Silniki samochodowe

Silnik 1.2 TSi od Volkswagena – dane techniczne, spalanie i osiągi

Silnik 1.2 TSi od Volkswagena należy do rodziny EA111. Obok modelu 1.4 TSi tworzy grupę niedużych jednostek napędowych, które są znane z aut takich jak m.in. Golf VI. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat modelu 1.2 TSi!

Silnik 1.2 TSi został po raz pierwszy zaprezentowany wraz z rozpoczęciem dystrybucji modeli takich jak Golf Mk6 i Mk5 pod koniec 2005 roku. Czterocylindrowa, benzynowa jednostka napędowa zastąpiła wolnossącą odmianę z tą samą pojemnością skokową i trzema cylindrami – wersji 1,2 R3 EA111. Dowiedz się więcej o odmianie TSi z naszego artykułu!

Silnik 1.2 TSi – podstawowe informacje

Wersja 1.2 TSi ma wiele wspólnego z odmianą 1.4 TSi/FSi. Dotyczy to przede wszystkim konstrukcji jednostki napędowej. Przechodząc jednak do cech charakterystycznych motoru o mniejszej pojemności, miał on aluminiowy blok cylindrów z żeliwnymi tulejami wewnętrznymi.

W porównaniu z większym motorem średnica otworu silnika była mniejsza – miała wymiary 71,0 mm, a nie 76,5 mm przy takim samym skoku tłoka, który równał się 75,6 mm. W dolnej części jednostki napędowej zamontowano zupełnie nowy wał korbowy z kutej matrycowo stali. Z kolei tłoki zrobiono z lekkiego i wytrzymałego stopu aluminium. 

Za sprawą tych rozwiązań silnik 1.2 TSi miał mniejszą wagę niż odmiana 1.4 TSi – nawet o 24,5 kilograma. Ma przy tym optymalną moc i osiągi. Z tego powodu bardzo dobrze się sprawdza jako kompaktowe, miejskie auto. Wpłynęło na to również użycie nowoczesnego układu wtrysku paliwa, które jest sparowane z turbodoładowanym systemem dolotowym.

Rozwiązania konstrukcyjne w silniku 1.2 TSi

Jednostkę napędową wyposażono w bezobsługowy łańcuch rozrządu, a także zawory sterowane za sprawą rolkowych dźwigni z popychaczami hydraulicznymi. W górnej części bloku motoru umieszczono głowicę cylindrów z dwoma zaworami na każdy z nich, co w sumie daje osiem, a także wałek rozrządu.

Oprócz układu SOHC projektanci postawili na głowice dwuzaworowe o większym momencie obrotowym w niskim i średnim zakresie obrotów. W tym przypadku średnica zaworu dolotowego równa się 35,5 mm a wylotowego 30 mm.

Turbosprężarka, układ wtrysku  i elektroniczne systemy sterujące

W motorze umieszczono turbosprężarkę IHI 1634 o maksymalnym ciśnieniu doładowania na poziomie 1,6 bar. Sprężone powietrze ma optymalną temperaturę za sprawą zamontowania Intercoolera chłodzonego wodą, który jest zintegrowany z kolektorem dolotowym.

Silnik ma układ wtrysku paliwa z wysokociśnieniową pompą, którą napędza wałek rozrządu, dostarczający paliwo pod ciśnieniem 150 barów. Funkcjonuje to w ten sposób, że sekwencyjne wtryskiwacze dostarczają paliwo prosto do komór spalania. Przy tym każda świeca zapłonowa współpracuje z oddzielną cewką zapłonową.

Inżynierowie Volkswagena zastosowali elektronicznie sterowaną przepustnicę Bosch typu E-GAS, a także ECU motoru Siemens Simos 10. Oprócz tego zamontowano w pełni elektroniczny układ zapłonowy.

W jakich pojazdach montowano silnik 1.2 TSi – odmiany jednostki napędowej

Jednostka napędowa znajduje się w wielu pojazdach marek, które należą do Grupy Volkswagen. Auta tego producenta z motorem to: Beetle, Polo Mk5, Golf Mk6 i Caddy. Modele SEATA to Ibiza, Leon, Altea, Altea XL i Toledo. Silnik znajduje się też w samochodach Skoda Fabia, Octavia, Yeti i Rapid. Do tej grupy zaliczają się również model Audi A1.

Na rynku są dostępne trzy odmiany jednostki napędowej. Najsłabsza z nich, czyli CBZA generuje moc 63 kW przy 4800 obr./min. i 160 Nm przy 1500-3500 obr./min. Druga, CBZC miała moc 66 kW przy 4800 obr./min. i 160 Nm przy 1500-3500 obr./min. Z kolei trzecia to CBZB o mocy 77 kW przy 4800 obr./min. i 175 Nm – miała największa moc.

Eksploatacja jednostki napędowej – najczęściej pojawiające się problemy

Do uciążliwych usterek należał wadliwy napęd łańcuchowy do momentu, w którym ten komponent zastąpiono paskiem – miało to miejsce w 2012 roku. Użytkownicy aut z silnikiem 1.2 TSi skarżyli się również na awarie związane z głowicą cylindrów, a konkretnie z uszczelką.

Na forach można także znaleźć uwagi dotyczące niesprawnego układu oczyszczania spalin, czy wad elektroniki sterującej, które są dość uciążliwe. Zestawienie problemów występujących w trakcie użytkowania motoru zamyka zbyt duża podaż oleju.

Sposoby na uniknięcie usterek silnika

Żeby uniknąć problemów z motorem, konieczne jest stosowanie paliwa wysokiej jakości – powinna być to benzyna bezołowiowa o niskiej zawartości siarki i oleju silnikowego, czyli 95 RON. Jednym z czynników wpływających na stabilne działanie motoru jest też styl jazdy właściciela auta. 

Przy regularnej konserwacji, a także pilnowania dat wymiany oleju, jednostka napędowa powinna pracować bez większych problemów nawet do osiągnięcia przebiegu ok. 250 tys. km.

Silnik 1.2 TSi  85 KM – dane techniczne

Jedną z najbardziej znanych wersji silnika, jest 1.2 TSi o mocy 85 KM przy 160 Nm na 1500-3500 obr./min. Była montowana m.in. w VW Golfie Mk6. Jej pojemność całkowita równała się 1197 cm3. 

Wyposażono ją w zbiornik na olej o pojemność 3.6-3.9l. Producent rekomendował stosowanie substancji o poziomie lepkości 0W-30, 0W-40 lub 5W-30. Z kolei polecana specyfikacja oleju to VW 502 00, 505 00, 504 00 i 507 00. Powinien być wymieniany co ok. 15 tys. km.

Spalanie i osiągi jednostki napędowej na przykładzie Golf Mk6

Model Volkswagen Golf Mk6 z silnikiem 1.2 TSi spalał w mieście 7l/100 km, w trasie 4.6l/100 km, a w cyklu mieszanym 5.5l/100 km. Kierowca mógł rozpędzić się do 100 km/h w 12.3 sekundy. Z kolei prędkość maksymalna plasowała się na poziomie 178 km/h. W trakcie jazdy motor ma emisję CO2 na poziomie 129 g na kilometr – spełnia normy standardu Euro 5. 

Volkswagen Golf Mk6 – specyfikacja układu napędowego, hamulców i zawieszenia

Silnik 1.2 TSi współpracował z napędem na przednie koła. Samo auto było osadzone na zawieszeniu przednim typu McPherson, a także tylnym niezależnym, wielopołączeniowym – w obu przypadkach ze stabilizatorem poprzecznym.

Z przodu zastosowano tarcze wentylowane, a z tyłu hamulce płytkowe. To wszystko było połączone z systemem zapobiegającym blokowaniu się kół w trakcie hamowania. W skład układu kierowniczego wchodzi tarcza i zębnik a sam system był sterowany elektrycznie. Do auta pasowały opony w rozmiarze 195/65 R15 przy obręczach z wymiarami 6J x 15.

Czy silnik 1.2 TSi to dobra jednostka napędowa?

Warto zwrócić szczególną uwagę na wspomnianą, mniejszą wersję o mocy 85 KM. Idealnie nadaje się do jazdy po mieście, a także w krótkie trasy. Dobre osiągi w połączeniu z ekonomią jednostki napędowej zachęcają do zakupu wielu kierowców szukających niedrogiego w utrzymaniu auta. 

Przy odpowiedzialnym i regularnym serwisowaniu motor odwdzięczy się regularną pracą i rzadkimi wizytami u mechanika. Biorąc pod uwagę wymienione kwestie, można stwierdzić, że silnik 1.2 TSi jest dobrą jednostką napędową.

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Popularne wpisy: