Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik mz150
silnik mz150

Motocykle

Silnik MZ150 – podstawowe informacje, dane techniczne, osiągi i spalanie

Silnik MZ150 jest znany z jednośladu o tej samej nazwie. Był to motocykl produkowany we wschodniej części Niemiec, a konkretnie w Zschopau. Przedstawiamy najważniejsze informacje o jednostce napędowej i samym jednośladzie!

Pomimo że i PRL, i NRD należały do bloku wschodniego po II wojnie światowej, to pojazdy mechaniczne zza zachodniej granicy cieszyły się lepszymi opiniami. Tak było w przypadku motocykla MZ150. Montowany w nim silnik MZ150 zapewniał lepsze osiągi, a także bardziej ekonomiczne spalanie względem jednośladów produkowanych w ówczesnej Polsce. Dowiedz się o nim więcej podczas lektury!

Silnik MZ150 w motocyklu ETZ z Zschopau – podstawowe informacje

Wersja, o której piszemy, była następczynią odmiany TS 150. Produkowano ją od 1985 do 1991 roku. Co ciekawe, w tym samym czasie miała miejsce dystrybucja innego udanego motocykla zza zachodniej granicy, czyli MZ ETZ 125, jednak nie cieszył się on tak dużą popularnością. Motocykl MZ ETZ 150 był zaś chętnie sprowadzany do Polski. Szacowano, że liczba egzemplarzy oscylowała wokół 5 tys. sztuk.

Wiele rozwiązań konstrukcyjnych w ETZ150 zaczerpnięto z odmiany TS150. W nowej wersji użyto jednak dodatkowego koła zębatego, cylindra i gaźnika.

Trzy różne wersje MZ ETZ 150 – jakie odmiany jednośladu można było kupić?

Motocykl z silnikiem MZ 150 był dostępny w trzech wersjach. Pierwszy, standardowy produkt niemieckiej fabryki Zschopau nie miał obrotomierza i hamulca tarczowego z przodu – w przeciwieństwie do drugiej i trzeciej odmiany, czyli De Lux oraz X, które dodatkowo wyposażono czujnik biegu jałowego. 

To nie jedyne różnice pomiędzy opisanymi wersjami. Rozbieżności pojawiały się także w kwestii mocy. Odmiana X generowała 14 KM przy 6000 obr./min, z kolei wariant De Lux i Standard po 12 KM przy 5500 obr./min. Za lepszymi osiągami modelu X stały konkretne rozwiązania konstrukcyjne – zmiana prześwitu dysz iglicowych i faz rozrządu.

Warto też wspomnieć o charakterystyce konstrukcji modeli, które dystrybuowano na zachód Europy. Wariant MZ150 przeznaczony na ten rynek miał wyposażenie obejmujące opcjonalną pompę olejową Mikuni.

Design niemieckiego jednośladu

Uwagę przykuwały nie tylko możliwości silnika MZ150, lecz także architektura motocykla ETZ. Design jednośladu cechował się wyjątkową nowoczesnością i cieszył oko nietuzinkowym wyglądem. Jednym z charakterystycznych zabiegów estetycznych było uzyskanie opływowego kształtu zbiornika paliwa i użycie niskoprofilowych opon. Dzięki temu ETZ 150 prezentował się bardzo dynamicznie i sportowo.

Zobacz też:
Czy warto kupić skuter elektryczny?

Jak modyfikowano wygląd motocykla?

Od 1986 do 1991 roku pojawiło się kilka zmian w wyglądzie motocykla ETZ 150. Mowa o zastosowaniu okrągłych lamp tylnych, a także zastąpieniu kierunkowskazów wersją prostokątną, a standardowego układu zapłonowego elektronicznym. Następnie zdecydowano się na montaż tylnego błotnika wykonanego z plastiku, a nie z metalu.

Elementy konstrukcyjne zawieszenia ETZ150

W ETZ 150 zastosowano ramę grzbietową, zespawaną ze stalowych belek. Z przodu zdecydowano się na widelec teleskopowy, a z tyłu postawiono na dwa olejowe elementy resorująco-tłumiące. Skok przedniego i tylnego zawieszenia wynosił odpowiednio 185 mm i 105 mm.

Silnik MZ 150 – dane techniczne, osiągi i spalanie

Oznaczenie seryjne silnika MZ 150 to EM 150.2.

  1. Jego całkowita pojemność skokowa równała się 143 cm³, a moc maksymalna sięgała 9 kW/12,2 KM przy 6000 obr./min.
  2. W wersji przeznaczonej na rynek zachodni te parametry plasowały się na poziomie 10,5 kW/14,3 KM przy 6500 obr./min.
  3. Moment obrotowy równał się 15 Nm przy 5000-5500 obr./min.
  4. Średnica cylindra to 56/58 mm przy skoku tłoka 56/58 mm. Stopień sprężania wynosił 10:1.
  5. Pojemność baku wynosiła 13 l (z 1,5 l rezerwy).
  6. Prędkość maksymalna motoru sięgała 105 km/h w wersji sprzedawanej na wschodzie i 110 km/h na zachodzie Europy. Zastosowano też 5-stopniową skrzynię biegów.

Szczyt popularności motocykla z silnikiem MZ 150 przypadł na koniec lat 80. i początek 90. Wraz z upadkiem komunizmu i wejściem na rynek marek zachodnich jednoślady z NRD przestały być tak chętnie kupowane w Polsce.Co jeszcze warto odnotować na koniec? Wydawałoby się, że historia skończyła się około 2000 roku, jednak zauważa się rosnącą popularność na rynku wtórnym. Model jest poszukiwany przez pasjonatów starszych jednośladów, którzy cenią go za niezawodność. Zadbany używany motocykl można nabyć już za kilkaset złotych.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...