wtorek, 9 sierpnia 2022
Moto Klub
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl Samochody Silniki samochodowe

Silnik 1.9 TDI – co warto wiedzieć o tej jednostce?

Maciej Karaś Autor Maciej Karaś
15 lipca 2022
w Silniki samochodowe
0

Ponadprzeciętna obciążalność mechaniczna, dobra dynamika, a także niskie zużycie paliwa. Właśnie w taki sposób najczęściej charakteryzuje się silnik 1.9 TDI. Dowiedz się więcej na temat tej jednostki napędowej!

silnik 1.9 tdi

Warto wiedzieć, co w rozwinięciu oznacza sam skrót TDI – Turbocharged Direct Injection. Jest to termin marketingowy, który został zastosowany przez Grupę Volkswagen. Określa on turbodoładowane silniki Diesla z wyposażeniem obejmującym nie tylko turbosprężarkę, ale także chłodnicę międzystopniową. Co warto wiedzieć na temat jednostki, jaką jest silnik 1.9 TDI? Przekonaj się!

carvertical VIN check
Z tego artykułu dowiesz się:
1 Silnik 1.9 TDI – w jakich modelach montowano jednostkę?
2 Specyfika jednostki od Grupy Volkswagen
2.1 Specyfikacja techniczna silnika 1.9 TDI
3 Rozwiązania wdrożone w silnikach pierwszej generacji
4 Silnik 1.9 TDI PD – czym się charakteryzował?
4.1 Czy silniki miały jakieś wady?
5 Ważne kwestie w kontekście użytkowania – pasek rozrządu i wymiana oleju
5.1 Warto pamiętać o regularnej wymianie oleju
6 Wybrane modele – czym się charakteryzują?
6.1 Koncern Volkswagen skrzętnie pilnował swojej technologii
7 Czy silnik 1.9 TDI to dobra jednostka? Podsumowanie

Silnik 1.9 TDI – w jakich modelach montowano jednostkę?

Silnik 1.9 TDI był umieszczany przez Volkswagena w rozmaitych modelach aut, produkowanych w latach 90. i 2000. Wśród nich można wymienić takie samochody, jak chociażby VW Golf czy Jetta. Jednostka doczekała się modernizacji, którą przeprowadzono w 2003 roku. Dodatkowym elementem był układ wtrysku paliwa typu pompowego. Produkcję silnika 1.9 TDI zakończono w 2007 roku. Natomiast samą nazwę TDI stosowano jeszcze później, w 2009 roku przy modelu Jetta. Jednostkę montowano m.in. w autach:

  • Audi: 80, A4 B5 B6 B7, A6 C4 C5, A3 8L, A3 8P;
  • Seat: Alhambra, Toledo I, II i III, Ibiza II, III i IV, Cordoba I i II, Leon I i II, Altea;
  • Skoda: Octavia I i II, Fabia I i II, Superb I i II, Roomster;
  • Volkswagen: Golf III, IV i V, VW Passat B4 i B5, Sharan I, Polo III i IV, Touran I.

Specyfika jednostki od Grupy Volkswagen

Motor 1.9 TDI od Volkswagena zapewniał moc na poziomie 90 KM przy 3750 obrotach na minutę. Dotyczyło to silnika produkowanego w latach 1996–2003. W 2004 nastąpiła modyfikacja układu wtrysku paliwa. Wskutek zmian jednostka była w stanie generować moc 100 KM przy 4000 obrotach na minutę.

Specyfikacja techniczna silnika 1.9 TDI

Jego dokładna pojemność wynosi 1896 cm³. Do tego dochodzi średnica cylindra o rozmiarze 79,5 mm, a także 4 cylindry i 8 zaworów. Skok tłoka to 95,5 mm a stopień sprężania to 19,5. Jednostka była też wyposażona w układ wtryskowy z pompą rozdzielaczową Bosch VP37. To rozwiązanie było stosowane do 2004 roku. Natomiast pompowtryskiwacze wykorzystywane do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym stosowano do 2011 roku. 

Zobacz też:
Moc silnika spalinowego i elektrycznego – jak ją interpretować? Sprawdź, czy liczba KM jest najważniejsza!

Rozwiązania wdrożone w silnikach pierwszej generacji

Dzięki temu, że zastosowano dwustopniowy wtryskiwacz, jednostka generowała mniej hałasu w trakcie pracy. Polegało to na tym, że pierwszy mniejszy wtrysk przygotowywał cylinder do głównego wtrysku paliwa do cylindra. Jednocześnie poprawiał spalanie, co z kolei doprowadziło do redukcji emitowanego przez silnik hałasu. W przypadku jednostki 1.9 TDI-VP zastosowano też turbosprężarkę, chłodnicę międzystopniową i zawór EGR, a także grzałki w układzie chłodzenia. Dzięki temu ułatwiono rozruch auta w niskich temperaturach.

Silnik 1.9 TDI PD – czym się charakteryzował?

Wraz z nadejściem 1998 roku, niemiecka grupa wprowadziła jednostkę 1.9 TDI odświeżoną o nową pompę wtryskową z dyszą, która zastąpiła tradycyjne wtryskiwacze i pompę. Sprawiło to, że ciśnienie wtrysku było większe i poziom zużycia paliwa zmalał – poprawiły się także osiągi jednostki. Skutkiem były jednak wyższe koszty utrzymania ze względu na zamontowane pływające koło zamachowe i turbinę o zmiennej geometrii. 

Czy silniki miały jakieś wady?

Jako największą wadę jednostki wskazuje się niską kulturę pracy. Motor podczas działania generował dużo hałasu, a także wibracje, co mogło być szczególnie uciążliwe w przypadku użytkowania aut niższej klasy. Działo się to przy niskich prędkościach obrotowych. Przy prędkości około 100 km/h problem znikał. 

Ważne kwestie w kontekście użytkowania – pasek rozrządu i wymiana oleju

W przypadku użytkowania silnika 1.9 TDI bardzo ważną kwestią jest to, aby pilnować terminu wymiany paska rozrządu. Dzieje się tak ze względu na jego dodatkowe obciążenie. Wałek rozrządu porusza tłoki wtryskiwaczy, które wytwarzają wysokie ciśnienie, a do poruszenia samego tłoka potrzebna jest bardzo duża siła mechaniczna. Część powinna zostać wymieniona, gdy przebieg zostanie powiększony od 60000 km do 120000 km. W przypadku zakupu auta z rynku wtórnego warto wymienić tę część od razu po zakupie.

Warto pamiętać o regularnej wymianie oleju

Podobnie jak wiele innych odmian jednostek turbo, ten silnik „lubi zużywać olej” i dlatego trzeba regularnie sprawdzać jego poziom, szczególnie po przebyciu dłuższej trasy, kiedy diesel pracował do dużym obciążeniem.

Wybrane modele – czym się charakteryzują?

Jako niezawodne określa się silniki 1.9 TDI z pompą rotacyjną i mocą od 75 KM do 110 KM. Z kolei najpopularniejszą wersją jest jednostka wysokoprężna o mocy 90 KM. Był to najczęściej motor z turbinami o stałej geometrii i w niektórych odmianach nie było też pływającego koła zamachowego, co wpływało na niższe koszty eksploatacyjne. Szacunkowo motor 1.9 TDI był w stanie bezawaryjnie pracować, przy regularnym serwisowaniu, nawet na dystansie 500 000 km przy dynamicznym stylu jazdy. 

Zobacz też:
Silnik R6 – w jakich pojazdach montowano sześciocylindrową, rzędową jednostkę?

Koncern Volkswagen skrzętnie pilnował swojej technologii

Nie dzielił się silnikiem z innymi korporacjami. Jedynym wyjątkiem był Ford Galaxy, który był bliźniaczą odmianą Sharana, czy Seata Alhambry, który też należał do niemieckiego producenta. W przypadku Galaxy kierowcy mogli korzystać z jednostek TDI o mocy 90 KM, 110, 115, 130 i 150 KM.

Czy silnik 1.9 TDI to dobra jednostka? Podsumowanie

Jako atut tego motoru można wskazać niskie koszty utrzymania, a także niezawodność. Wyższe koszty mogły generować wersje nie tylko z pływającym kołem zamachowym, ale także te, w których zamontowano filtr cząstek stałych. Jednak regularna konserwacja i serwisowanie przez fachowego mechanika, mogły pozwolić ominąć kosztowne problemy z DPF, czy usterkami innych części silnika. Tak zadbany silnik 1.9 TDI na pewno jest w stanie odwdzięczyć się równą pracą i dobrymi osiągami.

Poprzedni artykuł

Silnik 1.8 turbo – czym charakteryzuje się jednostka napędowa stosowana w autach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda?

Następny artykuł

Silniki C330 – charakterystyka kultowej jednostki polskiego producenta

Zobacz także

silnik bls 1.9 tdi
Silniki samochodowe

Silnik BLS 1.9 TDi od VW – czym charakteryzuje się jednostka montowana m.in. w Skodzie Octavii, Passacie i Golfie?

18 lipca 2022
0
silnik 3.2 fsi
Silniki samochodowe

Silnik 3.2 FSi z Audi A6 C6 – czym charakteryzował się motor i auto?

18 lipca 2022
0
silnik 16v
Silniki samochodowe

Silnik 16V – najpopularniejsze auta z mocarną jednostką napędową marki Alfa Romeo, Honda i Citroen

18 lipca 2022
0
silnik n46b20
Silniki samochodowe

Silnik N46B20 – specyfikacja, odmiany i tuning jednostki napędowej od BMW!

18 lipca 2022
0
silnik 1.6 tdci
Silniki samochodowe

Silnik 1.6 tdci od Forda – najważniejsze informacje o dieslu!

18 lipca 2022
0
silnik vr5
Silniki samochodowe

Silnik VR5 2.3 l w Volkswagenie Passacie i Golfie – historia, specyfikacja techniczna i osiągi!

18 lipca 2022
0
Pokaż więcej
Następny artykuł
silniki c 330

Silniki C330 – charakterystyka kultowej jednostki polskiego producenta

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Uncategorized

9 sierpnia 2022
0
Porady

Co obejmuje ubezpieczenie autocasco?

3 sierpnia 2022
0
pfron dofinansowanie do wózka elektrycznego 2022
Aktualne 2022

PFRON dofinansowanie do wózka elektrycznego 2022 – wszystko, co musisz wiedzieć!

3 sierpnia 2022
0
pfron dofinansowanie do prawa jazdy
Aktualne 2022

PFRON dofinansowanie do prawa jazdy 2022 – wszystko, co musisz wiedzieć!

3 sierpnia 2022
0
pfron dofinansowanie do samochodu 2022
Aktualne 2022

PFRON, dofinansowanie do samochodu – 2022 rok i programy wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych

3 sierpnia 2022
0
Opony samochodowe

Najlepsze opony zimowe – przegląd modeli z różnych klas

1 sierpnia 2022
0
  • Tablice rejestracyjne w Polsce
  • Znaki drogowe
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Motocykle
  • Naprawy
  • Przepisy
  • Dokumenty
  • Ciekawostki
  • Redakcja

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.