Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik mf 255
silnik mf 255

Ciekawostki

Silnik MF 255 – czym charakteryzowała się jednostka montowana w ciągniku Ursusa?

Silnik MF 255 jest owocem współpracy pomiędzy brytyjską firmą Massey Ferguson a Ursusem, która obfitowała w udane jednostki napędowe. Dowiedz się więcej na temat tego silnika z naszego artykułu!

Historia współpracy Massey Ferguson i Ursusa ma swój początek już w latach 70. XX wieku. Próbowano wtedy zmodernizować zacofany technologicznie polski przemysł motoryzacyjny, wdrażając w poszczególnych sektorach zachodnie technologie. Drogą do tego było kupno licencji stworzonych przez brytyjskich inżynierów. Dzięki temu zastąpiono przestarzałe konstrukcje. Jednym z efektów tych zmian jest silnik MF 255. Przedstawiamy najważniejsze informacje o tej jednostce.

Silnik MF 255 – odmiany jednostek montowane w Ursusie

Zanim przejdziemy do tego, czym charakteryzował się sam ciągnik, warto powiedzieć więcej o jednostce napędowej, która była w nim montowana. Silnik, który można było wstawić w maszynę, był dostępny w wersjach wysokoprężnych i benzynowych.

Oprócz tego dochodziły dwa warianty skrzyni biegów:

  • zębata z 8 poziomami do przodu i 2 do tyłu;
  • w wersji Multi-Power z 12 poziomami do przodu i 4 do tyłu – w tym przypadku były to trzy biegi w dwóch zakresach, a także dwubiegowa przekładnia Powershift.

Jednostki Perkinsa znajdujące się w Ursusie MF 255

Perkins należał do Massey Ferguson do 1998 roku, kiedy sprzedano tę markę spółce Caterpillar Inc. Obecnie wciąż jest czołowym producentem silników rolniczych, przede wszystkim wysokoprężnych. Motory Perkinsa są też wykorzystywane w branży budowlanej, transportowej, energetycznej i przemysłowej.

Perkins AD3.152

Czym charakteryzował się ten silnik MF 255? Był to wysokoprężny, czterosuwowy, rzędowy motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Miał 3 cylindry i pojemność skokową na poziomie 2502 cm³ i moc znamionową kW 34,6 min. Z kolei znamionowa prędkość obrotowa to 2250 obr./min. Jednostkowe zużycie paliwa wynosiło 234 g/kW/h, a liczba obrotów WOM 540.

Perkins AG4.212 

Pierwszą wersją jednostki napędowej, którą montowano w MF 255, był benzynowy Perkins AG4.212. To czterocylindrowy, wolnossący silnik z systemem chłodzenia cieczą. 

W tym przypadku otwór cylindra miał średnicę 98,4 mm, skok tłoka 114,3, a całkowita pojemność skokowa wynosiła 3,48 l. Z kolei znamionowy stopień sprężania równał się 7, 0:1, a moc wyjściowa na wałku przekaźnika mocy sięgała 50 KM.

Zobacz też:
Od czego zależą ceny paliw w Polsce? Sprawdź, czy będzie taniej!

Perkins AD4.203 

To również czterocylindrowy, wolnossący i chłodzony cieczą silnik wysokoprężny. Jego pojemność wynosiła 3,33l a średnica otworu i skok równały się odpowiednio 91,5 mm i 127 mm. Stopień sprężania wynosił 18,5:1 a moc wyjściowa na wałku przekaźnika mocy to 50, KM.

Perkins A4.236 

Jeżeli chodzi ten o silnik MF 255 Perkins, mówimy już nie o wersji benzynowej, ale o jednostce Diesla. Był to czterocylindrowy, wolnossący i chłodzony powietrzem wysokoprężny silnik o pojemności 3,87 l. Średnica otworu to 94,8 mm a skok tłoka wynosił 127 mm. Motor charakteryzował się również znamionowym stopniem sprężania (16,0:1) i mocą 52 KM.

Ciągnik MF 255 – charakterystyka konstrukcji

Sam ciągnik MF 255 stworzono z dość wytrzymałych materiałów – wiele maszyn jest wykorzystywanych na polach do dziś. Traktor Ursusa jest wyjątkowo odporny na intensywną eksploatację i uszkodzenia mechaniczne.

Masa urządzenia wraz z wszystkimi płynami i kabiną wynosi 2900 kg. Te parametry pozwalają osiągać dość niskie spalanie jak na gabaryty ciągnika rolniczego. Maszyny MF 255 są wyposażone w seryjne podnośniki hydrauliczne, które mogą udźwignąć ciężar do 1318 kilogramów, co pozwala podłączyć do nich praktycznie każdy rodzaj osprzętu rolniczego czy budowlanego.

Eksploatacja maszyny Ursusa 3512

Jak sprawował się silnik MF 255 i jak wyglądało użytkowanie ciągnika rolniczego Ursusa? Było na pewno przyjemniejsze ze względu na wygodną kabinę. Projektanci MF 255 zadbali o to, aby użytkownik maszyny czuł się swobodnie nawet w cieplejsze dni, dlatego wykończenie, a także rekuperacja powietrza stoi na wysokim poziomie. 

Ursus MF255 przestał być produkowany w 2009 roku. Ze względu na tak długi okres dystrybucji dostępność części zamiennych jest bardzo duża. Nie trzeba się martwić też o prawidłowe rozpoznanie awarii. Doświadczenie użytkowników z tą maszyną jest tak duże, że na każdym rolniczym forum powinno się otrzymać porady w kwestii ewentualnej usterki. To wszystko sprawia, że traktor Ursusa i silnik MF255 są dobrym wyborem, jeżeli interesuje się sprawdzony ciągnik rolniczy.

Fot. Lukas 3z via Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...