście o wiele bardziej ekologiczna od gazu r134a. Na tym jednak zalety tego czynnika klimatyzacji się kończą. Dlaczego można tak powiedzieć? Przede wszystkim stary czynnik do klimatyzacji posiadał temperaturę samozapłonu na poziomie 770oC. Uznawany jest więc za niepalny. Natomiast obecnie wykorzystywany HFO-1234yf ulega zapłonowi w temperaturze 405oC, co czyni go środkiem niemal łatwopalnym. Nie trudno zgadnąć, jakie skutki może wywołać przy kolizji i powstaniu pożaru.

Cena r134a a cena nowszych czynników chłodniczych do klimatyzacji 

Cena czynnika do klimatyzacji ma dla wielu kierowców fundamentalne znaczenie. Ma być tanio, szybko i dobrze. Często te trzy czynniki nie występują ze sobą we wspólnej konfiguracji. I niestety, jeśli chodzi o czynnik klimatyzacji, jest podobnie. O ile dawniej cena czynnika r134a nie była wysoka, o tyle obecnie czynnik do klimatyzacji jest niemal 10-krotnie droższy! To oczywiście odbija się na końcowych cenach. Niektórzy kierowcy nie są w stanie zrozumieć faktu, że za tę samą czynność, którą wykonywali jeszcze kilka lat temu, mają płacić o wiele więcej.

Zobacz też:
Rzędowy silnik BMW M54 – dlaczego M54B22, M54B25 i M54B30 uznawane są za najlepsze benzyniaki z rzędową „szóstką”?

Z czego wynika droższa cena czynnika do klimatyzacji?

Wpływ na wzrost cen czynnika klimatyzacji ma na przykład fakt, że warsztaty zmuszone są zmienić swoje wyposażenie. A to oczywiście kosztuje. Jaki jest tego efekt? Autoryzowany serwis za nabijanie klimatyzacji będzie oczekiwał kwoty z przedziału 600-800 zł. 

Czy da się jeszcze nabić gaz r134a?

To kwestia, która mocno dotyka branżę motoryzacyjną. Istnieje nielegalny handel czynnikiem r134a. Szacuje się, że w wielu warsztatach nadal jest wykorzystywany, bo po polskich drogach jeździ mnóstwo pojazdów, których układy klimatyzacji nie są przystosowane do nowej substancji HFO-1234yf. Co więcej, często stary czynnik do klimatyzacji pochodzi z nielegalnych źródeł, pozbawionych atestów i certyfikatów, co stwarza kolejne ryzyko stosowanie w swoim aucie produktów o niewiadomym pochodzeniu.

Jaki gaz do klimatyzacji samochodowej wybrać?

Sytuacja zdaje się być patowa. Z jednej strony serwis i nabijanie układu nowym gazem to koszt kilkuset złotych. Z drugiej natomiast nielegalnie sprowadzany czynnik klimatyzacji niewiadomego pochodzenia. Co możesz w tej sytuacji zrobić? Jeżeli posiadasz nowe auto i cały układ chłodzenia powietrza jest szczelny, to powinieneś się cieszyć. Nie grozi ci spory wydatek na uzupełnianie systemu, a jedynie serwis. Gaz r134a nie umożliwia już legalnego zasilania klimatyzacji, jednak pozostaje ciekawa alternatywa, a jest nią dwutlenek węgla. 

Tani i ekologiczny czynnik do klimatyzacji, czyli R774

Substancja o oznaczeniu R774 (taki znak ma CO2) jest przede wszystkim tanim i ekologicznym czynnikiem klimatyzacji. Początkowo był on zresztą brany pod uwagę w badaniach. Oczywiście wyposażenie warsztatu w urządzenie tego typu kosztuje nieraz dziesiątki tysięcy złotych, jednak pozwala na drastyczne obniżenie kosztów nabijania i serwisu klimatyzacji. Koszt zaadaptowania układu do R774 nie powinien przekraczać 500 zł, co jest oczywiście kwota jednorazową w porównaniu do regularnych serwisów.

Ekologiczny gaz do klimatyzacji samochodowej, czyli propan

Na inny pomysł wpadli Australijczycy, którzy do zasilania klimatyzacji używają propanu. Jest to gaz ekologiczny, jednak podobnie jak HFO-1234yf łatwopalny. Co więcej, klimatyzacja nie wymaga żadnych przeróbek, by pracować z propanem. Ma jednak nad nim tę przewagę, że jest nietoksyczny i nie powoduje takich ekstremalnych zmian w chwili ulotnienia się czy wybuchu. 

Zobacz też:
Najlepszy samochód terenowy – szukamy niezawodnego modelu

Tanie przeglądy klimatyzacji i napełnianie jej gazem r134a odeszły w zapomnienie (przynajmniej oficjalnie). Teraz pozostaje jedynie czekać na kolejne rozwiązanie, które zmieni dotychczasowe dyrektywy i pokaże następny kierunek dla branży motoryzacyjnej. Jako konsument możesz zastanawiać się nad alternatywami lub przestawić się na stary sprawdzony sposób, tj. uchylanie szyb.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Kamil

    22 kwietnia 2021 at 22:35

    Mega jestem Wam wdzięczny za publikowanie takich artykułów. Strasznie się cieszę, że w tych czasach dostęp do wiedzy jest tak łatwy. To naprawdę niesamowite i za to właśnie kocham czasy, w których żyjemy!

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...