Polacy chętnie sięgają po nowsze auta. Nie zawsze są one prosto z salonu, ale widać wyraźnie wzrost zainteresowania kilkuletnimi modelami. To sprawia, że jest coraz większa potrzeba profesjonalnego serwisowania samochodu. Właściciel chce mieć przecież pewność, że jego drogie i w miarę nowe auto jest utrzymane w odpowiednim stanie. Na czym polega serwis auta i gdzie najlepiej się wybrać, aby wszystko było w porządku? Podpowiadamy!

Rutynowy serwis samochodu – co obejmuje?

Na początku rozróżnimy dwie rzeczy – usterkę i zużycie. Wielu kierowców odwleka kontrolę swojego samochodu u mechanika, jak tylko długo się da. Obawiają się oni kosztów. Czy słusznie? Aby zachować odpowiedni stan techniczny wszystkich urządzeń, kluczowe jest ich odpowiednie eksploatowanie i niezbędna będzie rutynowa konserwacja. Dlatego nie warto odwlekać wizyty w serwisie do momentu uszkodzenia jakiejś części. Wtedy koszty wzrosną o wiele bardziej.

Jakie części auta się zużywają i trzeba je wymieniać?

Serwisowanie samochodu wymaga od mechanika wymiany eksploatacyjnych części, które się zużywają. Pamiętaj, że takie elementy, jak silnik, tłok, turbina, czy skrzynia biegów nie są elementami eksploatacyjnymi. Należą do nich za to:

  • filtry;
  • oleje;
  • płyny;
  • klocki hamulcowe.

Dlatego to właśnie na tych częściach warto się skupić i wymieniać je w określonych przedziałach czasowych.

Jak przebiega serwis auta i kiedy go wykonać?

Łatwo da się ustalić, które podzespoły samochodu należy wymieniać lub zdiagnozować w poszczególnych latach użytkowania. Oto proste zestawienie tych elementów:

  • raz w roku wykonaj zmianę: filtra powietrza, filtra kabinowego i filtra paliwa w Dieslu. Zmień olej silnikowy wraz z filtrem. Przyjrzyj się stanowi wycieraczek. Podłącz auto do komputera diagnostycznego;
  • co dwa lata przeprowadź zmianę filtra paliwa w benzyniaku. Wymień też płyn hamulcowy. Jeśli auto ma klimatyzację, również raz na dwa lata warto ją serwisować;
  • raz na trzy lata oceń: zużycie tarcz i klocków hamulcowych, stan płynu chłodniczego, stan opon i akumulatora.

Oczywiście, są to jedynie przewidywane przedziały czasowe. W wielu przypadkach konieczne jest serwisowanie samochodu częściej, ponieważ auto ma spory przebieg. Warto więc brać pod uwagę liczbę przejechanych kilometrów. Olej silnikowy warto wymieniać co 15 tysięcy kilometrów, jeśli więc pokonujesz rocznie 30 tys. kilometrów, wymieniasz go co pół roku.

Serwisowanie samochodu na gwarancji – gdzie wykonywać?

Od ponad 10 lat w UE obowiązuje przepis mówiący o braku przymusu serwisowania auta, które objęte jest gwarancją, w ASO. To dla kierowców dobra wiadomość. Do tej pory byli oni zmuszeni to zrobić, bo w innym przypadku tracili gwarancję. Teraz swoje nowe auto możesz serwisować w:

  • ASO;
  • warsztacie niezależnym;
  • osiedlowym zakładzie mechaniki pojazdowej.

Warunkiem jest jednak wykonanie pełnej listy serwisowej określonej przez producenta. A z tym jest nieraz kłopot w małych warsztatach.

Samochody tanie w serwisowaniu – jaki model wybrać?

Oczywiste jest, że auta klasy premium czy sportowe będą bardzo drogie w utrzymaniu i eksploatacji. Na drugim brzegu są z kolei auta miejskie, których serwis jest o wiele tańszy. Serwisowanie samochodów z jakiego segmentu jest więc najtańsze? To przede wszystkim auta klasy A, B i C. Do wielu z nich części są naprawdę tanie i nie mówimy tutaj o zamiennikach. Dla przykładu – Skoda Fabia 3 z silnikiem 1.2 TSI 110 KM wymaga filtra powietrza, który kosztuje 29 zł. Tarcza hamulcowa to koszt 70 zł, a zestaw paska rozrządu – ok. 280 zł. To naprawdę rozsądne kwoty!

Jak sprawdzić serwisowanie samochodu?

Często w ogłoszeniach nowszych aut i tych nieco starszych można dostrzec stwierdzenie, że auto „do końca” było serwisowane. Co zrobić, jeśli sprzedający nie ma na to żadnego potwierdzenia, a chcesz to zweryfikować? Obecnie bardzo łatwo można to sprawdzić zupełnie za darmo. Wystarczy, że wpiszesz numer VIN do bazy aut w internecie i uzyskasz w ten sposób najważniejsze informacje o historii pojazdu. Jeśli sprzedający nie ma zamiaru podawać ci tego numeru, opisywane przez niego kompleksowe serwisowanie samochodu możesz raczej włożyć między bajki. Najprawdopodobniej jest to „mina”.

Serwisowany w ASO – co to znaczy?

Czasem znajdziesz w opisie, że dane auto było serwisowane w ASO. Czym jest to miejsce? ASO to inaczej Autoryzowana Stacja Obsługi. Zakłady mechaniczne tego rodzaju bardzo często współpracują z konkretnymi producentami pojazdów i stosują procedury, sprzęt, części i oprogramowanie zalecane przez producenta konkretnego pojazdu. ASO często ma dostęp do wielu danych lub sposobów naprawy niedostępnych w innych warsztatach. Jednak trzeba za taki serwis więcej zapłacić. Serwisowanie samochodu na gwarancji w ASO nie jest już konieczne, dlatego wielu kierowców rezygnuje z takiej usługi ze względu na koszty.

Czy serwisowanie samochodu zawsze oznacza wymianę części?

Cykliczne wizyty u mechanika nie muszą wiązać się ze sporymi kosztami. Podstawowa diagnostyka i wymiana części eksploatacyjnych to niezbędne minimum, ale często nie trzeba robić niczego więcej. Odwiedzając wybrany warsztat, masz wiedzę na temat bieżącego stanu elementów. Niejednemu kierowcy trudno jest określić stopień zużycia tarcz hamulcowych czy klocków. Podobnie rzecz ma się z zawieszeniem i amortyzatorami. Serwisowanie samochodu pozwala zatem monitorować jego stan techniczny i nie zawsze wiąże się wydawaniem dużych pieniędzy.

Na serwisowaniu samochodu nie warto oszczędzać. Prawdą jest, że auta kilkuletnie kupione jako nowe wymagają jedynie zmiany oleju i filtrów. Z czasem jednak trzeba będzie wymienić inne elementy. Dlatego nie ma co czekać na poważne usterki i warto już wcześniej pojawić się w serwisie. Regularna kontrola pozwoli uniknąć niemiłych niespodzianek.

Archiwum: sierpień 2021