Filtr DPF i katalizator spełniają podobną rolę w samochodzie – oczyszczają spaliny ze szkodliwych substancji. Dowiedz się co je odróżnia i jak wyglada regeneracja filtrów DPF i katalizatorów.

Więcej informacji tutaj: https://turbokrymar.pl/artykuly/

Filtr DPF – co to jest?

Filtr cząstek stałych, czyli filtr DPF jest urządzeniem umiejscowionym w układzie wydechowym samochodu. Zbudowany jest on z ceramicznego wkładu i obudowy, która jest odporna na wysokie temperatury.  Wkład ma za zadanie filtrowanie spalin, które uchodzą z pojazdu, a obudowa chroni filtr przed uszkodzeniami mechanicznymi.

Czym jest katalizator?

Konwerter katalityczny, nazywany katalizatorem samochodowym to element układu wydechowego, który zmniejsza ilość szkodliwych związków w spalinach. Istnieją normy dotyczące czystości spalin, które każde auto musi spełnić. Z tego powodu katalizatory obecnie montowane są w każdym samochodzie.

Filtr DPF a katalizator – porównanie

Obie te części spełniają podobną rolę – oczyszczanie spalin. Mogą mieć zbliżoną budowę, jednak są zupełnie innymi urządzeniami, spełniającymi inne funkcje i jedno nie zastępuje drugiego. Oczywiście do podobieństw można dodać jeszcze fakt, że szybko się zużywają i będzie musiała zostać wykonana regeneracja katalizatorów i filtrów DPF. Elementy te działają na zupełnie innych zasadach.

Jak działa filtr DPF?

Filtr DPF oczyszcza spaliny z cząstek sadzy oraz popiołu. Posiada nieskomplikowaną budowę, zbliżoną do tłumika środkowego. Co jakiś czas następuje samoczynne oczyszczanie przez wypalanie. Posiada kanaliki z porowatymi ściankami, które ułożone są równolegle względem siebie. Niektóre z nich są zaślepione na wlocie, pozostałe zaś na wylocie. Naprzemiennie ułożenie kanalików tworzy swojego rodzaju siatkę. Podczas spalania mieszanki paliwowej wkład ceramiczny rozgrzewany jest do wysokiej temperatury, która sięga kilkuset stopni Celsjusza, co powoduje wypalenie drobinek sadzy.  Pory na ściankach kanalików zatrzymują cząstki sadzy w filtrze, po czym są one dopalane w procesie, który inicjuje elektroniczny moduł kontrolny. Jeżeli ten proces nie będzie przebiegać właściwie, dojdzie do zatkania filtra, który przestanie działać prawidłowo. Uszkodzenie filtra mogą przyśpieszyć również inne czynniki, takie jak: paliwo niskiej jakości, zła kondycja silnika czy zły stan turbiny. Jeżeli na co dzień nie pokonujemy dużych odległości i jeździmy sporo po mieście, warto raz na jakiś czas wybrać się na dłuższą przejażdżkę – najlepiej na trasie, gdzie można rozwinąć większe prędkości. Dzięki temu można wesprzeć prawidłowe działanie filtra DPF.

Jak działa katalizator?

Katalizatory mają prostą budowę w kształcie walca i mogą przypominać tłumik. Zbudowane są z ceramicznego lun metalowego wkładu i obudowy ze stali nierdzewnej. Wkład stanowi serce katalizatora. Jego budowa przypomina plaster miodu, a każda komórka pokryta jest warstwą metalu szlachetnego, który ma za zadanie zobojętnienie szkodliwych substancji, które znajdują się w spalinach. Dzięki temu, do środowiska przedostają się tylko związki, które mu nie szkodzą. Do prawidłowego działania katalizatora, niezbędne jest doprowadzenie go do odpowiedniej temperatury, która wynosi od 400 do 800 stopni Celsjusza.

Regeneracja filtrów DPF

Regeneracja filtrów DPF jest procesem, dzięki któremu unikamy kosztownej wymiany filtra na nowy. Istnieje kilka metod regeneracji, jedną z nich jest czyszczenie ultradźwiękowe. Niesie ona jednak za sobą pewne ryzyko, ponieważ może doprowadzić do pokruszenia się wkładu ceramicznego.

Bezpiecznym rozwiązaniem jest system hydrodynamicznego czyszczenia. Filtr jest demontowany, sprawdzany jest jego stan, po czym następuje kąpiel w gorącej wodzie z dodatkiem środka zmiękczającego. Ostatnim etapem jest umieszczenie filtra w maszynie, która wybija z kanalików popiół za pomocą wody pod wysokim ciśnieniem. Po zakończeniu prac filtr jest osuszany, malowany i montowany w samochodzie.

Polecana firma: www.turbokrymar.pl

Regeneracja katalizatorów

Proces regeneracji katalizatora jest dość łatwy, jednak serwis nie podejmie się go w momencie, gdy występuje uszkodzenie mechaniczne. Regeneracja polega na otworzeniu katalizatora, wymianie wkładu i ponownym jego zamknięciu. Istnieje prawdopodobieństwo, że trzeba będzie wykonać spawanie jego obudowy.

Sprawdź ofertę firmy TurboKrymar: https://turbokrymar.pl/regeneracja-filtrow-i-katalizatorow/

 

Archiwum: sierpień 2022