Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik c 360
silnik c 360

Ciekawostki

Silnik C360 – dwie generacje kultowej jednostki Ursusa

Ursus to znany producent ciągników rolniczych i trwałych jednostek napędowych. Do takich można zaliczyć silnik C360. Motor doczekał się dwóch generacji, a każda z nich zebrała pochlebne opinie użytkowników. Sprawdź najważniejsze informacje na ich temat.

Polski producent podjął też współpracę z Brytyjczykami, przy opracowywaniu jednostki 3P, która również była stosowana w ciągnikach rodzimego wytwórcy. Był to motor Perkins. Sam ciągnik C360 to następca modeli C355 i C355M. Dowiedz się więcej o specyfice, jaką ma silnik C360.

Silnik C360 pierwszej generacji – kiedy go produkowano?

Dystrybucja tej jednostki trwała od 1976 do 1994 roku. Z fabryk polskiego producenta wyjechało ponad 282 000 sztuk ciągnika. Maszyna miała napęd typu 4 × 2, a maksymalna prędkość jazdy to 24 kilometry na godzinę. Masa bez obciążników wynosiła 2170 kg. Z kolei ciągnik gotowy do pracy miał 2700 kg, a sam podnośnik mógł unieść 1200 kg.

Specyfika konstrukcji maszyny ze sklepu Ursusa

W traktorze zastosowano przednią, nienapędzaną i sztywną oś, którą była zamocowana wahliwie na sworzniu. Zdecydowano się też na mechanizm kierowniczy, śrubowo-kulkowy, a także bębnowy, niezależny hamulec hydrauliczny na obu tylnych kołach. 

W niektórych egzemplarzach silnika C360 zdecydowano się również na hamulec jednostronny na prawe koło. Użytkownik mógł też skorzystać z górnego zaczepu transportowego, wahliwego, a także do przyczep jednoosiowych. Maksymalna prędkość jazdy ciągnika do przodu wynosiła 25,4 km/h przy ogumieniu 13-28.

Jednostka napędowa S-4003 – dane techniczne

Silnik C360 stosowany w ciągnikach pierwszej generacji to S-4003. Była to wysokoprężna, czterocylindrowa jednostka chłodzona cieczą o średnicy/skoku tłoka 95 × 110 milimetrów i pojemności 3121 cm³. Motor miał też moc znamionową 38,2 kW (52 KM) DIN przy 2200 obr./min a maksymalny moment obrotowy wynosił 190 Nm przy 1500–1600 obr./min. W tej jednostce zastosowano też pompę wtryskową P24-29, którą wyprodukowano w Zakładzie Aparatury Wtryskowej W.S.K. „PZL-Mielec”. Inne parametry, na które warto zwrócić uwagę to stopień sprężania – 17:1 i ciśnienie oleju w trakcie pracy jednostki – 1,5–5,5 kG/cm².

Zobacz też:
Rower jako alternatywa dla samochodu — który wybrać?

Silnik C360 drugiej generacji – co warto wiedzieć na jego temat?

Ursus C360 II był produkowany od 2015 do 2017 roku przez Ursus S.A z siedzibą w Lublinie. To nowoczesna maszyna, w której zastosowano napęd 4 × 4. Osiągała maksymalną prędkość jazdy 30 km/h a masa bez obciążników wynosiła 3150 kilogramów. 

Konstruktorzy zdecydowali się też na zamontowanie takich części do silnika, jak dwutarczowe, suche sprzęgło z niezależnym sterowaniem WOM. Projekt obejmował również przekładnię Carraro z rewersem mechanicznym, a także liczbą przełożeń w formacie 12/12 (przód/wstecz). Całość uzupełniała mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego.

Model mógł mieć również dodatkowe wyposażenie

Opcjonalnie montowano w nim zaczep rolniczy, TUZ hakowy i obciążniki przednie 440 kg i tylne 210 kg. Zamawiający mógł też dobrać 4 szybkozłącza hydrauliki zewnętrznej z przodu, kogut i klimatyzację. 

Jednostka napędowa Perkins 3100 FLT

W traktorze drugiej generacji Ursus zastosował jednostkę Perkins 3100 FLT. Był to trzycylindrowy, wysokoprężny i turbodoładowany motor chłodzony cieczą o pojemności 2893 cm³. Miał moc znamionową 43 kW (58 KM) DIN przy 2100 obr./min, a także maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1300 obr./min.

Ursusy C360 sprawdzają się w niedużych gospodarstwach

Pierwsza generacja jest nierozerwalnie kojarzona z polskimi gospodarstwami rolnymi. Świetnie się sprawdza na niedużych obszarach do 15 ha. Zapewnia moc optymalną do codziennych prac, a prosta konstrukcja silnika Ursus sprawia, że jego serwisowanie nie jest trudne i nawet starsze jednostki mogą być intensywnie eksploatowane.

W przypadku drugiej znacznie młodszej wersji 360-tki trudno jednoznacznie określić, jak produkt Ursusa sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Jednak patrząc na jego specyfikację techniczną, można przewidywać, że silnik C360 będzie praktyczną częścią wyposażenia gospodarstwa rolnego, sprawdzając się jako paszowóz, czy przy obrządkach. Do zakupu nowszej wersji zachęcają też elementy wyposażenia takie jak klimatyzacja, wyższa kultura pracy jednostki napędowej Perkinsa, czy przednie obciążniki w standardzie. Warto też zauważyć, że na rynku wtórnym wciąż są dostępne starsze ciągniki Ursus z silnikiem C360, które mogą również dobrze sprawdzić się w pracy.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...