Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

jaki olej do silnika
jaki olej do silnika

Eksploatacja

Jak dobrać olej do silnika benzynowego i do diesla? Radzimy, jak wybrać najlepszy olej silnikowy!

Kluczową rolę w zapewnianiu żywotności silnika oraz bezawaryjnej pracy jednostki napędowej w pojazdach odgrywa olej silnikowy. Jeśli zastanawiasz się, jak dobrać olej do silnika swojego samochodu, najlepiej zwróć uwagę na wskazówki producenta pojazdu, jakie znajdziesz w instrukcji obsługi. Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jaki olej do silnika benzynowego i do diesla, będzie najlepszy!

Jakie znaczenie ma dobry olej silnikowy?

Silnik samochodu składa się z wielu elementów, które współpracując ze sobą, napędzają koła pojazdu. Dzięki temu możesz się nim poruszać w pożądany sposób. Zwróć uwagę na fakt, że w swojej konstrukcji jednostka napędowa ma wiele elementów ciernych, stale pracujących względem siebie. Dla zapewnienia im bezkolizyjnej pracy, ważne jest, by miały odpowiednie smarowania. I właśnie za to odpowiada olej silnikowy! Po umieszczeniu w misce olejowej, jest on wprawiony w obieg i tworzy na ruchomych powierzchniach w silniku, tzw. film smarujący. Brak oleju powoduje, że silnik nie jest w stanie pracować przez dłuższy czas i prowadzi to do jego zatarcia.

Ponadto, olej silnikowy:

  • pochłania ciepło, czyli schładza silnik, a zwłaszcza pochłania ciepło generowane podczas pracy tłoków;
  • rozprasza i pochłania osady, jakie z czasem pojawiają się w jednostce napędowej.

Możesz przedłużyć żywotność silnika, ale musisz pamiętać, by okresowo sprawdzać poziom oleju silnikowego, dolewać go, jeśli jest go zbyt mało, a w odpowiednich odstępach czasu wymieniać. Sprawdź, jak dobrać olej do silnika, by auto pracowało bezproblemowo.

Jak dobrać olej silnikowy do swojego pojazdu – mineralny czy syntetyczny?

Zastanawiasz się, jaki olej do silnika diesla, a jaki olej do silnika benzynowego będzie najlepszy? W obu przypadkach dobrym wyborem będzie zakup produktu zalecanego po prostu przez producenta pojazdu. Wskazówki co do typu smaru znajdują się w książce serwisowej czy w instrukcji obsługi. Zmiana na własną rękę specyfikacji oleju silnikowego nie jest dobrym pomysłem.

Zobacz też:
System auto hold – zapomnij o zaciąganiu hamulca podczas postoju!

Rodzaje olejów do silnika

W sprzedaży są głównie trzy rodzaje olejów silnikowych: 

  • mineralny;
  • syntetyczny;
  • półsyntetyczny. 

Olej do silnika mineralny ma zastosowanie właściwie wyłącznie w samochodach starszej generacji. Sprawdzi się w przypadku pojazdów zabytkowych, którym zanieczyszczenia w formie nagaru osadzającego się na elementach silnika już nie zaszkodzą.

Od wielu lat polecane są oleje silnikowe syntetyczne, spełniające najwyższe normy jakościowe. Dzięki nim nie będziesz mieć większych problemów z rozruchem auta w niskiej temperaturze. Takie oleje do silnika pracują wydajnie i skutecznie chłodzą silnik, a przy tym dobrze rozpraszają zanieczyszczenia.

Pomimo takiej charakterystyki w autach zabytkowych, gdzie stosowany był od początku olej mineralny, nie powinno się wykorzystywać oleju syntetycznego, ponieważ może on wypłukać osady i rozszczelnić silnik, prowadząc nawet do jego zatarcia.

Popularne są też oleje półsyntetyczne do silnika, które mają cechy produktów mineralnych i syntetycznych. Jednocześnie mają one uniwersalne zastosowanie.

Jaki olej silnikowy wybrać według oznakowania?

Jako właściciel powinieneś respektować wskazówki producenta dotyczące wymiany oleju silnikowego i jego właściwości. To ważne dla zachowania ciągłości działania silnika bez awarii. Jeśli chcesz wiedzieć, jaki olej silnikowy wybrać dla swojego auta, zwróć uwagę na jego cechy charakterystyczne i oznaczenie, które musi znaleźć się na opakowaniu produktu. Jednym z najważniejszych właściwości oleju silnikowego jest jego lepkość.

Zasadniczo ty, jako kierowca, powinieneś wiedzieć, że olej cechujący się wyższą lepkością jest gęstszy, a niższą jest bardziej wodnisty. Lepkość ma wpływ na to, w jakim zakresie chroni on najważniejsze elementy silnika pojazdu. Wiedz też, że lepkość czyli gęstość oleju zmienia się pod wpływem temperatury. Im jest ona wyższa tym olej traci swoją lepkość i staje się bardziej wodnisty. Olej nabiera większej gęstości gdy temperatura spada. Każdy olej silnikowy może być klasyfikowany w innej klasie gęstości. Dlatego inaczej będzie się zachowywać w odmiennych temperaturach.

Zobacz też:
Kolektor dolotowy – jak odpowiednio zadbać o kolektor silnika w aucie?

Na opakowaniu oleju silnikowego producent umieszcza informacje o tym, jak olej silnikowy będzie zachowywał się w czasie zimy. Dowiesz się, jak działa podczas postoju w nocy, gdy temperatura spada poniżej zera, a jak podczas pracy silnika w minusowych temperaturach.

5w40, 10w40, czyli klasy lepkościowe oleju do silnika

Klasa lepkościowa podawana jest na każdym opakowaniu oleju do silnika i z reguły składa się z dwóch liczb i litery W. Klasa lepkości oleju opisywana jest standardowo kodem cyfrowo- literowym i wskazuje, jak produkt będzie reagował na spadek temperatury na zewnątrz i jak będzie pracować podczas normalnej, standardowej jazdy samochodem, kiedy silnik będzie już rozgrzany. Wiedz, że liczba umieszczona przed literą “W” ( od winter – zima) wskazuje na zimowe właściwości produktu. Druga zaś opisuje lepkość oleju w warunkach letnich. Na przykład może wyglądać w ten sposób: 5W-40, 10W-40, 15W-40, 5W-30 itp. Czytaj dalej, by dowiedzieć się,, co takie symbole oznaczają. 

10W40 czy 5W-40 – jaki olej do silnika będzie lepszy?

Ważne jest prawidłowe zinterpretowanie tego oznaczenia i dobranie oleju do typu silnika. Są jednostki wymagające oleju o większej gęstości, a inne lepiej pracują z olejem wodnistym. Ważne jest dobranie właściwego produktu o odpowiedniej lepkości, która zapewni bezawaryjną pracę nawet w minusowych temperaturach na zewnątrz. W plusowych, jakie zwykle panują wiosna, latem czy jesienią, właściwie każdy olej zapewni silnikowi i jego elementom odpowiednie smarowanie. Inaczej jest w przypadku pracy auta na mrozie. Pierwsza liczba z oznaczenia oleju silnikowego określa minimalną temperaturę, w której umożliwi on w ogóle uruchomienie silnika. 

Przy wyborze najlepszego oleju silnikowego możesz przyjąć, że im niższa cyfra przy literze W, tym niższą będzie dopuszczalna temperatura, w której olej zachowuje swoją płynność. Nie jest to równoznaczne z zachowaniem przez ten produkt odpowiednich właściwości smarujących.

Zobacz też:
Czujnik deszczu szyby czołowej – jak działa?

Oleje o niższej lepkości zimowej są generalnie lepsze dla silnika niż rozwiązania odznaczające się dużą lepkością. Tak zresztą jest nie tylko zimą. Stojąc przed wyborem, który olej silnikowy będzie odpowiedni dla mojego auta, zawsze miej na uwadze wskazówki producenta. Wiedz też, że 5W-40, 15W-40 lub choćby 10W-40 właściwie będą miały podobną lepkość w temperaturze około 100 stopni Celsjusza, jaka panuje w silniku podczas normalnej pracy. Gęstość oleju nabiera na znaczeniu, gdy zostawisz auto na noc na mrozie, a rano będziesz chciał odpalić pojazd. Olej w takich warunkach termicznych naturalnie zgęstnieje. Podczas rozruchu produkt o niższej lepkości zimowej wówczas szybciej zacznie działać i tym samym zmniejszy zużycie silnika, na czym w istocie powinno ci najbardziej zależeć.

Jaki olej do diesla, a jaki do silnika benzynowego?

Olej do diesla, czyli silnika napędzanego ropą powinien być inny niż olejdo silnika benzynowego. Jaki olej do diesla sprawdzi się najlepiej? W tym przypadku ważna jest nie tylko klasa lepkości, ale i klasa jakościowa – ACEA. Oznaczenie to ma postać ciągu znaków: A3/B3/C3. W pierwszej kolejności sprawdzasz właściwą do swojego auta lepkość, np. olej 5w40. Do jakich silników jest on przeznaczony, możesz przeczytać w instrukcji pojazdu. Poza tym musisz sprawdzić jakość oleju według ACEA, co również powinno być wskazane w tym samym dokumencie. Litera A zarezerwowana jest dla olejów przeznaczonych do samochodów benzynowych, B – dla aut typu diesel, a C dla silników diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych.

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Producenci pojazdów zalecają, z jaką częstotliwością należy wymieniać olej silnikowy. Od chwili pojawienia się na rynku tzw. olejów typu long life, o przedłużonej trwałości, częstotliwość wymiany jeszcze się wydłużyła. Producenci zapewniają, że ich smary zachowują swoje właściwości do 30 tys. km, co oznacza, że wymiana odbywać się powinna po przejechaniu takiego dystansu.

Zobacz też:
Kontrolki w samochodzie – co właściwie oznaczają?

Jeśli jednak zależy ci na tym, żeby twój silnik pracował w optymalnych warunkach, najbezpieczniej będzie wymieniać olej silnikowy po przejechaniu około 10-12 tys. km, czyli co najmniej raz w roku.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Sprawdź także

Eksploatacja

Jeśli masz auto z automatyczną skrzynią biegów i elektromechanicznym hamulcem postojowym, bardzo prawdopodobne jest, że masz również system auto hold. Powoduje on samoistne zaciąganie...

Eksploatacja

Osoby, które chcą nadać swojemu autu więcej sportowego zacięcia, często decydują się na modyfikacje pojazdu. Wiele z tych zmian obliczonych jest na uzyskanie określonego...

Eksploatacja

Jak wskazuje nazwa, moduł komfortu odpowiada za uprzyjemnienie podróży kierowcy i pasażerom. W obecnie produkowanych pojazdach jest normą i steruje wieloma urządzeniami elektronicznymi, które...

Eksploatacja

Auta wyposażone w jednostki spalinowe mają kolektor dolotowy. Nazywa się go również kolektorem ssącym, ponieważ odpowiada za dostarczenie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do komory...

Bezpieczeństwo

Większość oznaczeń pojawiających się na ekranie pulpitu w samochodzie jest łatwa do rozpoznania. Zielone lampki są typowo informacyjne, a należą do nich chociażby wskazania...

Eksploatacja

Przekazywanie energii z silnika na koła to jedno z zadań układu tłokowo-korbowego. Jest on zbudowany z wielu części, a jednym z nich jest korbowód....

Eksploatacja

Czy jesteś w gronie tych osób, które uważają, że im większa liczba oktanowa, tym lepiej? najczęściej spotkasz się z dwoma liczbami oktanowymi: 95 i...

Eksploatacja

„Zima zaskoczyła kierowców”. Oklepane i (niestety) nadal mające potwierdzenie w rzeczywistości stwierdzenie jest przytaczane w sieci i w programach informacyjnych za każdym razem, gdy...

Eksploatacja

Kierowcy i piesi są zobowiązani stosować się do oznaczeń widocznych na drogach, parkingach, chodnikach czy występujących w innych miejscach ruchu publicznego. O ograniczeniach i...

Eksploatacja

Kierowca zazwyczaj orientuje się, że geometria kół nie jest prawidłowa, gdy auto nie reaguje zgodnie z jego poleceniami. Jeśli właśnie taki problem masz w...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Wiedza

Deska rozdzielcza samochodu jest elementem pojazdu, na którym znajdują się zegary czy liczniki pozwalające na kontrolowanie prędkości jazdy i liczby obrotów silnika na minutę....

Bezpieczeństwo

Podróżowanie z dzieckiem samochodem to niewątpliwie stresowa sytuacja dla każdego rodzica. Bezpieczeństwo pociechy jest bowiem najważniejsze. Na drodze może wydarzyć się wszystko, począwszy od...

Porady

Zarejestrowanie pojazdu to obowiązek każdego nabywcy auta. Bez względu na to, czy samochód jest całkiem nowy – z salonu, sprowadzony z zagranicy czy odkupiony...

Wiedza

Standardem wyposażenia w pojazdach produkowanych przed laty było wspomaganie kierownicy. Z czasem pojawił się również ABS, czyli system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas...

Porady

Bez względu na to, czy sprzedaż samochodu związana jest z chęcią zakupienia nowego, czy kłopotami finansowymi, oznacza konieczność przygotowania solidnego planu działania. Z naszego...

Prawo

O szkodzie całkowitej można usłyszeć z ust pracownika pomocy drogowej, rzeczoznawcy i likwidatora z firmy ubezpieczeniowej czy serwisanta. Właściciel samochodu po poznaniu takiej diagnozy...

Porady

Podczas zakupu nowego samochodu z pewnością zwracasz uwagę nie tylko na jego możliwości, ale także wygląd i funkcjonalność. A na nie w dużej mierze...