Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 2.0 hdi
silnik 2.0 hdi

Samochody

Silnik 2.0 HDi – najważniejsze informacje o dieslu od Peugeota

Jedną z najczęściej montowanych jednostek w autach takich jak Peugeot, Citroen, czy niektórych modelach Forda jest silnik 2.0 HDi. Najważniejsze informacje o modelu motoru, a także najczęstsze usterki i sposoby radzenia sobie z nimi poznasz, czytając nasz artykuł.

Silnik 2.0 HDi pojawił się po raz pierwszy w Citroenie Xantia w 1998 roku i zapewniał moc na poziomie 110 KM. Potem montowano go w modelach takich jak 406, 806, czy Evasion. Co ciekawe, jednostkę można też było spotkać w niektórych pojazdach marki Suzuki, czy Fiata. Były one produkowane w Sevel w miejscowości Valenciennes od 1995 do 2016 roku. Motor cieszył się z reguły dobrymi opiniami, a jego produkcja była liczona w milionach. Przedstawiamy najważniejsze informacje na jego temat.

Skąd nazwa HDi?

Sama nazwa HDi jest związana z rodzajem konstrukcji jednostki napędowej, a dokładnie z wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa bezpośrednim. Nazwa została nadana przez grupę PSA Peugeot Citroen jednostkom wysokoprężnym ze wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem, równocześnie wykorzystującym technologię Common Rail, technologię opracowaną przez Fiata w latach 90. Dzięki niej usprawniono wtrysk wstępny, główny i końcowy wtrysk paliwa, a także zredukowano emisję hałasu w trakcie pracy oraz zużycie paliwa i generowane zanieczyszczenia. Zastosowanie wtrysku bezpośredniego wpłynęło również na wyższą kulturę jazdy, na przykład w porównaniu ze wtryskiem pośrednim.

Silnik 2.0 HDi – zasada funkcjonowania jednostki

Warto dowiedzieć się, jak działa ten silnik 2.0 HDi. W jednostce paliwo jest dystrybuowane ze zbiornika do pompy wysokociśnieniowej poprzez pompę niskociśnieniową. Następnie dociera do wysokociśnieniowej szyny paliwowej – wcześniej wspomnianego systemu Common Rail. 

Zasila ona elektrycznie sterowane wtryskiwacze pod maksymalnym ciśnieniem 1500 barów. Dzięki takiej presji możliwy jest proces wtryskiwania paliwa do cylindrów takim sposobem, że uzyskuje się lepsze spalanie – szczególnie w porównaniu ze starszymi silnikami. Wpływ ma na to przede wszystkim rozpylenie oleju napędowego na niezwykle drobne kropelki. Efekt to lepsza sprawność jednostki.

Premierowa generacja jednostki napędowej od Grupy PSA

Grupa PSA – Peugeot Societe Anonyme opracowała silnik 2.0 HDi po to, aby zastąpić starsze jednostki wysokoprężne. Jednym z głównych celów było zredukowanie ilości zużywanego paliwa, wibracji, a także generowanego hałasu w trakcie poruszania się pojazdem. W efekcie znacznie wzrosła kultura pracy jednostki i jazda autem z tym silnikiem stała się znacznie przyjemniejsza. 

Zobacz też:
Hamowanie silnikiem – co to jest i na czym polega? Czy jest szkodliwe?

Autem, które wyposażono w silnik 2.0 HDi, był Citroen Xantia. Były to napędy o mocy 90 KM i 110 KM. Jednostki cieszyły się dobrą opinią – określano je jako niezawodne, oszczędne i nowoczesne. To właśnie dzięki nim model auta zaprezentowany w 1998 roku był popularny wśród kupujących, a większość jednostek miała ogromny przebieg ze względu na swoje stabilne działanie.

Drugie pokolenie jednostki koncernu PSA

Powstanie drugiej generacji jednostki było związane z podjęciem współpracy z Fordem. Efektem było uzyskanie większej mocy i momentu obrotowego, a także mniejszego zużycia paliwa przy tej samej kubaturze motoru. Początek sprzedaży diesla od PSA przy współpracy z amerykańskim producentem to 2003 rok.

Głównym powodem bardziej ekologicznego profilu jednostki były wymogi normy emisji spalin Euro 4, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2006 roku. Silnik 2.0 HDi drugiej generacji był montowany nie tylko w autach Peugeot, Citroen, czy amerykańskiego producenta, ale także w samochodach marki Volvo, Mazda, Jaguar, czy Land Rover. W przypadku pojazdów Forda technologia silników wysokoprężnych nosiła nazwę TDCI.

Najczęstsze awarie silnika 2.0 HDi – turbo. Na co należy uważać?

Do jednych z najczęściej pojawiających się awarii silnika 2.0 HDi należy usterka związana z turbo. To efekt gromadzącego się w jednostce węgla. Brud jest w stanie spowodować wiele kosztownych problemów i uprzykrzyć życie posiadaczowi auta. W takim razie, na co należy uważać?

Zablokowanie oleju i gromadzenie się węgla

W jednostkach – zarówno 2.0, jak i 1.6 HDi w komorze silnika może się zgromadzić duża ilość nagaru. Prawidłowe funkcjonowanie motoru zależy w głównej mierze od przewodów olejowych prowadzonych z i do turbo. To właśnie przez nie jest przepuszczany olej, który zapewnia łożyskom smarowanie. Jeżeli nagaru jest zbyt dużo, przewody się blokują i stopują prawidłowy przepływ oleju. W efekcie mogą się przegrzać łożyska wewnątrz turbo. 

Objawy, po których można zdiagnozować usterkę

Sposobem na rozpoznanie, że dystrybucja oleju nie przebiega prawidłowo, jest odkręcona lub poluzowana nakrętka turbiny. Prawdopodobnie przyczyną będzie zablokowany olej i gromadzący się węgiel. Sama nakrętka w silnikach 2.0 HDi jest samokontrująca i dokręcana od nowości wyłącznie ręcznie. Dzieje się tak ze względu na to, że dokręca się ona sama, gdy turbo działa prawidłowo – za sprawą dwóch śrub poruszających się w przeciwnych kierunkach i drgań skrętnych.

Zobacz też:
Niewidzialna wycieraczka – czy to naprawdę działa?

Inne powody skutkujące uszkodzeniem elementu

Są też inne powody, przez które turbo w silniku 2.0 HDi może ulegnąć zepsuciu. Dość często występującym, są ciała obce, które przedostały się do tego elementu, zużyte uszczelki olejowe, czy używanie oleju o niewłaściwej specyfice lub niedopilnowanie regularnego serwisowania elementu.

W jaki sposób dbać o silnik 2.0 HDi?

Najlepszym sposobem na to, aby silnik 2.0 HDi działał bezproblemowo będzie regularne serwisowanie jednostki, na przykład wymienianie rozrządu, czy czyszczenie filtra cząstek stałych. Dobrym pomysłem będzie też kontrolowanie ilości oleju w komorze i używanie jego właściwej odmiany. Trzeba też zadbać o czystość i brak ciał obcych w komorze jednostki. Dzięki takim rozwiązaniom motor odwdzięczy się równą i niezawodną pracą, dając dużą przyjemność z jazdy.

Fot. główne: Thilo Parg / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...