Polska motoryzacja ma bardzo bogatą historię, szczególnie jeśli chodzi o motocykle. Model M11 SHL Lux był wyposażony w kultowe konstrukcje silnikowe. Cylinder wykonany z wysokiej jakości tworzywa oraz pojemność na poziomie 173 cm³ lub 175 cm³ to główne cechy motocykli SHL i konkurencyjnych WSK lub WFM. Inżynierowie, opracowując nowoczesny silnik S-32, wzorowali się na wcześniejszej bazie konstrukcji S-06, która stosowana była w niemieckich motocyklach. Dowiedz się więcej na temat historycznych jednośladów i sprawdź, jakie parametry miał silnik S32 w SHL M11.

Silnik S32 – jak wyglądał? Jaka jest jego specyfikacja techniczna?

Silniki S-32 montowane w SHL (i nie tylko) zostały stworzone na bazie niemieckich konstrukcji motocykli. Wzrost pojemności aż do 173 cm³ można było osiągnąć dzięki zwiększeniu średnicy cylindra. Nowy silnik wraz z większym cylindrem i zupełnie odmienioną głowicą był mniej awaryjny i miał lepsze osiągi. Od 1966 roku podczas produkcji wykorzystywano całkowicie żeliwną tuleję cylindrową wraz z aluminiowym cylindrem. To spowodowało, że silnik klasy 175 cc stał się lżejszy i wydajniejszy.

Nowa jednostka i jej usprawnienia

Od 1967 roku model SHL M11W został wyposażony w zupełnie nową konstrukcję jednostki napędowej. Ten silnik S32 stworzył inżynier Wiesław Wiatrak i nadał mu chwytliwą nazwę W-2A Wiatr. Minimalnie większa pojemność sięgająca do 174 cm³ oraz moc o 12 KM wyższa to główne cechy tego silnika. W stosunku do bazy silnika S32 różnica wynosiła 3 KM. Dzięki temu dynamika motocykla uległa znacznej poprawie. Sam silnik S32 produkowano w Zakładach Metalowych Dezamet w Nowej Dębie.

Silnik S32 – produkcja wersji Lux

Silniki, które opisujemy, były produkowane dla następców SHL M06. Modele M11 Lux wprowadzono na rynek polski od 1963 roku. Motocykle z tej serii były nieco lepiej wyposażone i miały m.in. w większy zbiornik paliwa)oraz amortyzatory pokryte chromem. Cena motocykla z silnikiem S32 w tamtych czasach wynosiła nieco ponad 15 tys. zł. Co ciekawe, niektóre motocykle z Polski trafiały na rynek amerykański. Następnie w 1962 roku licencję na produkcję modeli M11 z silnikiem S32 odkupiły Indie. Model SHL w tej wersji był produkowany w tym kraju aż do 2005 roku pod nazwą Rajdoot.

Ogólne dane o silnikach S32 w SHL

Oto specyfikacja silnika S32 montowanego w popularnych modelach SHL w Polsce.

  1. Średnica cylindra sięgała około 61 mm, natomiast skok tłoka aż 59,5 mm w przypadku wersji Wiatr.
  2. Pojemność skokowa silnika wahała się od 173 do 174 cm³ w zależności od wersji.
  3. Najwyższy poziom obrotów silnika osiągał model S-32 Wiatr (na poziomie aż 5450 obr./min.)
  4. Zastosowanie sprzęgła mokrego, czterotarczowego przełożyło się na komfort jazdy.
  5. Silnik S32 osiągał maksymalny moment obrotowy na poziomie 1,47 Nm przy 3500 obr./min.

Konstrukcja tego silnika była prosta, co umożliwiało wykonywanie wszelkich napraw praktycznie od ręki. Dla motocykli wyposażonych w silnik S32 spalanie nie przekraczało średniej wartości od 2,9 do 3,2 l/100 km.

Jak widzisz, jednostka wykorzystywana w polskich motocyklach sprzed lat była w swoich czasach bardzo wydajna. Czy poszukasz klasycznego motoru właśnie z takim modelem silnika?

Fot. główne: Pibwl via Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Archiwum: maj 2022