Świeca zapłonowa zamontowana jest na głowicy cylindra. Dzięki prądowymi wysokiego napięcia, które jest generowane w cewce zapłonowej, świeca wytwarza wyładowanie, przez co może dojść do zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Wybuch wymusza ruch tłoka, który następnie jest przekazywany przez korbowód na wał korbowy i dalej do układu przeniesienia napędu. Bez świecy zapłonowej motocykl nie jest w stanie ruszyć.
Rodzaje motocyklowych świec zapłonowych
Świece można podzielić ze względu na wartość cieplną:
- Od 2 do 6 V. Te świece są odpowiednie, jeśli silnik nie jest narażony na duże obciążenia. Idealne do motocykli, które są głównie użytkowane w okresie zimowym i do krótkich wycieczek.
- Od 7 do 11 V. Te świece są w stanie znosić większe obciążenia. Idealne do motocykli, które są użytkowane głównie w okresie letnim, do długich wycieczek i do szybkiej jazdy.
Zwróć uwagę na tworzywo, z jakiego została wykonana świeca. Świece mogą być:
- Niklowe. Najtańsze, wytrzymują 15 000 – 30 000 km.
- Miedziane. Są popularne wśród kierowców ze względu na atrakcyjne ceny. Ich żywotność wynosi 20 000 – 30 000 km.
- Irydowe. Cechują się trwałością i dobrze pracują przy każdym obciążeniu. Wytrzymują około 60 000 – 70 000 km.
- Platynowe. Są w stanie znieść wpływ wyładowań elektrycznych. Wytrzymują około 60 000 – 70 000 km.
- Pozłacane. Najdroższy rodzaj, głównie montowane są w motorach wyścigowych. Ich żywotność wynosi aż 80 000 – 100 000 km.
Które świece są najlepsze?
Najlepsze świece to takie, które są kompatybilne z zaleceniami i instrukcją producenta. Dobrze dobrana świeca ma pozytywny wpływ na spalanie, emisje spalin, moc silnika oraz odpowiednią pracę motoru, więc przed zakupem koniecznie zapoznaj się z książką serwisową swojego jednośladu.
Objawy i przyczyny awarii świec zapłonowych
Najbardziej naturalną przyczyną jest zużycie eksploatacyjne. Powoduje ono problemy przy odpalaniu silnika, kiedy na zewnątrz jest zimno i mokro. Kierowca może też zauważyć zwiększone spalanie paliwa. Kolejną przyczyną jest zaniedbanie uszczelniaczy zaworowych, przez co może dojść do zalania olejem. Powoduje to problemy z rozruchem oraz nierównomierną pracę silnika. Zbyt mały izolator prowadzi do powstawania osadów węglowych na elektrodach. To też skutkuje problemami z uruchomieniem i nierówną pracą silnika. Zwróć też uwagę na takie oznaki zużycia:
- Nierówna praca na biegu jałowym,
- Szarpanie podczas jazdy oraz ruszania,
- Trudności z uruchomieniem silnika (zwłaszcza na zimno),
- Zwiększone dymienie z tłumika, dym ma kolor czarny lub siwy.
Jeśli masz wątpliwości co do stanu świec zapłonowych, możesz je wykręcić i sprawdzić. Sprawna świeca zapłonowa ma białą lub biało-żółtą barwę izolatora. Nie ma też nalotów sadzy, osadów, tłustego osadu i innych zanieczyszczeń w okolicy elektrod. UWAGA! Jeśli raz odkręcisz świecę, nie wolno wkręcać jej z powrotem. Może dojść do odkształcenia podkładki uszczelniającej, która ma dociskać świecę w gnieździe; świeca będzie miała też gorsze uszczelnienie na gwincie, czyli będzie gorzej odprowadzać ciepło. Wkręcenie drugi raz tej samej świecy zwiększa ryzyko odkręcenia świecy, co może doprowadzić do jej uszkodzenia i kosztownej awarii głowicy silnika.
Jak krok po kroku samodzielnie wymienić świece zapłonowe w motocyklu
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac pamiętaj, że zapłon MUSI być wyłączony, a świece należy wykręcać wyłącznie na ZIMNYM silniku. Unikniesz poparzeń oraz blokowaniu się świec. Pamiętaj też, że świece wymienia się kompletami.
Warto też zapoznać się z książką serwisową / instrukcją obsługi motocykla, jeśli taką masz. W niej zawarte są informacje, jak najprościej dotrzeć do świec zapłonowych. W zależności od modelu motocykla konieczny może być demontaż owiewki, chłodnicy bądź innych części.
- Zdejmij fajki lub odkręć elementy mocujące cewkofajek. Zwróć uwagę, która świeca jest obsługiwana przez konkretną fajkę, ponieważ pomyłka może przyczynić się do uszkodzeń lub problemy z uruchomieniem silnika. Znajdź schemat połączeń, zrób zdjęcie lub opisz przewody taśmą samoprzylepną.
- Oczyść świecę z różnych zanieczyszczeń. Bardzo pomocne jest sprężone powietrze.
- Wykręć świecę. Upewnij się, czy została zdemontowana wraz z podkładką.
- Usuń zanieczyszczenia wokół otworu montażowego świecy.
- Wkręć nową świecę. Zacznij ręcznie, aby upewnić się, że świeca dobrze weszła w gwint. Dokręć świecę ręcznie, do oporu.
- Ustaw odpowiedni moment dla klucza dynamometrycznego, załóż klucz na nasadkę i dociągnij odpowiednim momentem.
- Po zamontowaniu świec załóż fajki i skręć motocykl.
Uwaga!
Uważaj, aby dobrze wkręcić świecę. Jeśli za mocno wkręcisz świecę, może dojść do przegrzania, uszkodzenia silnika, świecy i gwintu. Za słabe dociągnięcie też szkodzi — mowa o przegrzaniu, utracie kompresji, uszkodzeniu gwintu oraz uszkodzeniu / pęknięciu izolatora.
Powyższe informacje pochodzą z:
https://moto.autodoc.pl/czesci/motocykl-zwieca-zaplonowa-43192
Instrukcje wymiany świecy zostały zaczerpnięte z:
https://motogen.pl/zrob-to-sam-wymiana-swiecy-zaplonowej/