1.6 HDI – trwałość + niskie zużycie paliwa

1.6 HDI - silnik 1.6 HDI – opinie na temat konstrukcji

Poszukiwania dobrego diesla wśród obecnie produkowanych jednostek może nie być łatwe. Naprzeciw oczekiwaniom wychodzi francuska myśl i silnik 1.6 HDI, który od lat montowany jest w wielu autach, nie tylko koncernu PSA.

Oczywiście nie jest on wolny od usterek, jednak w ogólnej opinii uważany jest za bardzo dobrą konstrukcję. Czytając artykuł, dowiesz się, jakie są słabsze punkty silnika HDI 1.6, jak poradzić sobie z typowymi naprawami i dlaczego akurat ta jednostka jest tak wysoko oceniana.

Silnik 1.6 HDI – opinie na temat konstrukcji

Dlaczego silnik HDI 1.6 zbiera tak pozytywne oceny? Przede wszystkim to jednostka, która spala mało paliwa przy bardzo dobrych osiągach, jak na taką pojemność. Występuje w różnych wariantach mocy od 75 do 112 KM. Z powodzeniem użytkuje go wielu kierowców już od 2002 roku i od samego początku zbiera bardzo dobre recenzje.

Zadowolenie użytkowników spowodowane jest nie tylko niskim zużyciem paliwa, ale też trwałością i relatywnie niskimi kosztami części. Są one też dostępne bez żadnego problemu, co spowodowane jest niesłabnącą popularnością aut z tym silnikiem na rynku wtórnym.

Konstrukcja 1.6 HDI swoją popularność zawdzięcza też szerokiej gamie marek, które mają ją w swoich szeregach. Zaliczają się do nich Citroen, Peugeot, Ford, BMW, Mazda i Volvo.

Silniki 1.6 HDI – odmiany konstrukcji

W zasadzie najbardziej trafny podział tych jednostek można zastosować, rozróżniając budowę głowicy. Koncern PSA rozpoczął produkcję w 2002 roku od instalowania 16-zaworowej głowicy.

Opisywany silnik HDI diesel wyposażony jest w turbosprężarkę bez zmiennej geometrii, bez koła dwumasowego i filtra cząstek stałych. To cenna informacja dla wszystkich kierowców, którzy obawiają się użytkowania samochodu z takimi podzespołami.

Od 2010 roku na rynku zaczęły pojawiać się wersje 8-zaworowe z opcjonalnie zamontowanym filtrem DPF i zostały wykorzystane w takich modelach, jak np. Volvo S80. Wszystkie konstrukcje bez wyjątku, zarówno 16 jak i 8-zaworowe wykorzystują do zasilania jednostki system common rail.

Jaka jest żywotność silnika 1.6 HDI?

1.6 HDI - jaka jest żywotność osprzętu

To kolejny z argumentów świadczących o trwałości konstrukcji 1.6 HDI. Przy umiejętnej jeździe i regularnych interwałach olejowych 300 tysięcy kilometrów nie stanowi dla tej jednostki większego problemu. Silniki 1.6 HDI mogą przetrwać bez poważnych usterek jeszcze więcej, jednak potrzebne są do tego rozsądek i umiejętne obchodzenie się z samochodem.

Spore znaczenie dla niskich kosztów związanych z eksploatacją tej jednostki ma fakt instalowania bardzo dobrej jakości wtryskiwaczy elektromagnetycznych Bosch. Przed zakupem sprawdź numer VIN, by być pewnym dokładnej specyfikacji danego modelu. W niektórych bowiem montowane były również systemy zasilania od Siemensa. Nie mają one tak dobrych recenzji jak Bosch.

1.6 HDI a cena części zamiennych

Powiedzieliśmy już, że istnieje wiele zamienników do tych silników. Nie oznacza to jednak, że ich ceny są przystępne. W tym jednak przypadku można powiedzieć o stosunkowo niewielkich kosztach związanych z wymianą poszczególnych podzespołów.

Jak już zdążyłeś zauważyć, silniki 1.6 HDI wyposażone są w system common rail, jednak regeneracja wtryskiwaczy jest w tym przypadku możliwa. Nawet wymiana elementu nie jest zbyt droga, bo pojedynczy wtryskiwacz nie kosztuje więcej niż 1000 zł.

Rozrząd 1.6 HDI 

Kolejna sprawa, która interesuje spore grono użytkowników, to rozrząd 1.6 HDI. W wersji 16-zaworowej wykorzystuje pasek i łańcuch jednocześnie, natomiast w wersji 8-zaworowej fabrycznie montowany był jedynie pasek zębaty. Takie rozwiązanie i prosta budowa napędu rozrządu powoduje, że koszt części to ok. 400-500 zł. 

Wymiana i ustawienie rozrządu 1.6 HDI

Same części do 1.6 HDI potrzebne do wymiany napędu rozrządu to koszt kilkuset złotych. Producent zaleca wymianę co 240 tysięcy kilometrów, jednak w praktyce nie warto przekraczać 180 tysięcy kilometrów przy spokojnej jeździe.

Niektórzy kierowcy skracają interwał nawet o połowę. Na zużycie paska rozrządu ma wpływ nie tylko styl jazdy i ogólny przebieg jednostki, ale też czas. Pasek składa się w dużej mierze z gumy, a ta pod wpływem zmiennych temperatur i starości traci swoje właściwości.

Jak przebiega wymiana rozrządu w 1.6 HDI? 

W zasadzie wymiana rozrządu w silniku HDI 1.6 jest dość prosta i mając nieco umiejętności, potrzebnych narzędzi oraz miejsca, możesz sam wykonać tę czynność serwisową. Kluczowe jest zablokowanie koła zębatego na wałku rozrządu i koła pasowego na wale.

Tutaj wskazówka – koło wałka rozrządu ma otwór, który musi być zbieżny z wycięciem w bloku silnika, a koło pasowe na wale blokuje się trzpieniem na „godzinie 12”.

Po zamontowaniu pompy wody i zmianie napinacza oraz rolek możesz przystąpić do założenia paska. Zacznij od wału i kieruj się od prawej strony rozrządu w kierunku koła zębatego wałka. Gdy już tę część masz założoną, możesz zablokować pasek plastikową blokadą przy wale głównym. Po założeniu całego paska możesz wyjąć fabryczną blokadę z napinacza.

Wymiana paska klinowego 1.6 HDI

Pasek klinowy w 1.6 HDI wymienisz się błyskawicznie, jeśli napinacz, rolka i koła pasowe nie wymagają wymiany. Najpierw odkręć śrubę napinacza i zdejmij pasek. W dalszej kolejności sprawdź, czy elementy obracane nie mają luzów lub nie wydają niepożądanych dźwięków.

Kolejna sprawa to nałożenie nowego paska. Pamiętaj, by jednocześnie odciągać śrubę napinacza, bo inaczej nie wykonasz tej naprawy. Dokręć śrubę i gotowe!

Pokrywa zaworów 1.6 HDI i jej wymiana

Sama pokrywa nie ulega awariom bez przyczyny. Zdejmuje się ją najczęściej, gdy uszkodzony został jeden z elementów sterowania zaworami. Sam demontaż jest niezwykle prosty, bo pokrywa zaworów trzyma się na kilku śrubach.

Najpierw odkręć rurę od filtra powietrza do turbiny, odepnij odmę i po kolei wykręć wszystkie śruby mocujące. Nie pomylisz się raczej z zakładaniem nowej uszczelki pod pokrywą, bo ma ona asymetryczne wycięcia.

Czujnik ciśnienia paliwa 1.6 HDI

Uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa 1.6 HDI wydziela silny zapach niespalonego paliwa. Objawem usterki jest też spadek mocy. Nie oczekuj, że zobaczysz na desce rozdzielczej dodatkowych komunikatów. Dla pewności możesz podpiąć samochód pod komputer diagnostyczny i przekonać się, jaki wyskakuje błąd.

Jak widać, silnik 1.6 HDI jest nie tylko trwały, ale też relatywnie prosty w naprawie i serwisie. Jeśli jesteś posiadaczem takiego modelu, życzymy szerokiej drogi!

Archiwum: wrzesień 2022