Romet 50 T-1 i 50TS1 był produkowany w zakładach w Bydgoszczy od 1975 do 1982 roku. Z kolei silnik 019 został zaprojektowany przez inżynierów z Zakładów Metalowych Dezamet z miejscowości Nowa Dęba. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat jednostki napędowej i motoroweru!

Dane techniczne silnika Romet 019

Na samym początku warto zapoznać się ze specyfikacją techniczną jednostki napędowej.

  1. Był to dwusuwowy, jednocylindrowy motor z przepłukiwaniem zwrotnym chłodzony powietrzem o średnicy cylindra 38 mm i skokiem tłoka 44 mm.
  2. Dokładna pojemność skokowa wynosiła 49,8 ccm, a stopień sprężania równał się 8.
  3. Moc maksymalna jednostki napędowej to 2,5 KM przy 5200 obr./min. a maksymalny moment obrotowy – 0,35 kGm.
  4. Zastosowano cylinder wykonany z aluminium i wyposażony w kładkę żeliwną, a także głowicę ze stopu lekkiego.
  5. Silnik 019 miał też mokre, trzytarczowe sprzęgło ze wstawkami bakteliowymi. Potem zamieniono je na dwutarczowe z wkładkami korkowymi, które były umieszczone na wale korbowym.

Projektanci zdecydowali się też na wał i stopę korbowodu, które były łożyskowane tocznie, a także rozrusznik nożny. Do napędzania motoru służyła mieszanka paliwa z olejem Mixol w proporcji 1:30. Zdecydowano się również na zawieszenie jednostki napędowej w ramie za sprawą dwóch śrub wkręconych w tulejach gumowych, które tłumiły drgania w trakcie pracy silnika 019.

Skrzynia biegów, gaźnik i spalanie

Silnik 019 ma też wygodną w obsłudze skrzynię biegów – za pośrednictwem przełącznika nożnego. Przełożenie całkowite prezentuje się następująco:

  • I bieg – 36,3;
  • II bieg – 22,6;
  • III bieg – 16,07.

Aby bezproblemowo korzystać z jednostki napędowej, należy stosować olej LUX 10 w normalnych warunkach pogodowych, a zimą -UX5.

Ile pali ta maszyna?

W jednostce napędowej zamontowano gaźnik poziomy typu GM13F o gardzieli 13 mm oraz dyszę paliwową 0,55 mm i suchy filtr powietrza. Całość uzupełnia tłumik ssania wykonany z tworzywa sztucznego. Eksploatacja jednośladu nie jest droga. Naprawy i samo spalanie (2,8 l/100 km) nie generują dużych kosztów.

Instalacja w motorze z zakładów Dezamet

W silniku 019 zastosowano też instalację elektryczną. Elementem wyposażenia układu była prądnica trzycewkowa z napięciem 6 V i mocy 20W, którą zamontowano na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Inżynierowie z Nowej Dęby osadzali też w jednostce świece zapłonowe F100 lub F80 M14x1,25 240/260 marki Bosch. 

Silnik 019 – innowacyjne rozwiązania wprowadzone w jednostce

Ta jednostka napędowa była pierwszą, w której zamontowano trzystopniową skrzynię biegów, a także nożną przekładnię. Inżynierowe dostosowali też moc do wymogów jednośladu, w którym miała znaleźć się jednostka – została zwiększona do 2,5 KM. 

Osiągnięto to za sprawą zwiększenia objętości wału korbowego. Zmieniono też układ wydechowy i okien cylindra, a także zastosowano gaźnik GM13F oraz zębatkę zdawczą o trzynastu ząbkach. Dzięki temu była możliwa bezpieczna i wygodna jazda motorem Romet w dwie osoby.

Zabiegi konstrukcyjne, które podniosły jakość wykonania silnika 019

Na uwagę zasługują także inne pomysły projektantów silnika 019 – trzeba do nich zaliczyć zastosowanie sprzęgła o koszu 2 mm wyższym niż odmiana dwutarczowa. Zdecydowano się również na tarczę dociskową z wyższymi o 3 mm poprzeczkami, a także dwie przekładki o grubości 1 mm. Całość uzupełniało zamontowanie sprzęgła razem z kołem przekładni stałej z otworami po wieloklin trybu zdawczego. 

Modyfikacje jednostki

Silnik 019 przeszedł też kilka modyfikacji. Dotyczyły m.in. pokrywy sprzęgła, gdzie wersja z blaszaną zaślepką w miejscu wałka startera, korkiem wlewu oleju wykonanym z metalu i ramieniem popychacza starszego sprzęgła została zastąpiona przez nowszą odmianę. Była to pokrywa z zalanym otworem, plastikowym korkiem wlewu oleju, a także ramieniem popychacza sprzęgła w nowszej wersji.

Jak widzisz, wyprodukowana przez Dezamet jednostka 019 miała interesujące rozwiązania konstrukcyjne. W ramach ciekawostki można na koniec dodać, że do motorów Rometa dodawano też wyposażenie dodatkowe obejmujące pompkę, zestaw narzędzi, dzwonek rowerowy i szybkościomierz z licznikiem kilometrów.