Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik mtz 82
silnik mtz 82

Ciekawostki

Silnik MTZ 82 i 80 – najważniejsze informacje o jednostce i ciągniku marki Belarus

Silnik MTZ-82 był szeroko stosowany w polskich gospodarstwach rolnych. Montowano go w ciągnikach Belarus, a jego lata świetności przypadały na okres od 1970 do 1990 roku. Dowiedz się więcej na temat jednostki i kultowej maszyny z naszego artykułu!

Motor montowano w dwóch wersjach ciągnika, z napędem na tylną i obie osie a jego numer seryjny to D-240. Czterocylindrowy motor miał pojemność 4750 cm3 i mógł rozpędzić maszynę maksymalnie do 33,4 km/h. Zapraszam do dalszej części tekstu po więcej informacji.

Silnik D-240 – dane techniczne 

Nominalna moc motoru wynosiła 80 KM przy 2200 obr/min i momencie obrotowym 268/1000. Zastosowano też w nim jednoprzewodową instalację elektryczną o napięciu 12 V oraz prądnicę G304-D1 12-400W. 

Rozwiązania konstrukcyjne – jak zaprojektowano motor?

Konstrukcja jednostki napędowej obejmuje również rozrusznik ST-212A o mocy 4,5 kW. Białoruscy inżynierowie zdecydowali się też na dwa akumulatory 6 V, które zostały połączone szeregowo, a ich łączna pojemność wynosiła 238 Ah.

Z potencjału silnika można było korzystać za sprawą skrzyni biegów z 9 poziomami prędkości do przodu – ich zakres plasował się w granicy od 2,5 do 33,38 km/h, 2 do tyłu w zakresie od 5,26 do 8,97 km/h. W pierwszym przypadku zastosowano reduktor 0,56–25,25 km/h a w drugim 0,325–6,78 km/h. 

Ciągnik Belarus MTZ – charakterystyka pojazdów

Maszyna była produkowana od 1975 do 1977 roku przez Mińską Fabrykę Traktorów, która była właścicielem marki Belarus. Zastosowano w niej układ kierowniczy ze wspomaganiem, a także automatyczną blokadą mechanizmu różnicowego, instalację hydrauliczną i pneumatyczną. 

Ciągnik opierał się na trzypunktowym układzie zawieszenia z czterema rodzajami regulacji:

  • kopiującą;
  • siłową;
  • pozycyjną;
  • mieszaną.

Oprócz tego dodano do niego dwa wały odbioru mocy:

  • boczny 727 i 535 obr/min.;
  • tylny 548 i 1013 obr/min.

Zestaw wyposażenia obejmował też suchy hamulec tarczowy i mechaniczne sterowanie podnośnikiem.

Różnice konstrukcyjne ciągnika MTZ 80 82

Do wspólnych aspektów Belarus MTZ-80 i 82 można jeszcze zaliczyć wymiary ogumienia przedniego i tylnego, kolejno o wymiarach 7,520” i 13,6/1530”. Dwie maszyny różniły się natomiast samymi wymiarami. W przypadku MTZ-80 były to:

  • długość – 382 cm;
  • szerokość – 197 cm;
  • wysokość – 247 cm;
Zobacz też:
Silniki C330 – charakterystyka kultowej jednostki polskiego producenta

a przy MTZ-82:

  • długość – 393 cm;
  • szerokość – 197 cm;
  • wysokość – 247 cm.

Masa całkowita sięgała w pierwszym przypadku 3000, a w drugim 3200 kilogramów.

Wyposażenie maszyn Mińskiej Fabryki Traktorów

Kierowca maszyny sterował nią z kabiny wyposażonej w urządzenie wentylacyjno-grzewcze. Szoferkę zamocowano do podwozia na 4-gumowych amortyzatorach, które zużywały się dopiero po długim czasie pracy, co stanowiło duży atut ciągnika rolniczego. 

Trzeba też zauważyć, że w traktorze zastosowano kierownicę o zmiennym kacie pochylenia. Ułatwiało to codzienną pracę i usadowienie się na fotelu w wygodnej pozycji. Z kolei na kokpicie umieszczono czytelne wskaźniki, które pozwalały się zapoznać z takimi parametrami jak ilość paliwa, ciśnienie oleju i powietrza w instalacji pneumatycznej. Całość dopełniało wstawienie amperomierza, który został następnie wymieniony na woltomierz. 

Eksploatacja maszyn rolniczych i jednostki napędowej – na co trzeba było uważać?

Pomimo prostej konstrukcji, zaczerpniętej z maszyn militarnych, traktor Belarus miał kilka wad, które komplikowały jego użytkowanie. Bardzo ważne było kontrolowanie czystości filtra siatkowego, który trzeba było regularnie płukać. W celu uniknięcia zniszczenia pompy hydraulicznej należało korzystać z wyłącznika – bez tego komponent pracował cały czas, co znacznie skracało jego żywotność.

Do bolączek konstrukcyjnych związanych z hydrauliką MTZ 80 i 82, należały też liczne wycieki w przegubach mechanizmu rozdzielacza, które trudno było opanować, a także nierówno pracujący zawór przelewowy. Powodem były nieczystości, które dostawały się do oleju, a także zacinający się regulator P-80 znajdujący się pod siedzeniem. Rozwiązaniem tych problemów było wyczyszczenie dwóch kulowych zaworów, a także oczyszczenie ze szlamu i brudu filtra oraz przefiltrowanie samego oleju. 

Lata świetności i zmierzch ciągnika rolniczego MTZ Belarus 80 i 82

Maszyny były najbardziej popularne w latach 70., 80. i 90. Jak na tamte czasy, dostępność ciągników w sklepach rolniczych i możliwości finansowych kupujących, maszyny sprawowały się naprawdę dobrze i stanowiły realną konkurencję dla produktów Ursusa, czy Zetorów. Dużym atutem było łatwe serwisowanie maszyny i duża dostępność zamiennych części do ciągników.

Silnik MTZ 82 i 80 przestał być potrzebny wraz z wprowadzeniem na rodzimy rynek zachodnich maszyn. Były bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, ale zapewniały bardziej uniwersalne zastosowanie na polu, komfortową przestrzeń wewnątrz kabiny kierowcy, a także niskie spalanie i cichą oraz ekologiczną pracę jednostki napędowej.

Zobacz też:
Ursus C-360 a model wyposażony w silnik 3P. Dane techniczne i porównanie maszyn

Fot. główne: LutzBruno via Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Miłośnik sportów motorowych, a w szczególności rajdów samochodowych. W wolnych chwilach majsterkuje przy swoim Subaru, lubi też jazdę off road. Pracuje jako instruktor jazdy.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...