Świeca zapłonowa zamontowana jest na głowicy cylindra. Dzięki prądowymi wysokiego napięcia, które jest generowane w cewce zapłonowej, świeca wytwarza wyładowanie, przez co może dojść do zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Wybuch wymusza ruch tłoka, który następnie jest przekazywany przez korbowód na wał korbowy i dalej do układu przeniesienia napędu. Bez świecy zapłonowej motocykl nie jest w stanie ruszyć.

Rodzaje motocyklowych świec zapłonowych

Świece można podzielić ze względu na wartość cieplną:

  • Od 2 do 6 V. Te świece są odpowiednie, jeśli silnik nie jest narażony na duże obciążenia. Idealne do motocykli, które są głównie użytkowane w okresie zimowym i do krótkich wycieczek.
  • Od 7 do 11 V. Te świece są w stanie znosić większe obciążenia. Idealne do motocykli, które są użytkowane głównie w okresie letnim, do długich wycieczek i do szybkiej jazdy.

Zwróć uwagę na tworzywo, z jakiego została wykonana świeca. Świece mogą być:

  • Niklowe. Najtańsze, wytrzymują 15 000 – 30 000 km.
  • Miedziane. Są popularne wśród kierowców ze względu na atrakcyjne ceny. Ich żywotność wynosi 20 000 – 30 000 km.
  • Irydowe. Cechują się trwałością i dobrze pracują przy każdym obciążeniu. Wytrzymują około 60 000 – 70 000 km.
  • Platynowe. Są w stanie znieść wpływ wyładowań elektrycznych. Wytrzymują około 60 000 – 70 000 km.
  • Pozłacane. Najdroższy rodzaj, głównie montowane są w motorach wyścigowych. Ich żywotność wynosi aż 80 000 – 100 000 km.

Które świece są najlepsze?

Najlepsze świece to takie, które są kompatybilne z zaleceniami i instrukcją producenta. Dobrze dobrana świeca ma pozytywny wpływ na spalanie, emisje spalin, moc silnika oraz odpowiednią pracę motoru, więc przed zakupem koniecznie zapoznaj się z książką serwisową swojego jednośladu.

Objawy i przyczyny awarii świec zapłonowych

Najbardziej naturalną przyczyną jest zużycie eksploatacyjne. Powoduje ono problemy przy odpalaniu silnika, kiedy na zewnątrz jest zimno i mokro. Kierowca może też zauważyć zwiększone spalanie paliwa. Kolejną przyczyną jest zaniedbanie uszczelniaczy zaworowych, przez co może dojść do zalania olejem. Powoduje to problemy z rozruchem oraz nierównomierną pracę silnika. Zbyt mały izolator prowadzi do powstawania osadów węglowych na elektrodach. To też skutkuje problemami z uruchomieniem i nierówną pracą silnika. Zwróć też uwagę na takie oznaki zużycia:

  • Nierówna praca na biegu jałowym,
  • Szarpanie podczas jazdy oraz ruszania,
  • Trudności z uruchomieniem silnika (zwłaszcza na zimno),
  • Zwiększone dymienie z tłumika, dym ma kolor czarny lub siwy.

Jeśli masz wątpliwości co do stanu świec zapłonowych, możesz je wykręcić i sprawdzić. Sprawna świeca zapłonowa ma białą lub biało-żółtą barwę izolatora. Nie ma też nalotów sadzy, osadów, tłustego osadu i innych zanieczyszczeń w okolicy elektrod. UWAGA! Jeśli raz odkręcisz świecę, nie wolno wkręcać jej z powrotem. Może dojść do odkształcenia podkładki uszczelniającej, która ma dociskać świecę w gnieździe; świeca będzie miała też gorsze uszczelnienie na gwincie, czyli będzie gorzej odprowadzać ciepło. Wkręcenie drugi raz tej samej świecy zwiększa ryzyko odkręcenia świecy, co może doprowadzić do jej uszkodzenia i kosztownej awarii głowicy silnika.

Jak krok po kroku samodzielnie wymienić świece zapłonowe w motocyklu

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac pamiętaj, że zapłon MUSI być wyłączony, a świece należy wykręcać wyłącznie na ZIMNYM silniku. Unikniesz poparzeń oraz blokowaniu się świec. Pamiętaj też, że świece wymienia się kompletami.

Warto też zapoznać się z książką serwisową / instrukcją obsługi motocykla, jeśli taką masz. W niej zawarte są informacje, jak najprościej dotrzeć do świec zapłonowych. W zależności od modelu motocykla konieczny może być demontaż owiewki, chłodnicy bądź innych części. 

  1. Zdejmij fajki lub odkręć elementy mocujące cewkofajek. Zwróć uwagę, która świeca jest obsługiwana przez konkretną fajkę, ponieważ pomyłka może przyczynić się do uszkodzeń lub problemy z uruchomieniem silnika. Znajdź schemat połączeń, zrób zdjęcie lub opisz przewody taśmą samoprzylepną.
  2. Oczyść świecę z różnych zanieczyszczeń. Bardzo pomocne jest sprężone powietrze.
  3. Wykręć świecę. Upewnij się, czy została zdemontowana wraz z podkładką.
  4. Usuń zanieczyszczenia wokół otworu montażowego świecy.
  5. Wkręć nową świecę. Zacznij ręcznie, aby upewnić się, że świeca dobrze weszła w gwint. Dokręć świecę ręcznie, do oporu.
  6. Ustaw odpowiedni moment dla klucza dynamometrycznego, załóż klucz na nasadkę i dociągnij odpowiednim momentem.
  7. Po zamontowaniu świec załóż fajki i skręć motocykl.

Uwaga!

Uważaj, aby dobrze wkręcić świecę. Jeśli za mocno wkręcisz świecę, może dojść do przegrzania, uszkodzenia silnika, świecy i gwintu. Za słabe dociągnięcie też szkodzi — mowa o przegrzaniu, utracie kompresji, uszkodzeniu gwintu oraz uszkodzeniu / pęknięciu izolatora.

Powyższe informacje pochodzą z:

https://moto.autodoc.pl/czesci/motocykl-zwieca-zaplonowa-43192

Instrukcje wymiany świecy zostały zaczerpnięte z:

https://motogen.pl/zrob-to-sam-wymiana-swiecy-zaplonowej/

Archiwum: kwiecień 2022