Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 019
silnik 019

Motocykle

Silnik 019 – dowiedz się więcej o jednostce i motorynce, w której była montowana!

Silnik 019 jest głównie znany z Rometa 50-T-1 i 50TS1. Ten dwuosobowy, kultowy motorower jest produkowany od 1976 roku i zarówno on, jak i jednostka napędowa są ważnym elementem rodzimej motoryzacji. Dowiedz się więcej na ich temat z naszego artykułu!

Romet 50 T-1 i 50TS1 był produkowany w zakładach w Bydgoszczy od 1975 do 1982 roku. Z kolei silnik 019 został zaprojektowany przez inżynierów z Zakładów Metalowych Dezamet z miejscowości Nowa Dęba. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat jednostki napędowej i motoroweru!

Dane techniczne silnika Romet 019

Na samym początku warto zapoznać się ze specyfikacją techniczną jednostki napędowej.

  1. Był to dwusuwowy, jednocylindrowy motor z przepłukiwaniem zwrotnym chłodzony powietrzem o średnicy cylindra 38 mm i skokiem tłoka 44 mm.
  2. Dokładna pojemność skokowa wynosiła 49,8 ccm, a stopień sprężania równał się 8.
  3. Moc maksymalna jednostki napędowej to 2,5 KM przy 5200 obr./min. a maksymalny moment obrotowy – 0,35 kGm.
  4. Zastosowano cylinder wykonany z aluminium i wyposażony w kładkę żeliwną, a także głowicę ze stopu lekkiego.
  5. Silnik 019 miał też mokre, trzytarczowe sprzęgło ze wstawkami bakteliowymi. Potem zamieniono je na dwutarczowe z wkładkami korkowymi, które były umieszczone na wale korbowym.

Projektanci zdecydowali się też na wał i stopę korbowodu, które były łożyskowane tocznie, a także rozrusznik nożny. Do napędzania motoru służyła mieszanka paliwa z olejem Mixol w proporcji 1:30. Zdecydowano się również na zawieszenie jednostki napędowej w ramie za sprawą dwóch śrub wkręconych w tulejach gumowych, które tłumiły drgania w trakcie pracy silnika 019.

Skrzynia biegów, gaźnik i spalanie

Silnik 019 ma też wygodną w obsłudze skrzynię biegów – za pośrednictwem przełącznika nożnego. Przełożenie całkowite prezentuje się następująco:

  • I bieg – 36,3;
  • II bieg – 22,6;
  • III bieg – 16,07.

Aby bezproblemowo korzystać z jednostki napędowej, należy stosować olej LUX 10 w normalnych warunkach pogodowych, a zimą – LUX5.

Ile pali ta maszyna?

W jednostce napędowej zamontowano gaźnik poziomy typu GM13F o gardzieli 13 mm oraz dyszę paliwową 0,55 mm i suchy filtr powietrza. Całość uzupełnia tłumik ssania wykonany z tworzywa sztucznego. Eksploatacja jednośladu nie jest droga. Naprawy i samo spalanie (2,8 l/100 km) nie generują dużych kosztów.

Zobacz też:
Jakie motocykle trójkołowe na kat. B wybrać? Czy warto zainwestować w trójkołowiec?

Instalacja w motorze z zakładów Dezamet

W silniku 019 zastosowano też instalację elektryczną. Elementem wyposażenia układu była prądnica trzycewkowa z napięciem 6 V i mocy 20W, którą zamontowano na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Inżynierowie z Nowej Dęby osadzali też w jednostce świece zapłonowe F100 lub F80 M14x1,25 240/260 marki Bosch. 

Silnik 019 – innowacyjne rozwiązania wprowadzone w jednostce

Ta jednostka napędowa była pierwszą, w której zamontowano trzystopniową skrzynię biegów, a także nożną przekładnię. Inżynierowe dostosowali też moc do wymogów jednośladu, w którym miała znaleźć się jednostka – została zwiększona do 2,5 KM. 

Osiągnięto to za sprawą zwiększenia objętości wału korbowego. Zmieniono też układ wydechowy i okien cylindra, a także zastosowano gaźnik GM13F oraz zębatkę zdawczą o trzynastu ząbkach. Dzięki temu była możliwa bezpieczna i wygodna jazda motorem Romet w dwie osoby.

Zabiegi konstrukcyjne, które podniosły jakość wykonania silnika 019

Na uwagę zasługują także inne pomysły projektantów silnika 019 – trzeba do nich zaliczyć zastosowanie sprzęgła o koszu 2 mm wyższym niż odmiana dwutarczowa. Zdecydowano się również na tarczę dociskową z wyższymi o 3 mm poprzeczkami, a także dwie przekładki o grubości 1 mm. Całość uzupełniało zamontowanie sprzęgła razem z kołem przekładni stałej z otworami po wieloklin trybu zdawczego. 

Modyfikacje jednostki

Silnik 019 przeszedł też kilka modyfikacji. Dotyczyły m.in. pokrywy sprzęgła, gdzie wersja z blaszaną zaślepką w miejscu wałka startera, korkiem wlewu oleju wykonanym z metalu i ramieniem popychacza starszego sprzęgła została zastąpiona przez nowszą odmianę. Była to pokrywa z zalanym otworem, plastikowym korkiem wlewu oleju, a także ramieniem popychacza sprzęgła w nowszej wersji.

Jak widzisz, wyprodukowana przez Dezamet jednostka 019 miała interesujące rozwiązania konstrukcyjne. W ramach ciekawostki można na koniec dodać, że do motorów Rometa dodawano też wyposażenie dodatkowe obejmujące pompkę, zestaw narzędzi, dzwonek rowerowy i szybkościomierz z licznikiem kilometrów.

Diagnosta samochodowy z zawodu i pasji. Świat motoryzacji nie ma dla niego tajemnic. Uważa, że starsze auta mają duszę, dlatego w jego kolekcji znajduje się kilka perełek „starszej daty”. Miłośnik zlotów youngtimerów i podróży po Polsce.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...