Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.4 tdi
silnik 1.4 tdi

Samochody

Silnik 1.4 TDi VW – wszystko, co powinieneś wiedzieć w jednym miejscu!

Silnik 1.4 TDi jest przedstawicielem całej grupy jednostek napędowych, w której zastosowano technologię Turbocharged Direct Injection. Przedstawiamy najważniejsze informacje na jej temat!

Silnik 1.4 TDi montowano w pojazdach marki Volkswagen, Audi, Skoda i Seat, czyli wszystkich producentów z grupy VW. Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa cechował się dobrą ekonomią, ale pojawiały się również głosy związane z uciążliwymi wadami, na przykład mocnymi wibracjami, czy problemami z naprawą skrzyni korbowej wykonanej z aluminium. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o 1.4 TDi, to zapraszamy do dalszej części artykułu.

Rodzina motorów TDi od Volkswagena – podstawowe informacje

Cechą charakterystyczną, jest zastosowanie technologii Turbocharged Direct Injection. Silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem zostały wyposażone także w chłodnicę międzystopniową. Warto zauważyć, że Volkswagen montuje je nie tylko w autach, ale i łodziach marki Volkswagen Marine, a także jednostkach przemysłowych Volkswagen Industrial Motor.

Pierwszym silnikiem TDi był motor typu straight-five i został zaprezentowany w 1989 roku przy modelu Audi 100 TDi sedan. Jednostka doczekała się modernizacji w 1999 roku. Projektanci dodali do niej wtrysk paliwa typu Common Rail. Miało to miejsce w przypadku silnika V8, który montowano w Audi A8 3.3 TDi Quattro. Co ciekawe, silnik TDi był stosowany także w autach wyścigowych kategorii LMP1.

Połączenie dwóch technologii – wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania

W pierwszym przypadku system z wtryskiwaczami paliwa rozpyla olej napędowy bezpośrednio do głównych komór spalania. Tym samym występuje pełniejszy proces spalania niż ma to miejsce w komorze wstępnej tzw. wtrysku bezpośredniego, dzięki czemu moment obrotowy jest zwiększony a emisja spalin mniejsza. 

Z kolei turbina napędzana spalinami spręża powietrze dolotowe i zwiększa moc oraz moment obrotowy w niedużej jednostce o małej pojemności skokowej. Oprócz tego motory TDi są wyposażone w chłodnicę międzystopniową po to, aby obniżyć temperaturę i zwiększyć gęstość sprężonego powietrza – zanim jeszcze będzie wprowadzone do cylindra.

Zobacz też:
Zabudowy samochodów dostawczych – czy warto wykonywać je samodzielnie?

TDi to oznaczenie marketingowe

Używają go marki należące do Grupy Volkswagena, a także Land Rover. Oprócz oznaczenia TDi Volkswagen używa też oznaczenia SDi – Suction Diesel Injection dla modeli wolnossących bez turbodoładowania, ale z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Silnik 1.4 TDi – podstawowe informacje

To trzycylindrowa jednostka, która została stworzona w 2014 roku celu zastąpienia modelu 1,2l z rodziny EA189, stosowano go również jako zamiennik czterocylindrowego 1,6 TDi. Co ciekawe, w mniejszej jednostce zastosowano niektóre części pochodzące właśnie z czterocylindrowego motoru, które zostały przekonfigurowane do układu trzycylindrowego.

Silnik 1.4 TDi został opracowany wg projektu downsizingu. Jednym z zabiegów było zmniejszenie masy skrzyni korbowej i boka cylindrów, wykonano te elementy z odlewanego grawitacyjnie stopu ALSiCu3. Dzięki temu masa motoru była mniejsza aż o 11 kg w porównaniu z wcześniejszą jednostką 1,2l TDi i 27 kg lżejsza 1,6l TDi.

W jakich modelach aut montowano silnik 1.4 TDi?

Jednostka napędowa z rodziny EA288 była montowana w pojazdach takich, jak:

  • Audi: A1;
  • Seat: Ibiza, Toledo;
  • Skoda: Fabia III, Rapid;
  • Volkswagen: Polo V.

Rozwiązania konstrukcyjne inżynierów Volkswagena

Jednostkę napędową wyposażono w wałek wyrównoważający, który był napędzany przez jednobiegową przekładnię 1:1 w kierunku przeciwnym niż wał korbowy. Zwiększono też skok tłoka do 95,5 mm, co pozwoliło uzyskać lepszą pojemność skokową.

Pozostałe rozwiązania konstrukcyjne to cztery zawory na cylinder, podwójne wałki rozrządu DOHC i zastosowanie głowicy cylindra o tej samej konstrukcji, co czterocylindrowe jednostki MDB. Zdecydowano się również na chłodzenie wodą, chłodnicę międzystopniową, katalizator, układ DPF, dwuobwodową recyrkulację spalin z nisko i wysokociśnieniowym EGR, a także na układ wtryskowy DFS 1.20 od producenta Delphi.

Dane techniczne – specyfikacja motoru 1.4 TDi

W silniku 1.4 TDi zastosowano blok cylindra i cylinder z aluminium. Jest to diesel z systemem Common Rail w konfiguracji 4-rzędowej z trzema cylindrami po cztery zawory na cylinder w układzie DOHC. Cylindry w motorze mają średnicę 79,5, a skok tłoka sięga 95,5 mm. Całkowita pojemność to 1422 ccm a stopień sprężania wynosi 16,1:1.

Dostępne są wersje o mocy 75 KM, 90 KM i 104 KM, a do odpowiedniego użytkowania silnika niezbędny jest olej VW 507.00 i 5W-30. Z kolei pojemność zbiornika na tę substancję wynosi 3,8l. Powinien być wymieniany co ok. 20 tys. km.

Zobacz też:
Ozonowanie samochodu – na czym polega? Co daje?

Eksploatacja jednostki napędowej – jakie występują problemy?

Podczas użytkowania silnik 1.4 TDi mogą pojawić się problemy związane z pompą wtryskową. Kosztowne usterki zaczynają się po przekroczeniu ok. 200 tys. km. Wadliwe są też pierścienie oporowe. Tuleje dość szybko się zużywają i są wskazywane jako jeden z najsłabiej wykonanych elementów jednostki napędowej. Z ich powodu powstaje nadmierny luz osiowy wału korbowego.

Zatykają się też filtry DPF, co sprawiało szczególnie dużo kłopotu w autach o niedużym przebiegu. Do pozostałych części, na których stan trzeba zwracać szczególną uwagę, należą m.in. wtryskiwacze silnikowe, przepływomierze i oczywiście turbosprężarka. Pomimo tego, że jednostka jest obecna na rynku dość długo, to poszczególne naprawy mogą generować spore koszty. 

Czy auto z silnikiem 1.4 TDi to dobry wybór?

Pomimo upływu lat, silniki 1.4 TDi są wciąż dostępne w wielu używanych autach. Pozwala to stwierdzić, że ich jakość jest dobra. Po szczegółowej weryfikacji stanu technicznego jednostki, a także auta, w którym się znajduje, można nabyć motor o dobrej jakości. W takim przypadku silnik 1.4 TDi okaże się dobrym wyborem i będzie można uniknąć dodatkowych wydatków zaraz po nabyciu jednostki. 

Diagnosta samochodowy z zawodu i pasji. Świat motoryzacji nie ma dla niego tajemnic. Uważa, że starsze auta mają duszę, dlatego w jego kolekcji znajduje się kilka perełek „starszej daty”. Miłośnik zlotów youngtimerów i podróży po Polsce.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...